خبر/

طرح آبیاری نوین ۴۴۰۰ هکتاری در استان اردبیل بهره‌برداری شد

1399/11/09 - 15:11 - کد خبر: 36816
جلسه

نصر: طرح آبیاری نوین چهار هزار و ۴۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی استان اردبیل در چهل و سومین طرح پنجشنبه‌های افتتاح با حضور ویدئوکنفرانسی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری و همزمان با استان‎های کشور بهره‌برداری شد.

به گزارش نصر، طرح شبکه‌های فرعی آبیاری نوین چهار هزار و ۴۰۰ هکتاری استان اردبیل بخشی از طرح ۲۵ هزار هکتاری آبیاری نوین افتتاح شده در کشور در اجرای طرح‌ مهار آب‌های مرزی و طرح اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور برنامه‌ریزی شده است.
طرح آبیاری نوین افتتاح شده امروز استان اردبیل در سه نقطه این استان اجرا شده که یک هزار و ۶۰۰ هکتار آن در اراضی شرق دره‌رود از سرشاخه‌های فرعی روز مرزی ارس، ۲ هزار هکتار از ناحیه دوم پایاب سد خداآفرین در دشت مغان و ۸۰۰ هکتار نیز در اراضی پایاب سد احمدبیگلو شهرستان مشکین‌شهر واقع شده است.
سامانه آبیاری سه هزار و ۲۹۰ هکتار از این طرح به شکل سیستم نوین و با نصب ۲۱۸ دستگاه سنترپیوت و یک هزار و ۱۱۰ هکتار نیز به شکل سیستم کلاسیک اجرا شده است.
با افتتاح این طرح، اراضی زراعی ۲ هزار و ۴۸ بهره‌بردار کشاورزی استان اردبیل به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد.
بنا به اعلام خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، برای اجرای این طرح، یک هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
 به گفته وی، استفاده بهینه از ظرفیت آبهای مرزی، تغییر کاربری اراضی از مراتع دیمی به آبی، بهره گیری از شیوه‌های نوین آبیاری، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه از جمله اهداف پیش بینی شده برای اجرای این طرح است.
نیکشاد در آیین بهره‌برداری از این طرح بیان کرد: از مجموع ۵۰ هزار هکتار افتتاح طرح مهار آب‌های مرزی کشور در سال جاری، ۱۱ هزار هکتار در استان اردبیل تامین آب شده و در چند مرحله افتتاح شده و امروز چهار هزار و ۴۰۰ هکتار آن به بهره‌برداری می‌رسد.
بنا به این گزارش، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.
۴۳.۶ درصد از مساحت استان این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.
اراضی زراعی استان اردبیل به مساحت ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار