دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد:

درخواست از رئیس‌جمهور برای لغو محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر

1399/10/13 - 23:23 - کد خبر: 35158
هواپیما

نصر: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه درخواست‌های ایرلاین‌ها از وزارت بهداشت و وزارت راه به جایی نرسید، گفت: از رئیس‌جمهور درخواست کردیم تا اعمال محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت پرواز لغو شود.

به گزارش نصر، در پی شیوع ویروس کرونا در کشور پروتکل‌های بسیاری در حوزه حمل و نقل، زمینی، دریایی و هوایی اجرا شد که یکی از این پروتکل‌ها اعمال محدودیت استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها بود که به گفته شرکت‌های هواپیمایی هیچ یک از کشورهای دنیا چنین پروتکلی برای صنعت هوایی خود ابلاغ نکرده‌اند  این مساله فشار زیادی به ایرلاینها وارد می‌کنند.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: پیش از این نیز از وزیر راه و شهرسازی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرده بودیم تا محدودیت استفاده از ۶۰ درصد هواپیما در پروازهای داخلی لغو شود اما تاکنون پاسخی در این زمینه داده نشده است. بنابراین این بار نامه خود را خطاب به رئیس‌جمهور نوشتیم تا این درخواست ایرلاین‌ها مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به لغو شدن این محدودیت و برداشته شدن فشار اقتصادی مضاعف از روی شرکت‌های هواپیمایی داخلی گفت: به نظر می‌رسد با وجود اجرای پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده مانند غربالگری وضعیت سلامت مسافران و تب‌سنجی از آنها نیاز به اجرای این محدودیت که در هیچ یک از ایرلاین‌ها رعایت نمی‌شود، نیست.
به گزارش ایسنا، در نامه انجمن شرکت‌های هواپیمایی خطاب به رئیس‌جمهور آمده است: «احتراما، به استحضار می‌رساند صنعت حمل‌ونقل کشور پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد دچار آسیب بسیار شدیدی شده است، به طوری که در طی شش ماهه اول سال جاری بیش از ۴۳ درصد مسافران پروازهای داخلی و ۹۶ درصد مسافران پروازهای خارجی کاهش یافته و بسیاری از هواپیماها به دلیل عدم وجود مسافر زمینگیر شده‌اند. از سوی دیگر اعمال محدودیت استفاده از ۶۰ ظرفیت هواپیماها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فشار اقتصادی وارده به شرکت های هواپیمائی را مضاعف نموده است. این در حالی است که اعمال محدودیت استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها در پروازها تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و انجمن بین المللی شرکت‌های هواپیمایی (IATA) که از ابتدای شیوع ویروس کرونا آثار آن را بر سفرهای هوایی رصد می‌نمایند توصیه یا مورد تاکید قرار نگرفته و تحقیقات علمی و دانشگاهی شرکت‌های سازنده هواپیما و یا تا بر روی سیستم تهویه هوا در کابین هواپیما و نوع چینش صندلی حاکی از احتمال بسیار اندک ابتلا مسافران در هواپیما می‌باشد و آخرین آمار منتشر شده یا تا حاکی از احتمال ابتلا یک مورد در ۲۷ میلیون مسافر قبل از الزام به استفاده از ماسک در پروازها بوده است. علیهذا با عنایت به درخواست‌های متعدد ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری (تصاویر پیوست) و به لحاظ اینکه محدودیت استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما تاکنون در دنیا اجرا نشده و با هماهنگی بعمل آمده با وزارت محترم بهداشت کلیه مسافران در ورودی به ترمینال‌ها مورد تب‌سنجی قرار گرفته و قبل از صدور بلیت و صدور کارت پرواز با سامانه بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا در وزارت محترم بهداشت کنترل و در صورت دارا بودن تست مثبت کرونا از پرواز آنان جلوگیری بعمل می‌آید، خواهشمند است به منظور جلوگیری از زیان بیشتر به شرکت‌های هواپیمایی داخلی در خصوص لغو اعمال محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت پرواز دستور شایسته صادر و مراتب را امر به ابلاغ فرمایند. قبلا از دستور مساعدی که مبذول می فرمائید سپاسگزاری می‌نمایم.»
انتهای پیام/

پژوهشیار