مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی:

آزادراه تبریز - سهند برای تردد ایمن خودروها دارای علایم و تجهیزات است

1399/10/07 - 14:41 - کد خبر: 34744
ابوالقاسم سلطانی

نصر: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: آزادراه تبریز - سهند برای رفت و آمد ایمن خودروها دارای علایم و تجهیزات مورد نیاز است.

به گزارش نصر، ابوالقاسم سلطانی، روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در این آزادراه حداقل علایم مورد نیاز آزادراه ها برای رفت و آمد ایمن خودروها از جمله علایم و حفاظ های ایمنی، خط کشی، نیوجرسی و تابلوهای مسیرنما نصب شده است، افزود: این آزادراه فاقد علایم اطلاعاتی و سرعت بوده که به مرور زمان تا بهره برداری کامل از آن، این تجهیزات نیز نصب می شود.
وی با اشاره به اینکه این آزادراه جزو آزادراه های کوهستانی سخت به شمار می رود، اظهار داشت: با توجه به اینکه در زمان بارش برف در تمامی آزادراه ها احتمال بروز مشکل و لغزندگی خودروها وجود دارد، رانندگان برای رفت و آمد از این آزادراه در این مواقع باید خودرو خود را به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اختلاف ارتفاع حدود ۳۵۰ متری تبریز و شهر جدید سهند، این آزادراه دارای شیب بوده ولی تمامی شیب های آن بر اساس استاندارد اجرا شده و تنها در دو نقطه شیب آن به حداکثر ۶ درصد که آن نیز مطابق استاندارد بوده، رسیده است.
سلطانی، با بیان اینکه این آزادراه دارای نواقصاتی است که تا زمان بهره برداری کامل این آزادراه نواقص موجود در آن نیز برطرف می شود، ادامه داد: در زمان افتتاح پروژه به علت بارش برف مشکلاتی در این آزادراه ایجاد شد که بلافاصله سرمایه گذار این طرح با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان این مشکلات را برطرف کردند.
وی یادآوری کرد: هم اکنون مسوولت نگهداری این آزادراه به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان واگذار شده و محلی در آن برای استقرار ماشین آلات راهداری و دپوی مخلوط نمک و شن ایجاد شده است تا در زمان بارش برف اقدامات لازم برای جلوگری از بروز حوادث رانندگی در این جاده انجام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با قدردانی از سرمایه گذار آزادراه تبریز - سهند که موجب تسریع در بهره برداری موقت از این طرح شد، گفت: این پروژه سال ۹۷ به صورت قرارداد مشارکتی تحویل سرمایه گذار شد در حالی که تا آن موقع با گذشت حدود ۱۳ سال از آغاز عملیات اجرایی آن، این پروژه به حدود ۳۷ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود.
سلطانی، ادامه داد: مجری و سرمایه گذار این طرح در مدت دو سال پیشرفت فیزیکی این پروژه را به بیش از ۹۷ درصد و به مرحله بهره برداری موقت رساند و این کار وی قابل تقدیر است هرچند برخی نواقصات پروژه نیز باید برطرف شود.
وی با بیان اینکه برگشت سرمایه مجری و سرمایه گذار این پروژه از محل اخذ عوارض آزادراه است، اظهار داشت: رقم مصوب دولتی برای عوارض این آزادراه منصفانه بوده و پس از بهره برداری کامل از کاربران این جاده اخذ خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تا زمان بهره برداری کامل تردد خودروها از این جاده رایگان است، گفت: استفاده از این آزادراه برای تردد بین تبریز و شهر جدید سهند موجب صرفه جویی حدود ۲.۵ لیتر بنزین برای خودروها می شود و علاوه بر آن در کاهش استهلاک وسیله نقلیه نیز نقش بسزایی خواهد داشت.
سلطانی، با اشاره به اینکه تردد از این جاده با وجود پرداخت عوارض برای رانندگان به صرفه است، افزود: برای وسایل نقلیه عمومی که از این مسیر تردد کنند تخفیف ویژه ۵۰ درصدی در اخذ عوارض اعمال خواهد شد.
به گزارش ایرنا، آزادراه تبریز - سهند سه شنبه دوم دی ماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقام های ارشد آذربایجان شرقی افتتاح شد.
این آزادراه ۲۰ کیلومتر طول دارد که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده و ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت است که با بهره برداری از آن زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یابد.
انتهای پیام/

پژوهشیار