گفت‌وگو با عکاس جوان تبریزی؛

از کسب مدال نقره جشنواره cpoy تا انتشار "سرو روان"

1399/10/20 - 11:02 - کد خبر: 35574
متین هاشمی

نصر: سید متین هاشمی، عکاس جوان تبریزی است که مدال نقره جشنواره cpoy آمریکا را با مجموعه عکس "مستطیل مرگ" از آن خود کرده و هدف خود از ثبت این تصاویر را به تصویر کشیدن جانفشانی غسال‌ها و همچنین روایتگری از تغسیل و تکفین متوفیان کرونایی عنوان می‌کند.

به گزارش نصر، مجموعه "مستطیل مرگ"، تصویرگر مجاهدت‌های غسال‌ها و همچنین طلبه‌های جهادی تبریزی در تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان کرونایی است که متین هاشمی با دوربین خود به ثبت رسانده و این مجموعه تصویری، در جشنواره cpoy آمریکا، در بخش covid 19 مدال نقره را دریافت کرده است.
متین هاشمی در مورد علت ثبت تصاویر غسال‌ها می‌گوید: می‌خواستم به روایت تصویر، جانفشانی و زحمات غسال‌ها و غساله‌ها را به تصویر بکشم و تسکینی از داغ در سوگ ‌نشستگان کرونا بردارم تا بدانند که عزیزانشان چگونه تغسیل و تکفین می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
او تاکید می‌کند: با ثبت این تصاویر، خواستم "وداع غریبانه" را برای آیندگان و روزهای بعد از ریشه‌کنی کرونا ثبت کرده و بلوک ۶۵ وادی رحمت تبریز در ایام کرونا را به تصویر بکشم.
او با بیان اینکه فضای عکاسی و همچنین سطح عکاسان تبریزی بسیار خوب بوده و در سطح بین المللی رقابت دارند، اضافه می‌کند: حدود ۳۰ عکاس مستند در تبریز فعالیت دارند و این تعداد در سطح کشور کم‌نظیر است.
هاشمی با تاکید بر اینکه این عکاسان روی پاهای خود ایستاده‌اند و بدون هیچ حمایتی در عرصه فعالیتی خود می‌درخشند، ادامه می‌دهد: عکاسان تبریز علاوه بر حمایت معنوی، به حمایت مادی هم نیاز دارند و نهادهای متولی باید در حوزه مالی و همچنین فطای مجوزهای لازم برای عکاسی، پشتیبان و کمک‌حال عکاسان تبریزی باشند.
او با اشاره به اینکه لازم است جهت حمایت از عکاسان، یک مجوز رسمی و محکم از سوی نهادهای متولی به عکاسان تبریزی داده شود، تا در مواقع موردتیاز از آن استفاده کرده و عکس‌برداری کنند، تاکید می‌کند: برای تهیه مجموعه "مستطیل مرگ" فقط یک ماه برای کسب مجوز عکس‌برداری، دوندگی کردم!
او در ادامه از نبود حمایت‌های بیمه‌ای نیز گلایه کرده و می‌گوید: باید شرایط برای بیمه عکاسان فراهم سده و این قشر تلاش‌گر و هنرمند، مورد قدردانی قرار بگیرند؛ تجلیل نمی‌خواهیم، فقط قدر تلاش‌هایمان دانسته شود.
این عکاس جوان با تاکید بر اینکه دوست داشتم "مستطیل مرگ" بیش از آنکه در آمریکا دیده شود، در تبریز دیده می‌شد، اضافه کرد: این مجموعه را در تبریز عکاسی کرده‌ام و دوست داشتم در تبریز دیده شود، اما این اثر در آمریکا دیده شد، ولی هنوز هم در تبریز کسی از آن خبر ندارد.
 
 
او با بیان اینکه باید قدر زحمتکشان عرصه عکاسی دانسته شود، افزود: می‌توانستم همانند سایر عکاسان برای ثبت تصاویر تدفین کرونایی‌ها به شمال کشور که فضای خاصی برای عکاسی دارد، بروم، انا من تبریز را انتخاب کردم و موضوع کرونا را از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کار کردم.
او با اشاره به اینکه هم اکنون یک مجموعه کامل از تصاویر کرونایی در تبریز تهیه کرده‌ام که برای چاپ آن، نهادهای مسئول مثل ستاد مبارزه با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری باید کمک کنند، می‌افزاید: در این مجموعه‌های تصویری، مجاهدت‌های کادر درمان، غسال‌ها و سایر ابعاد کرونا به نمایش درآمده است.
هاشمی خواستار حمایت از قشر عکاسان شده و می‌گوید: یک عکاس اگر حمایت نشود، بی‌شک نخواهد توانست مسیر را به طور تخصصی و درست ادامه دهد؛ انتظار داریم در مقابل این همه سختی و هزینه، حمایت‌های مادی و معنوی برای عکاسان لحاظ شود.
او با بیان اینکه مشکلات مالی مانع از تمرکز عکاسان برای خلق اثر می‌شود، اضافه می‌کند: در حوزه آموزش و ارتقای سطح عکاسی نیز در تبریز برنامه خاصی وجود نداشته و ما نیز به صورت خودجوش و گاه با دریافت برخی نکات از سوی اساتیدمان در این راستا فعالیت می‌کنیم.

انتشار کتاب "سرو روان"
متین هاشمی در حوزه تالیف و چاپ کتاب نیز فعالیت داشته و اخیرا کتاب "سرو روان" که روایت تصویری از تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است را چاپ کرده و هدف خود را به تصویر کشیدن عشق و ارادت قلبی مردم به سردار دل‌ها، عنوان کرده است.
 
 
سرو روان، روایت تصویری است از تشییع پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در شهر تهران است که در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه تبریز و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه هنر اسلامی تبریز رونمایی شد.
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم سیدقاسم ناظمی، مدیر بنیاد فرهنگی طوبی آمده است: روایت سید متین هاشمی در «سرو روان» از محشر تشییع سردار سلیمانی در تهران مویدی است بر آنچه گذشت، هنرمند در کنار مردم و بلکه در میان مردم با درد آنان زیسته و با اندوه آنان گریسته تا اثری خلق کند که بخشی از یک روز طوفاتی مردم ایران ثبت شود، اگر چه برای نسل ما این تشییع تازگی ندارد. اما «سرو روان» برای آیندگان و تاریخ گزارشی است دقیق بی آنکه بخواهد دروغ ببافد و یا اغراق کند.
دوربین هاشمی، صحنه‌هایی را ثبت کرده که عشق مردم کوچه و بازار را به قهرمان ملی شان نشان می‌دهد.
کتاب «سرو روان» در ۱۰۹ صفحه و قیمت ۴۵ هزار تومان توسط نشر کتاب پرگار تهران به نشر در آمده است.
بنا به این گزارش، متین هاشمی به مدت چهار سال است که وارد عرصه عکاسی شده و این فعالیت هنری را از ترم سوم دوران دانشجویی خود در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و رشته چند رسانه‌ای، تحت نظارت استاد مرتضی تیموری شروع کرده است؛ او در حال حاضر با آژانس‌های nvp کانادا، sdn آمریکا و sooimages ایران کار کرده و با خبرگزاری‌های داخلی نیز همکاری دارد.
او، فینالیست عکس سال مطبوعاتی لیتوانی 2020، مدال نقره cpoy آمریکا 2020، تقدیر ویژه cpoy آمریکا 2020، فینالیست عکس مستند تلوزیونی 99، فینالیست جشنواره تصویر سال 98، برگزیده جشنواره جوانان تهران، برگزیده جشنواره فیروزه، مقام اول جشنواره هنرهای تجسمی زاهدان، مقام دوم سوگواره حسینی اهواز، تقدیر ویژه جشنواره عکس ماه، مقام سوم عکس اربعین اهواز و چندین نمایشگاه بین المللی را در کارنامه خود دارد. در جشنواره cpoy آمریکا، در بخش sport نیز از مجموعه "سر آمد صبر ایوب" متین هاشمی، تقدیر به عمل آمده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار