گزارش نصر/

آیا جهان بعد از کرونا درگیر بیماری کشنده تری خواهد شد؟

1399/10/15 - 15:45 - کد خبر: 35287
واکسن، واکسن کرونا

نصر: در حالی که هنوز جهان درگیر همه گیری کروناست، ظهور یک بیماری ناشناخته در کنگو، شیوع یک همه‌گیری مرگبار جدید را محتمل کرده است.

به گزارش نصر، این بیماری که ممکن است بعد از کرونا موجب همه گیری جدید شود، «بیماری ایکس» نامگذاری و در روزهای اخیر اولین بار در خانمی در کنگو مشاهده شده است.

مشاهده «بیماری ایکس» برای اولین بار
«بیماری ایکس» در روزهای اخیر اولین بار در خانمی از جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد. در حالی که در وی علائم تب خونریزی دهنده وجود داشت، آزمایشات انجام شده هیچ ویروسی از جمله ابولا یا سایر بیماری های شناخته شده را در وی نشان نداد. احتمال این که ممکن است این خانم بیمار صفر از یک بیماری جدید باشد موجب نگرانی شده است.

هشدار درباره «بیماری ایکس»
به دنبال مشاهده «بیماری ایکس»، با این که فعلا سازمان بهداشت جهانی آن را یک بیماری فرضی تلقی کرده است، اما این سازمان درباره احتمال شیوع یک همه‌گیری مرگبار بعد از کرونا هشدار داده است.
این درحالی است که برخی دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی نیز معتقدند این بیماری می تواند منجر به بیماری جدی و همه‌گیری در سراسر جهان شود، اما برخی دانشمندان هم بر این باورند که هنوز دلیل کافی برای نگرانی از شیوع یک بیماری جدید بعد از کرونا وجود ندارد.

احتمالا «بیماری ایکس» یک بیماری کشنده جدید باشد
یک میکروبیولوژیست اهل کنگو به نام  «ژان ژاک مومبه-تامفوم» که برای اولین بار ویروس ابولا را هم در سال ١٩٧۶ کشف کرده است، معتقد است «بیماری ایکس» یک بیماری کشنده جدید ناشناخته است که در جمهوری دموکراتیک کنگو ظهور کرده است.
وی در توضیح این بیماری گفته است: با مراجعه خانمی با علائم تب خونریزی دهنده، وی مورد آزمایش قرار گرفت و برای تحقیق به انستیتوی ملی تحقیقات پزشکی در کینشاسا در کنگو فرستاده شد. در نتیجه آزمایشات هیچ اثری از ابولا یا سایر بیماری های شناخته شده در وی یافت نشد.
این پزشک با بیان این که ممکن است این خانم بیمار صفر از یک بیماری جدید باشد، افزود: این بیماری جدید می تواند به اندازه کووید-١٩ مسری و بسیار کشنده تر از آن باشد تا جایی که ممکن است   میزان مرگ و میر آن به ۵٠ الی ٩٠ درصد برسد که در این صورت به طور متوسط   نیمی از بیماران بر اثر تب ناشی از این ویروس جان خود را ازدست خواهند داد.

ممکن است  «بیماری ایکس» مثل کرونا شیوع پیدا نکند
پروفسور آلکسی آرگانووسکی از دانشگاه دولتی مسکو اما معتقد است بعد از مشاهده بیماری ایکس در کنگو باید این موضوع به طور دقیق بررسی شود و هنوز دلیل کافی برای نگرانی از شیوع یک بیماری جدید بعد از کرونا وجود ندارد.
وی در ادامه می افزاید: چون این بیماری از حیوان به انسان منتقل شده است ممکن است مثل کرونا شیوع پیدا نکند.
انتهای پیام/

پژوهشیار