هوای تبریز از وضعیت ناسالم خارج شد

1399/10/16 - 11:24 - کد خبر: 35329
پارک ائل گلی

نصر: مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: هوای کلان شهر تبریز امروز سه‌شنبه پس از یک هفته از وضعیت ناسالم خارج شد.

به گزارش نصر، در اطلاعیه مرکز پایش کیفی هوای اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی آمده است: میانگین ۲۴ ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای تبریز از ساعت ۸ صبح دیروز تا ۸ امروز ۱۶ دی براساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۵۷ و ضعیت هوا قابل قبول است.
هوای این شهر در پی پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده ها از دوشنبه هفته گذشته در شرایط ناسالم قرار گرفته بود.
شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است و همچنین از ۱۵۰ الی ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌های سنی محسوب می‌شود.
هوای کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز تا روز گذشت به مدت ۶ روز آلوده بود، به گونه ای که در برخی از روزها افق دیده در شهر به کمتر  از ۵۰۰ متر کاهش یافته بود.
رسانه ها با اشاره به استفاده از مازوت برای تولید برق در نیروگاه تبریز در فصل سرما نوشتند که این اقدام یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تبرز به همراه بروز پدیده وارونگی هوا در نتیجه سرما و نبودن وزش باد است. 
استفاده از مازوت در نیروگاه برق تبریز آن هم در فصل سرما از چند سال قبل مایه اعتراض تبریزیان بود، اما این وضعیت به مدت یکی دو سال متوقف و پس از آن از سر گرفته شد.
دوستداران محیط زیست با اشاره به جهت غربی- شرقی بادهای تبریز می گویند که استفاده از مازوت علاوه بر ایجاد آلودگی در محدوده نیروگاه تبریز، موجب می شود که آلودگی توسط باد به سمت شهر هدایت شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار