سرگئی لاوروف؛

اقدامات غرب، خاورمیانه را متشنج کرده است

1399/10/10 - 17:32 - کد خبر: 34972
سرگئی لاوروف

نصر: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر کمک های همه جانبه کشورش به لیبی تاکید کرد و گفت که اقدامات غرب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را متشنج کرده است.

به گزارش نصر، لاوروف روز چهارشنبه در دیدار با محمد الطاهر سیاله، وزیر خارجه لیبی گفت: روسیه آماده است برای دستیابی لیبی به سازش و توافق ملی، به این کشور همه جانبه کمک کند.    
وی افزود: طرف های لیبی همینک برای توقف برادرکشی و برقراری سازش ملی و بنای مشترک ساختار باثبات کشور خود،  باید انتخاب تاریخی کنند.  
لاوروف خطاب به وزیر خارجه لیبی گفت: روسیه صادقانه علاقه مند به آن است که حداکثر کمک را به لیبی برای حل مسائل مهم این کشور کند و در دیدار امروز در مورد اقدامات جامعه جهانی در حمایت از لیبی گفت و گو می کنیم و برای ما ارزیابی ها و دیدگاه های شما و گام هایی بیشتری که باید برداشته شود مهم است.
وزیر خارجه روسیه در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت که حمایت وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی را در مساله ارائه اطلاعات در مورد اتباع روسیه که در این کشور دستگیر می شوند، کسب کرد.

اقدامات غرب وضعیت کنونی خاورمیانه را به وجود آورده است
وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست خبری گفت: وضعیت کنونی خطرناک و متشنج در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در وهله نخست بر اثر اقدامات غرب و آزمایش های ژئوپلیتیکی این کشور بوجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد که غرب سعی کرد تا روندهای بهار عربی (قیام های مردمی در چند کشور عربی در ۱۰ سال پیش) را به نفع خود درآورد و از آن منفعت کسب کند.
لاوروف افزود: بر اثر این اقدامات، منطقه خاورمیانه ده سال از پیشرفت باز ماند و به منشاء خطرات تروریستی تبدیل شد.

شکست روند حل سیاسی مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی
وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست خبری گفت: روند جستجوی حل و فصل سیاسی مناقشه اسراییل و فلسطین با خطر شکست مواجه شده است.  
وی افزود: خطر شکست حل و فصل سیاسی مناقشه فلسطین و اسراییل بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است و وضعیت بسیار جدی است. در این مساله نیز همانند موارد دیگر نیاز به نقش پیشرو و مسئولانه سازمان ملل وجود دارد تا مذاکرات مستقیم بین طرف های فلسطینی و اسراییلی با میانجی گری گروه چهار خاورمیانه ازسر گرفته شود.   
لاوروف در ادامه گفت که نباید گفت که همه راهکارهای سیاسی برای حل مناقشات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شکست خورده است.  
وی افزود: البته در یمن و سوریه و لیبی مشکلات باقی مانده است اما گرایش به افزایش تفاهم در مورد اهمیت راه حل های سیاسی کاملا آشکار است.  
وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی نیز در جمع خبرنگاران گفت که دولت متبوع وی به توافق های بدست آمده در کنفرانس برلین برای حل مسائل لیبی پایبند است.
محمد الطاهر سیاله، وزیر خارجه لیبی خاطرنشان کرد: طرف روسی را از اقدامات در چارچوب گروه نظامی ۵+۵ و تصمیمات گرفته شده در چارچوب این گروه برای حل مسائل موجود مطلع کردیم و خواستار حمایت از توافق های بدست امده در ان ازجمله خروج نیروهای خارجی از لیبی شدیم.  
لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی علیه حکومت معمر قذافی و حمله نظامی نیروهای «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) با هدف برکناری قذافی دیکتاتور وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است و در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد که در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.
طبق گزارش‌ رسانه‌های حامی دولت وفاق در طرابلس، سیاله در دیدار با لاوروف درخصوص تحولات اوضاع سیاسی و نظامی در کشور گفت و گو می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار