یادداشت/

ضرورت ایجاد فرصت های برابر برای کودکان با نیازهای ویژه

1398/07/13 - 11:35 - کد خبر: 3577
روز جهانی کودک

نصر: بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1946، سازمان یونیسف به منظور حمایت از کودکان توسط مجمع عمومی سازمان ملل تاسیس شد. این سازمان روز هشتم اکتبر را به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری کرد و برای این منظور پیمان نامه حقوق کودک را منتشر کرد.

روز جهانی کودک، به همه کودکان در سراسر جهان تعلق دارد و هر سال در این روز از موضوعات مختلفی در مورد حمایت های معنوی و عاطفی صحبت به میان می آید که کودکان به آنها نیاز مبرم دارند. اما موضوعی که در این روز بیشتر مورد غفلت قرار می گیرد نیازها و خواسته های کودکانی است که دارای شرایط خاص هستند.

کودکان با شرایط خاص یا با نیازهای ویژه (فراگیر) شامل کودکان نابینا، کم بینا و ناشنوا و کم شنوا، ناتوان و کم توان جسمی و حرکتی هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

روز جهانی کودک در ایران به هفته ملی کودک تغییر نام یافته تا بیشتر بتوان از کودکان گفت و شنید و دغدغه های آنها را برای جامعه بیان کرد.

هفته ملی کودک در ایران از 13 مهر آغاز می شود و تا 19 مهر ادامه دارد. به منظور ایجاد وحدت رویه و اجرای برنامه هایی برای گرامی داشت این هفته به شعارهای مختلفی مزین می گردد که امسال هم از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شعار " آینده را باید ساخت " انتخاب شده است.

با توجه به موضوع و دغدغه ی ویژه ای چون محیط زیست، بحران آب و انرژی، رسانه و رونق تولید ملی، سلامت، ایمنی و فرهنگ مطالعه برای کودکان، اولین روز از هفته ملی کودک (13 مهر) برای کودکان با نیازهای ویژه، فرصت های برابر نامگذاری شده است.

نامگذاری روزهای مختلف با محوریت و دغدغه های اصلی آن مناسبت، فرصت مناسبی است برای پرداختن به آن حوزه امروز بهترین فرصت است تا در مورد کودکان با نیازهای خاص بحث و گفتگو شود.

متاسفانه امروزه این تصور وجود دارد که معلولین باید جامعه پذیر شوند. حال باید عکس این مسئله صادق باشد یعنی جامعه باید نسبت به آنها جامعه پذیر شود.

در بیشتر موارد معلولان از مردم گریزانند چرا که نگاه و واکنش مردم به آنها از دو حالت خارج نیست؛ فاصله گرفتن و یا ترحم کردن. این واکنش ها تاثیر بسیار منفی در روحیات آنها دارد.

هفته ملی کودک فرضت مغتنمی است تا این قبیل مسائل مطرح گردد و برنامه هایی برای کودکان اجرا شود و قرار گرفتن کودکان فراگیر با شرایط خاص در کنار کودکان سالم در برنامه های فرهنگی و یا  برقراری ارتباط در دورهمی های شاد و مفرح، باعث می شود که تفاوت های همدیگر را بپذیرند و با همدیگر به همدلی پرداخته و فارغ از تفاوت ها غرق بازی و شادی هایشان گردند.

چقدر خوب است که بتوان در فضاهای بیشتری کنار هم بود و نحوه ی برخورد نسبت به همدیگر را یاد  گرفت و یاد گرفت که چگونه می توان همزیستی مسالمت آمیز میان کم توان، ناتوان و افراد توانمند را برقرار کرد. امید است این نوع برنامه ها و دورهمی ها و آموزش مشترک در کنار هم فرهنگ سازی گردد.

در این راستا اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی در راستای فرهنگ سازی و نیز در خصوص توسعه ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی؛ به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه مراکز فراگیر را راه اندازی کرده و به اجرای فعالیت های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی در کنار دیگر اعضای عادی مراکز می پردازد.

اعضا فراگیر در کنار کودکان و نوجوانان توسط مربیان فرهنگی و هنری و ادبی متخصص و متعهد از امکانات موجود کانون استفاده می کنند آنان با در کنار قرار گرفتن کودکان سالم از آموزش ها لذت زیادی می برند و احساس مفید بودن، خوب بودن با نگرش مثبت و احساس بالندگی و تاثیرگذاری را دریافت می کنند که این امر موجب جامعه پذیری و خروج آنان از انزوا می گردد. همچنین انتشارات کانون پرورش فکری تعدادی از کتاب های خود را به خط بریل منتشر کرده تا بچه ها بتوانند از نعمت کتاب و مطالعه بهره مند گردند.

اما متاسفانه در سطح کشور تولیدات زیادی در این زمینه برای کودکان با نیازهای ویژه وجود ندارد که این امر نه تنها در کانون پرورش فکری، بلکه باید مورد توجه و دغدغه کل جامعه قرار بگیرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در مراکز فراگیر خود (تبریز مرکز شماره یک ) به مناسبت هفته ملی کودک کارگاه های کاردستی و سفال را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از 13 تا 25 مهر برگزار می کند. تمامی مراکز کانون پرورش فکری در سطح شهر تبریز و شهرستان ها طی این روزها برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و ادبی را نیز به انجام خواهند رساند.

نسرین ذاکری فر

انتهای پیام/

پژوهشیار