مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون بن علی شهرداری تبریز خبر داد:

خودکفایی مجموعه عون‌بن‌علی در تولید گل و گیاه

1399/11/03 - 19:42 - کد خبر: 36406
شمس‌ الله فیروزیان

نصر: مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی از خودکفایی مجموعه عون‌بن‌علی در تولید گل و گیاه و تأمین گونه‌های سازگار با خاک منطقه خبر داد.

به گزارش نصر، شمس‌الله فیروزیان ظهر امروز در بازدید و بهره‌برداری از سومین گلخانه مجموعه عون‌بن‌علی در حضور شهردار تبریز گفت: با کمترین قیمت و بهترین سازه احداث گلخانه جدید را توسط امور اجرایی و کارگاه امانی سازمان و بدون برون‌سپاری در کمترین زمان به اتمام رساندیم.
او افزود: صرفه جویی در خرید گل و گیاه از استان‌های دیگر و مدیریت هزینه در این خصوص یکی از خط مشی‌های سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی است که با احداث دومین گلخانه در سال گذشته ظرفیت تولید به سه برابر افزایش پیدا کرده است. 
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی اضافه کرد: علاوه بر رفع مشکل نگهداری و کاهش چشمگیر هزینه‌های خرید، شاهد خودکفایی در زمینه تولید گل و گیاه مورد نیاز عینالی هستیم.
 
 
او با اشاره به کاهش نیاز سازمان عون بن‌علی به خرید گل‌های بهاره اعلام کرد: با مدیریت و برنامه ریزی نیروهای متخصص واحد فضای سبز سازمان و نشاء انواع گل، سعی می کنیم تا پایان سال بخش اعظمی از نیاز سازمان به خرید گل های بهاره نظیر انواع ناز صورتی، ناز فرانسه، عقربی، نازگوشتی، همیشه بهار و لاله عباسی را با تولیدات صورت گرفته مرتفع سازیم.
فیروزیان با اشاره به کشت گیاهان دارویی در گلخانه‌های مجموعه عون‌بن علی تصریح کرد: با هدف فرهنگ سازی هر چه بیشتر کاشت گیاهان دارویی چند ساله در عینالی، از سال 98 با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی پروژه شناسایی گونه های گیاهی مقاوم متناسب شرایط ویژه عینالی آغاز و چند گونه گیاهی به صورت آزمایشی کاشته شد. 
او اضافه‌ کرد: زنده مانی این گیاهان پس از سرمای شدید کوهستان بصورت تجربی مشاهده گردید که نشان از موفقیت 100 درصد کاشت آزمایشی این گیاهان در ارتفاعات کوهستانی عینالی می باشد.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون‌بن‌علی ابراز داشت: این گیاهان ضمن داشتن رنگ و بوی زیبا اکثراً مقاوم به کم آبی و آفات و امراض گیاهی هستند و بهترین گزینه برای کاشت در قسمت های شیب دار تفرجگاه کوهستانی عینالی هستند.
او با اشاره به کشت گیاهان کف‌پوش مقاوم در فصل سرما در مجموعه عون‌بن علی نیز گفت: طی دو سال گذشته سیاست سازمان براساس شناسایی و کاشت انبوه گیاهان کف پوش Grand cover بوده است و با مطالعاتی که انجام دادیم خوشبختانه گیاه carpobrotus edulis به عنوان یک گیاه مقاوم به شرایط سخت و سرمای عینالی شناسایی و تست گردیده است و می تواند با درصد بالای خاصیت زمستان گذرانی در سال بعد مجددا به رویش خود ادامه دهد.
فیروزیان تأکید کرد: از این گیاه می توان به عنوان یک گیاه پوشش زینتی به جای مکانهایی که از چمن به عنوان پوشش سبز استفاده می شود به کار گرفت که در مقایسه با چمن از نظر اقتصادی و بهره وری بسیار مقرون به صرفه است.
انتهای پیام/

پژوهشیار