خرید و فروش حواله خودروی «تارا» در دیوار ممنوع شد

1399/11/06 - 20:39 - کد خبر: 36622
تارا

نصر: چند هفته پیش دیوار از ممنوعیت خرید و فروش خودروهای «سورن پلاس» و «رانا پلاس» در این پلتفرم خبر داد و امروز اعلام شد خرید و فروش حواله خودروی «تارا» نیز به فهرست ممنوعه دیوار اضافه شده است.

به گزارش نصر، دلیل ممنوعیت معامله این خودروها این است که طبق قانون هرگونه معامله خودروهایی که از طریق قرعه‌کشی سایپا و ایران‌خودرو ثبت نام می‌شود، از زمان تحویل تا یک سال مجاز نیست. از آن‌جا که این سه خودرو برای اولین بار از طریق همین قرعه‌کشی‌ها وارد بازار می‌شوند، خرید و فروش حواله‌ای و فیزیکی آن‌ها در دیوار هم ممنوع شده و آگهی‌های مرتبط با آن‌ها منتشر نمی‌شود.
در واقع بسیاری از افراد در حال حاضر پس از آنکه در قرعه‌کشی‌های سایپا و یا ایران خودرو حواله خرید این خودروها را به دست می‌آورند به جای استفاده از آنها، حواله خودشان را به اشخاص دیگر فروخته تا آنها بتوانند از این موضوع استفاده کنند. باید گفت فروشندگان هم معامله‌گران هستند و هم کسانی که برایشان مقدور نیست پیش‌پرداخت خرید خودرو را تا موعد مقرر تهیه کنند.
خرید و فروش حواله در حالی اتفاق می‌افتد که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان بارها نسبت با عواقب این خرید و فروش هشدار داده و آن را غیر قانونی اعلام کرده‌اند اما این اقدام از طریق اعطای وکالت بلاعزل، تحویل چک ‌و...در محضر صورت می‌گیرد.
پاییز امسال بود که نیروی انتظامی خرید و فروش حواله‌های خودرو را تا یک سال غیرقانونی اعلام کرده بود و حال این مساله در پلتفرم‌های آنلاین نظیر دیوار نیز ممنوع اعلام شده است. نکته جالب اینجاست که این موضوع در وبسایت‌های مشابه دیده می‌شود و خرید و فروش حواله خودروهایی نظیر رانا پلاس در پلتفرم‌های مشابه انجام می‌شود. آنطور که روابط عمومی دیوار به دیجیاتو می‌گوید این پلتفرم به صورت خودجوش این عمل را انجام داده تا با قوانین دست و پاگیر درگیر نشود.
ناگفته نماند تجربه نشان داده که ممنوعیت فروش یک محصول در پلتفرم‌ها باعث راه‌یابی بازار آن به یک بازار زیرزمینی می‌شود. در حال حاضر نیز به دلیل ممنوعیت معامله حواله خودروهای قرعه‌کشی، بازار سیاه خریدوفروش آن‌ها به شدت ناامن و پر از پرونده‌های کلاهبرداری است.
انتهای پیام/

پژوهشیار