آشنایی با گیاهان آپارتمانی (23)/

معرفی گیاه گندمی و روش نگهداری از آن

1399/11/02 - 14:32 - کد خبر: 36352
گیاه گندمی

نصر: اگر تازه کارید و هنوز تجربه کافی در نگهداری از گیاهان ندارید، گندمی را انتخاب کنید. این گیاه تقریبا در هر محیط و هر آب و هوایی به خوبی رشد می‌کند. فرق نمی‌کند در حمام، اتاق خواب، روی میز، قفسه کتاب و یا حتی آشپزخانه!

گندمی یکی از تطبیق پذیرترین گیاهان آپارتمانی است. نکته مهم در مورد گندمی، نگهداری آسان و کم دردسر آنست. گندمی همچنین به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی خود بسیار مورد توجه است.
آن یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می‌رود. همین موضوع باعث شده انتخاب گندمی، انتخابی به نفع سلامتی افراد خانه باشد.
گندمی بومی مناطق گرمسیری و جنوب آفریقاست.
علاوه بر تمام مزایای گیاه، رشد سریعی نیز دارد. پس اگر قصد دارید گیاهی داشته باشید که با گذشت روزها تغییر آن را به وضوح احساس کنید، گندمی زیبا برای شما مناسب است و براحتی میتوانید با خرید اینترنتی گیاه گندمی آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

روش نگهداری
نور

همانطور که گفتیم گندمی می‌تواند نواسات نور را تحمل کند، اما در کل گندمی نور غیرمستقیم و درخشان خورشید را برای باطراوت بودن ترجیح می‌دهد.
در صورت دریافت نور کافی، رگه‌های موجود در سطح برگ‌ها زیبا و برجسته‌تر می‌شوند. هرگز گندمی را در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا باعث سوختن برگ‌های او خواهد شد.
گندمی گیاهی خوشحال و شاداب است که هم در شرایط سخت و هم در شرایط عالی رشد می‌کند.

آبیاری
گیاه را به قدر کافی آبیاری کنید، اما مواظب باشید غرقاب نشود. خیس شدن بیش از حد خاک سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.
بین هر بار آبیاری گندمی اجازه دهید خاک به خوبی خشک شود.
اگر متوجه قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها شدید، احتمالا آبی که برای آبیاری گیاه استفاده می‌کنید دارای فلوئید فراوان است. میزان اضافی فلوئور می‌تواند با تجمع در خاک سبب ایجاد اخلال در کار گیاه شود. اگر چنین اتفاقی رخ داد، اجازه دهید آب برای یک شب در ظرفی بدون درپوش قرار بگیرد تا کلر و فلوئور اضافی از آن خارج شود.
اگر رگه‌های سطح برگ کمرنگ شدند، یعنی گیاه تشنه است، آن را به خوبی آبیاری کنید تا جایی که آبهای اضافی از زیر گلدان خارج شوند در این حالت گندمی به سرعت احیا خواهد شد.
آبیاری آن را متناسب با دمای هوا و نور ورودی تنظیم کنید. مانند اکثر گیاهان آپارتمانی، گندمی از آبیاری بیش از حد بیزار است. پس قبل از دادن آب ولرم به گیاه، چک کنید که خاک حتما خشک باشد.

رطوبت
گندمی در صورت قرار گرفتن در محیطی با رطوبت پایین عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد داد. گاهی مقدار کمی رطوبت بیشتر کافی است تا گندمی به زندگی طبیعی خود باز گردد.
بعضی اوقات قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها نشانه خشکی بیش از حد هوا نیز هست. برای مقابله با خشکی هوا، گیاه را مرتبا به کمک یک اسپری پر از آب خیس کنید. می‌توانید از سینی آب با سنگریزه نیز استفاده کنید و گلدان را دقیقا بر روی سنگریزه‌ها ( نه آب ) قرار دهید. استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا و یا قرار دادن گیاه در حمام نیز از راه‌ کارهای دیگر افزایش رطوبت هوا هستند.

دما
گندمی در روز دمای بین 15 الی 25 درجه سانتی‌ گراد را ترجیح می‌دهد. در شب نیز دمای بالاتر از 12 درجه برای او ایده آل است.

کوددهی
در بهار و تابستان، هر ماه بیش از دو بار به گیاه کود مناسب بدهید. البته دقت کنید تا گیاه را با دادن کود زیادی دچار مشکل نکنید. کوددهی بیش از حد باعث قهوه‌ای شدن برگها می‌شود.
در پاییز و زمستان، سرعت رشد گیاه به طور طبیعی آرام‌تر می‌شود در نتیجه در این فصلها نیازی نیست به گیاه کود بدهید.
همیشه قبل از کوددهی گیاه، از مرطوب بودن خاک اطمینان حاصل کنید. کود دادن به گیاه در صورت خشک بودن خاک، سبب سوختن ریشه می‌شود.
برای شادابی بیشتر گیاه بهتر است با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود.

تکثیر
یک گندمی بالغ، در بخش پایینی ساقه خود جوانه‌هایی تولید می‌کند. اگر می‌خواهید گندمی دیگری داشته باشید، باید این جوانه‌های کوچک را به کمک یک چاقوی تیز با دقت ببرید و آنها را در گلدانی با خاک مرطوب قرار دهید. پس از کاشت، گیاه جوان را به خوبی آبیاری کنید.
راه دیگر این است که این جوانه را در لیوانی پر از آب قرار دهید. پس از گذشته یک الی دو هفته، این جوانه ریشه خواهد زد و می‌توانید آن را به گلدانی مملو از خاک تازه منتقل کنید.

هرس کردن
اگر به دلایلی که ذکر کردیم برگهای گیاه به کلی قهوه‌ای شدند، باید به فکر اقدامی اساسی باشید. تمامی این برگها را از گیاه جدا کنید. تعلل نکنید، چون این برگها دیگر سبز رنگ نخواهند شد.
این کار را به کمک یک قیچی تیز انجام دهید. بین هر بار برش قیچی، تیغه‌های آن را با الکل تمیز کنید. اگر تعداد این برگها زیاد بود، بهتر است حذف آنها را در چند مرحله انجام دهید تا از وارد شدن شوک به گیاه جلوگیری شود.
در هر مرحله حدود 20 درصد آنها را از گیاه جدا کنید تا برگهای تازه تر ، بیشتر و بهتر رشد کنند.

مزایای گیاه برای سلامتی
گندمی به خوبی هوا را تصفیه کرده و آن را از آلاینده‌هایی مثل فرمالدهید و کربن مونوکسید پاک می‌کند. شما هم با ما موافقید که این گیاه همه چیز تمام است؟!
اگر تمایل دارید میزان آلاینده موجود در هوای منزلتان را کاهش دهید، برای
خرید گیاهان تصفیه کننده هوا اقدام کنید.

سمی بودن
هیچ خطری برای کودکان و حیوانات خانگی ندارد. گیاهی از این بهتر نمی‌توانید پیدا کنید!
انتهای پیام/

پژوهشیار