آشنایی با گیاهان آپارتمانی (19)/

معرفی گیاه شفلرا و روش نگهداری از آن

1399/10/23 - 15:10 - کد خبر: 35806
شفلرا

نصر: آیا به فرازمینی‌ها اعتقاد دارید؟! به ظاهر جالب و عجیب شفلرا نگاه کنید، انگار از یک سیاره دیگری به زمین آمده است.

شفلرا به خوبی در کنار سایر گیاهان گرمسیری شما رشد خواهد کرد. بهتر است گیاهان شبیه به هم ( از نظر شرایط نگهداری ) را در نزدیکی هم قرار دهید تا فراهم کردن نیازهای آن‌ها برای شما به امری آسان‌تر تبدیل شود. همین موضوع باعث شده که روش نگهداری گیاه شفلرا بسیار آسان تر شود.
معمولا شفلرا در خانه و محیط بسته شکوفه نمی‌دهد، پس اگر از شفلرا به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداری می‌کنید منتظر گل و شکوفه نمانید.
اما اگر آن را در باغچه کاشته‌اید، ممکن است شاهد شکوفه‌های سفید، صورتی و شاخک مانند آن باشید.

مروری سریع بر شفلرا
نام علمی : Schefflera Nora
نام رایج : همیشه سبز چندساله / آپارتمانی
سمی بودن : برای حیوانات خانگی و انسانها سمی است.
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر
خواستگاه : تایوان
نور مورد نیاز : غیرمستقیم
نوع خاک : مرطوب و غنی
زمان گلدهی : تابستان
رنگ گل : سفید، صورتی و قرمز

شیوه نگهداری
آبیاری

در طول فصول رشد، گیاه را هر هفته آبیاری کرده و با اسپری برگ‌ها را مرطوب کنید. می‌توانید تا خشک شدن کامل خاک صبر کنید و سپس خاک را در مقدار زیادی آبیاری کنید. با آمدن فصل زمستان آبیاری را بسیار کاهش دهید.
بیشترین اشتباهی که مردم در نگهداری از شفلرا مرتکب می‌شوند، آبیاری بیش از حد گیاه است، اشتباهی که در نهایت باعث مرگ گیاه خواهد شد. ریزش برگ‌های زرد، نشانه‌ای برای آبیاری بیش از حد است.
همیشه سینی آن را پر از آب نگه دارید و اجازه دهید در آب غوطه ور باشد. هرگز آب را از بالا و از روی برگ‌ها بر روی شفلرا نریزید. اگر آبی که برای گیاهان دیگر استفاده می‌کنید سنگین است و پر از املاح مختلف است، بهتر است برای شفلرا آب تصفیه شده استفاده کنید. چون آب سنگین باعث سفید شدن سنگ آن می‌شود.

نور
شفلرا نور درخشان اما غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. می‌توانید در تابستان شفلرا را به خارج از منزل منتقل کرده و آن را در سایه قرار دهید. اگر گیاه پلاسیده و پژمرده شد، یعنی نور کافی دریافت نمی‌کند.
فراموش نکنید که شفلرا هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد چون باعث سوختن برگ‌های او خواهد شد.

رطوبت و دما
شفلرا گیاهی گرمسیری است، در نتیجه به رطوبت و دمای بالای هوا علاقه دارد.
به طور کلی هر گیاهی از شرایط خواستگاه اولیه خود بیشتر لذت می‌برد؛ بنابراین هر چه محیط به آب و هوای مناطق گرمسیری نزدیکتر باشد، شفلرا راضی‌تر خواهد بود. این گیاه زیبا در دمای زیر 15 درجه سانتی‌گراد اذیت خواهد شد.
شفلرا را در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/گرمایشی قراد ندهید. همچنین دستگاه‌های مرطوب و یا خشک کننده هوا نیز برای شفلرا مضر هستند.
اگر دمای محیط نگهداری گیاه سرد باشد و یا گیاه آب کمی دریافت کند، دچار ریزش برگها خواهد شد. پس ریزش برگ‌ها را جدی بگیرید و سریعا مشکل را برطرف کنید.
دمای مناسب برای گیاه شفلرا بین 18 تا 27 درجه می باشد.

خاک و کوددهی
خاک شفلرا باید غنی و متخلخل باشد. بهتر است به خاک آن کمپوست مرطوب هم اضافه کنید. پیشنهاد ما به شما، استفاده از خاک مخصوص گلدان است. PH خاک شفلرا باید اسیدی تا کمی بازی باشد.
در طول فصول رشد، هفته‌ای دو بار به گیاه کود مایع دهید. می‌توانید از سری کودهای با رهایش آرام نیز استفاده کنید. این کودها بسیار غنی و سنگین هستند، درنتیجه گیاه از زیادی مواد معدنی لذت خواهد برد!
در بهار . تابستان، همراه با آب، کمی کود مایع هم به آن اضافه کنید.

تعویض گلدان
در صورت لزوم، می‌توانید هر سال گلدان شفلرا را عوض کنید.
یک شفلرای بالغ می‌تواند به درختی کوچک تبدیل شود و به ارتفاعی بین 3.5 تا 4.5 متر برسد. اما این اتفاق معمولا برای شفلرای آپارتمانی نمی‌افتد. شفلرایی که در محیط و دمای خانه نگهداری می‌شود، نهایتا تا 1.8 متر رشد خواهد کرد.
می‌توانید میزان رشد را با به تعویق انداختن زمان تغییر گلدان کاهش دهید. هر چه دیرتر، رشد آرام‌تر.

هرس کردن
احتمالا شفلرای شما به هرس کردن نیاز مداوم خواهد داشت، بخصوص اگر نور خورشید را به میزان کافی دریافت نکند.
این کار ساده است : هر بخشی را که احساس کردید زیادی رشد کرده و یا بلند شده ببرید! شفلرا به سرعت بخش‌های هرس شده را جایگزین کرده و پاداش زحمات شما را با ظاهر زیبایش می‌دهد؛ در نتیجه شما گیاهی کامل‌تر، سالم‌تر و سرسبزتر خواهید داشت.

سمی بودن
طبق بررسی‌های علمی انجام شده گیاه شفلرا برای انسان، گربه و سگ سمی است. این گیاه دارای ذرات ماده خطرناک “کلسیم اگزالات” است که می‌تواند منجر به التهابات حفره دهانی، سوختگی شدید و التهاب دهان، زبان و لب‌ها شود. استفراغ، سرخوشی بیش از حد و دشواری در بلع نیز از عوارض این گیاه گزارش شده‌اند.
این عوارض در اثر خوردن برگهای گیاه حاصل می‌شود، در نتیجه لمس آن دردسر ساز نخواهد بود. این گیاه را از دسترس سگ‌ها، گربه‌ها و یا کودکانی که ممکن است آن را بجوند دور نگه دارید.
انتهای پیام/

پژوهشیار