فرهنگ‌شهر؛

محصولات دوستدار محیط زیست

1399/11/09 - 14:58 - کد خبر: 36814
عکس

نصر: در سال های اخیر گام‌هایی اساسی برای حرکت به سوی اقتصاد پاک برداشته شده است. از جمله می‌توان به سیاست‌هایی در جهت به حداقل رساندن ضایعات، جایگزینی محصولات جدید سازگار با طبیعت و کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

 خلق سیاست‌های تازه این چنینی آینده اقتصادی بس بهتری را برای جامعه بشری نوید می‌دهد.
ویژگی محصولات دوستدار محیط زیست:
محصولات دوستدار محیط زیست برای سلامتی شما و محیط زیست اهمیت قائل هستند، بدون آمونیاک و عاری از مواد شیمیایی بوده و بدون ترکیبات آلی فرار می باشند. ترکیبات آلی فرار ( VOC ) نوعی ترکیبات شیمیایی هستند که فشار بخار بالایی در دمای معمولی اتاق دارند.
پیشنهادات جایگزین برای محصولاتی که روزانه استفاده می کنیم:

کیسه های پارچه‌ای
ساک دستی پارچه‌ای به دلیل طول عمر بالا و تجزیه شدن در طبیعت می‌تواند جایگزین خوبی برای ساک‌ها و کیسه‌های نایلونی باشد و از مصرف و دور انداختن پشت هم کیسه‌های نایلونی جلوگیری به عمل آورد. مقرون به صرفه بودن ساک دستی پارچه‌ای نسبت به ساک دستی کاغذی مقوایی از لحاظ قیمت و ماندگاری نظر بسیاری از طبیعت دوستان و مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

کیسه های کاغذی
کیسه های کاغذی حداقل از بخشی از کاغذ یا فیبر قابل بازیافت ساخته می‌شوند. همچنین پس از دور انداختن می‌توانند دوباره بازیافت شوند، در حالی که کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت نیستند و یا بسیاری از کارخانه‌ها آنها را قبول نمی‌کنند.

باتری های قابل شارژ
باتری‌ها از انواع مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. بعضی از آنها بسیار سمی هستند و می‌توانند باعث آلودگی خاک و آب شوند. باتری‌های قابل شارژ این مشکل را حل می‌کنند و شما پول و فضا را صرفه‌جویی می‌کنید.

استفاده از دوش های پرفشار
این دوش‌ها باعث کاهش ۵۰٪ مصرف آب در زمان استحمام شده و نیروی محرکه و فشار آب را تا ۶ برابر افزایش می دهند.
با آموزش و آگاهی دادن به خانواده‌ها و اصلاح سبک زندگی آنها به سمت کاهش مصرف انرژی و استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست می‌توان به محیط زیستی سالم و پاک رسید. در این راستا باید رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به صحنه بیایند و سطح آگاهی جامعه را افزایش دهند.
برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه 7
انتهای پیام/

پژوهشیار