رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

امکان هیچ گونه حصارکشی و ساخت خانه باغ در اراضی زراعی وجود ندارد

1399/10/07 - 16:26 - کد خبر: 34751
اکبر فتحی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در اراضی زراعی امکان هیچ گونه حصارکشی و ساخت خانه باغ وجود ندارد، افزود: وجود حصار باعث ایجاد موانع در راه‌های دسترسی به زمین‌های زراعی دیگر کشاورزان می‌شود، اما در اراضی باغی با تشخیص کمیسیون و تعیین محدوده مشخص امکان ایجاد خانه کارگری و خانه باغ و نه ویلا باغ امکان پذیر است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در میزگرد بررسی راه‌های اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در آذربایجان شرقی، با حضور بابک محبوب علیلو دادستان انقلاب و عمومی تبریز، گفت: تامین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و در این راستا باید غذای کامل و سالم در اختیار مردم قرار دهد؛ هر روز بر جمعیت کشور افزوده می‌شود و نیازهای غذایی نیز در حال افزایش است، بنابراین ضروری است که ظرفیت اراضی کشاورزی حفظ و برای تامین امنیت غذایی افزایش پیدا کند.
وی در مورد اراضی خارج از شهرها، گفت: این زمین‌ها جزو اراضی کشاورزی بوده و به صورت مراتع یا زیر کشت هستند که می‌تواند زراعی یا باغبانی باشد، که طبق ماده ۱۰ قانون تغییر اراضی کشاورزی، علاوه بر احداث ساختمان و دیوار کشی، اگر در این اراضی تغییراتی ایجاد شود که باعث از بین رفتن خاک، محصول و شرایط تولید محصول کشاورزی شود، به عنوان تغییر اراضی محسوب می‌شود.
وی متذکر شد: البته تغییر کاربری زراعی به باغی، جزو تغییر اراضی کشاورزی محسوب نمی‌شود چرا که در این حالت، فقط روش تولید و نوع محصول تغییر کرده است.
فتحی در خصوص کاربری اراضی دامداری‌ها، گلخانه‌ها و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، گفت: این موارد شامل تبصره چهار قانون بوده و در جهت بهینه کردن و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی است و با اختیار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، پس از تشکیل پرونده و بررسی مجوز صادر می‌شود.
وی تاکید کرد: در برخی موارد برای تغییر کاربری، طبق ماده یک تبصره یک، کمیسیونی تشکیل می‌شود که اعضای آن، شامل کارشناسان ادارات و سازمان‌های مختلف و مرتبط به اراضی کشاورزی و صنعتی هستند که به ریاست جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و بعد از بررسی‌های فنی و کارشناسی شده امکان تغییر یا عدم تغییر کاربری ابلاغ می‌شود.
وی با اشاره به جزئیات و شرایط تغییر کاربری، گفت: کشاورزان و متقاضیان تغییر کاربری باید بدانند که در مرحله اول برای تغییر کاربری زمین مورد نظر باید سند داشته باشند، لذا کشاورزانی که سند زمین کشاورزی ندارند، نسبت به اخذ سند مالکیت اقدامات لازم را باید انجام دهند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: کمیسیون تغییر اراضی کشاورزی هیچ خصومتی با مردم نداشته و اگر تشخیص داده شود که این تغییر کاربری در جهت رونق اقتصادی و کشاورزی استان است، مجوز مورد نیاز را صادر خواهد کرد.
وی به کاهش اراضی کشاورزی با توجه به توسعه شهرها اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت و توسعه شهرها و روستاها، احداث اتوبان‌ها، خطوط ریل راه آهن، انتقال آب و برق و لوله گذاری در فاصله شهرها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی شده که این موارد ناگزیر باید انجام شود اما تغییر ذائقه در نوع زندگی و جامعه نباید به از بین رفتن کارخانه تولید مواد غذایی و باعث از بین رفتن امنیت غذایی جامعه شود.
وی افزود: طبق مصوبه دولت، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است تا برای حفظ اراضی کشاورزی، اقدام به احداث شهرک‌هایی ویلایی در محدوده شهرها و جاهایی که خاک حاصلخیز نداشته باشد، کند و مردم برای احداث باغ‌های ویلایی می‌توانند از این اراضی استفاده کنند که در صورت عدم اجرایی شدن این مصوبه هم‌چنان شاهد احداث باغ‌های ویلایی به صورت پراکنده در اراضی کشاوری خواهیم بود.
فتحی از جامعه کشاورزی و مردم خواست تا در حفظ خاک و زمین‌های کشاورزی نقش داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در ارتباط با تغییر کاربری با شماره تلفن گویای ۱۳۱ مرکز بررسی تخلفات تغییر امور اراضی استان در ارتباط باشند.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، وی افزود: هدف جهاد کشاورزی تامین نیازهای غذایی جامعه و تامین امنیت آن است که به این منظور، مردم باید همکاری داشته باشند.
انتهای پیام

پژوهشیار