گزارش اختصاصی «نصر» از شرکت‌های بازاریابی هرمی که هزاران خانواده را بدبخت کرده است/

رویای ثروت با بازاریابی شبکه ای در تبریز

1399/11/04 - 08:43 - کد خبر: 36409
شبکه های هرمی

نصر:شبکه های بازاریابی هر سال با شکل و شمایلی متفاوت تر از گذشته با ترفند های مختلف صرفا با هدف کلاهبرداری و فروش جنس هایی که اغلب مصرف بسیار محدودی دارند سراغ جوانانی می روند که بیکارند و دنبال یک شبه پولدار شدن هستند.

به گزارش نصر، اغلب ماجرا از جایی شروع می شود که یکی از نزدیکترین دوستان یا فامل درجه یک پیشنهاد کاری مطمئن و پرسود را به شما می دهند و بطور وسوسه کننده ای اظهار می کنند تا با کمترین مشقت صاحب درآمد نجومی خواهید شد!
فعالیت مبهم و زیرپوستی چنین شرکت هایی مایه نگرانی های فزاینده ای در جامعه شده است و بی شک در آینده آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی را متحمل کشورمان خواهد کرد.

عضو گیری و تصاعد
بعد از اینکه قبول کردید شما را به یک جلسه توجیهی می برد، جایی که بیشتر ساختمان یا یک زیرزمینی است که بدون اینکه تابلویی از نام شرکت باشد وارد دفتر کارشان می شوید و تعداد زیادی جوان می بینید که بازه سنی آنها از 15 سال شروع می شود و حداکثر 30 سال هستند که هر کدام با دو یا سه نفر دور هم جمع شدند و با یک کاغذ و خودکار شما را از نحوه یک شبه پولدار شدن آگاه می سازند!
در شرکت های بازاریابی شبکه ای هر بازاریاب اگر به دنبال درآمد بالا است باید فروشندگان دیگری را تحت عنوان زیرمجموعه به شبکه خود اضافه کند. در حالت نظری هر بازاریاب اگر دو نفر را به عنوان زیرمجموعه اضافه کند و هر کدام از زیر مجموعه های او نیز دو نفر را اضافه کنند او ۴ نفر زیرشاخه رده دوم دارد. حالا اگر همین روند ادامه یابد او ۸ نفر زیرشاخه رده سوم و ۱۶ نفر زیرشاخه رده چهارم دارد. اگر زیرشاخه ها کماکان به عضوگیری ادامه دهند این مجموعه به صورت تصاعدی رشد می کند و اعضای زیادی به این مجموعه اضافه می شوند.

بی هیچ مشقتی صاحب یک زندگی ایده آل خواهیم شد!
در این شرکت ها به راحتی از زبان مشاوران شان جملاتی را مانند «پدرت چند سال است زحمت می کشد؟»، «الان در زندگی چه دارد؟»، «در شغلی که هستی چند سال زحمت کشیده ای؟»، «به چه رسیده ای؟» و... را می شنویم و مطمئن می شویم بی هیچ مشقتی صاحب یک زندگی ایده آل خواهیم شد، اما غافل از آنکه نفس کار «ارزش» است و کار تعریف مشخصی دارد!
البته این روش ها هر ساله متفاوت تر می شود، شرکت های بسیار زیادی مجوز فعالیت دارند و هر سالی که یک شرکت در شهری دستش رو می شود و قضایا لو می رود شرکتی دیگر در محلی جدید با نفراتی جدید با شیوه ای دیگر که شرکت قبلی استفاده نکرده بود برای جذب جوانان اقدام می کند.

مکان های مبهم با حضور همه طیف ها!
اغلب این مکان ها بیشتر شبیه منزل مسکونی اند تا شرکت! و متاسفانه اغلب جوانان بدون مشورت با بزرگتر ها و افراد خبره دست همکاری به سوی این شرکت ها دراز می کنند.
معمولا افراد مختلفی از دانشجو گرفته تا روحانی در این شرکت ها حضور دارند که اغلب نفراتی که در آن شرکت ها هستند اطلاعاتشان را در همان شرکت از سرگروه یا لیدرشان گرفته اند و حق ندارند تا زمانی که سرگروه اجازه نداده است این اطلاعات را برای دیگران بازگو کنند، لیدر ها در این شرکت ها حکم حاکم را دارند!

شگردهای روانشناسی برای جذب افراد
سرگروه ها معمولا کسانی که در دفترچه تلفن شان مخاطبان زیاد و از روابط عمومی بالایی برخوردار هستند حساب ویژه ای باز می کنند! و به آنها تضمین میلیونر شدن را می دهند و می گویند هر چه بیشتر بفروشی بیشتر سود می کنی، شرکت هایی که اجناسشان از پوست چرم گاوی گرفته تا قرص های ماشین لباس شویی و هزاران جنس بنجل که هیچ کدام مصرف روزانه ندارند؛ اگر چه برخی از این شرکت ها هم هستند که اجناسشان مصرف روزانه دارد اما با قیمتی بسیار متفاوت تر از فروشگاه های بیرون از شرکت با آرم های متفاوت.
این شرکت ها از شگردهای روانشناسی برای جذب افراد به شبکه های خود بهره می برند و در این میان آنچه غیر اخلاقی است، این هست که با ندادن اطلاعات به بهانه عدم اشراف بر موضوع، فرد را به این شرکت ها کشانده و سعی می کنند او را به هر طریقی با خود همراه سازند. این کار به سادگی با استفاده از اصول روانشناسی اتفاق می افتد.
به عنوان مثال در جلسه توجیهی، فرد معرف و عضو جدید در مقابل هم می نشینند. این امر ناخودآگاه نوعی رودربایستی برای شخص تازه وارد ایجاد می کند. همچنین فرد با هر نوع پاسخ منفی مانند «نمی شود»، «نمی توانم»، «وقت ندارم»، «علاقه ندارم» و ... با جملاتی روانشناسانه مانند «خود را دست کم نگیر»، «کسی را قضاوت نکن»، «تردید باعث خیانت است»، «آرزوها به راحتی در دسترس است» و... خلع سلاح شده و ناچار به تایید گفته های صحیح اما بسیار کلیِ جناب مشاور می شود.
«مشاوران» این شرکت ها در حین پرزنت نمودن افراد، با سعی در تغییر نگرش فرد، بخشی از اختیار وی را سلب می نمایند.
آن ها از افراد این گروه شان می خواهند که هیچ اطلاعاتی به فردی که برای جذب شدن به این گروه دعوت می کنند، ندهند. از آنها می خواهند در هنگام برگزاری جلسه توجیهی اولیه در کنار پرزنتور و روبروی دوستی که برای جذب شدن در شبکه دعوت کرده اند بنشینند و در تمام طول مدت هیچ حرفی نزنند.
در این شرکت ها محاسبات تصاعدی ناشی از فروش و سود دهی برای نیروی جدید بر روی کاغذ صورت می گردد و آینده ای درخشان و سرشار از درآمدهای نجومی در افق ذهنی فرد ترسیم می شود.

خرید مستقیم و سیاست های تشویقی
اين شركت‌ها در مرحله بعدي فعاليت خود موضوع سرمايه‌گذاري و وعده سودهاي بالا را در دستور كار خود قرار می دهند و با وعده‌هاي دروغين ادعای خرید سهام شركت‌هاي خارجي را دارند. آن ها می گویند این نوع تجارت پنجره جدیدی در سیستم توزیع کالا در بازار باز کرده است و می گویند روش کار شبکه‌های بازاریابی به این صورت است که تولیدکننده به جای وابستگی به واسطه‌های گوناگون، کالای خود را از طریق بازاریاب به صورت مستقیم به دست خریدار می‌رساند و با حذف واسطه ها و اتخاذ سیاست های تشویقی جایگاه مناسبی را در تجارت دنیا کسب می کند و در ازای این کار نیز به بازاریاب کمیسیون می‌دهد.
گزارش نصر حاکی از آن است تعداد زیادی از جوانان متاسفانه بدون شناخت کافی اقدام به عضویت در برخی از شرکت های هرمی نموده اند که در 5 سال گذشته جوانان زیادی با این فریب اندک سرمایه خود را از دست داده اند و اکنون صاحب هیچ اند، آژانس خبری تحلیلی «نصر» در گزارشی مفصل ضمن پرداختن به این موضوع زوایای دیگری را نیز از دست های پشت پرده شبکه های بازاریابی و شرکت های هرمی جهت آگاه نمودن قشر جوان روشن خواهد ساخت.

ادامه دارد...
انتهای پیام/

پژوهشیار