خبر/

الکترونیکی شدن انتخابات مانع بروز تخلفات می‌شود

1398/07/14 - 15:57 - کد خبر: 3663
الکترونیکی شدن انتخابات

نصر: موضوع الکترونیکی شدن انتخابات از مواردی است که در چند دهه اخیر و با نزدیک شدن به ایام انتخابات بارها مطرح شده است، با این وجود به دلایل مختلف به صورت کامل اجرایی نشده و تنها در برخی از دوره‌های انتخابات از جمله شورایاری، انتخابات نظام پزشکی، نظام مهندسی و اتاق بازرگانی شاهد آن بهره‌گیری از آن بودیم.

به گزارش نصر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، امسال نیز با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی موضوع الکترونیکی شدن انتخابات مورد توجه قرار گرفته است؛ موضوعی که به گفته یک کارشناس مسائل سیاسی ضمن اینکه مانع از خطای انسانی و بروز تخلفات می‌شود،در تسریع در روند اعلام نتایج نیز موثر است.

جهانبخش خانجانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات گفت: این مسئله در صورت اجرایی شدن روند کار انتخابات تسریع می‌شود.

وی مزیت دیگر الکترونیکی شدن انتخابات را تضمین سلامت آن عنوان کرد و گفت:  الکترونیکی شدن، انتخابات را از تعرض هر گونه خطا و دخالت انسانی دور نگه می‌دارد و در عین حال روند مناسبی را پیش می‌برد تا بتوانیم اطلاع رسانی  مناسب تری به مردم داشته باشیم تا آنها نیز بتوانند از این منظر اطمینان لازم را داشته باشند.

وی افزود: البته این مساله منوط به این است که نرم افزار به گونه‌ای باشد که مردم دچار سرگردانی نشوند و بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص موانع اجرای الکترونیکی شدن انتخابات تصریح کرد: اولین مانع برای این موضوع عدم اعتقاد برخی سازمان‌های تاثیرگذار در انتخابات است که در طی چندین دهه اخیر همیشه با این روند مخالفت کرده‌اند.

به گفته وی، اگر ذهنیت مخالفت با الکترونیکی شدن اصلاح شود، بزرگترین مانع از سر راه برداشته می‌شود.

خانجانی  با تاکید بر ضرورت آموزش لازم برای الکترونیکی شدن انتخابات گفت: وزارت کشور از هم اکنون  باید آموزش‌های لازم را طریق رسانه‌های نوشتاری، شبکه‌های مجازی و در عین حال صدا و سیما به مردم ارائه دهد تا مردم به راحتی بتوانند انتخاب کنند؛ دنیا چندین دهه است که انتخابات الکترونیکی را تجربه کرده و نتایج مثبت و مناسبی داشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مشکلات ناشی از الکترونیکی نشدن انتخابات اظهار کرد: در ایران به دلیل همین خلأ و نقصان در رای‌گیری بارها دچار مشکلاتی شدیم که فضای سیاسی کشور را بحرانی کرد.

او با تاکید بر ضروت مشارکت همه نهادهای تاثیرگذار در الکترونیکی شدن انتخابات گفت: این کار تنها از عهده وزارت کشور بر نمی‌آید و باید کمک شود تا زیرساخت‌ها فراهم و بودجه لازم در اختیار قرار داده شود.

به گفته خانجانی آموزش اپراتورها و کسانی که باید در سیستم کار کنند باید از هم اکنون انجام گیرد و شورای نگهبان نیز همزمان این آموزش را به عوامل خودش در استان‌ها بدهد. در این صورت به راحتی می‌شود به این مهم دست یافت.

انتهای پیام/

پژوهشیار