مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

۲۰ مجوز مرمت خانه‌های سنگی روستای کندوان اسکو صادر شد

1399/10/16 - 20:44 - کد خبر: 35374
روستای تاریخی کندوان

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۰ مجوز مرمت خانه‌های سنگی روستای تاریخی و ملی کندوان در شهرستان اسکو صادر شده است.

به گزارش نصر، احمد حمزه‌ زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به اهمیت این روستای تاریخی در ابعاد ملی و بین المللی، حفاظت و صیانت از آن همواره یکی از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی و همچنین پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان بوده است.
وی اظهار داشت: بر این اساس در راستای مرمت و بازسازی بخش‌های آسیب دیده خانه های سنگی، طی سال جاری ۲۰ مجوز مرمت خانه و ۱۰ کران بر اساس ضوابط پایگاه ملی میراث فرهنگی روستای کندوان صادر شده است.
حمزه زاده ادامه داد: خانه‌های دستکند روستای تاریخی کندوان همه ساله پذیرای گردشگران بیشماری است که از جای جای جهان برای تجربه یک شب زندگی در خانه‌های سنگی و سفر به اعماق تاریخ به این روستا سفر می‌کنند که این جایگاه لزوم رسیدگی فوری و سریع به شرایط بکر آن را اجتناب ناپذیر می کند.
به گفته وی امسال تعدا ۱۵ پایه سنگی توسط پایگاه ملی روستای کندوان در راستای استحکام بخشی و رفع خطر کران ها نیز در حال اجرا است.
به گزارش ایرنا، روستای تاریخی و زیبای کندوان در فاصله ۶۰ کیلومتری تبریز و ۱۸ کیلومتری شهر اسکو، دارای ۱۵۱ خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت است که اغلب آنها به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند.
ااین روستا که در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۵۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است، به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد.
روستای صخره ای کندوان با قدمت بیش از هفت هزار سال در میان دره‌ ای باصفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده و ظرفیت های فراوانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد؛  این مکان جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط ۲ نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار