آشنایی با گیاهان آپارتمانی (10)/

معرفی گیاه آرالیا دروغین و روش نگهداری از آن

1399/10/03 - 17:00 - کد خبر: 34518
گیاه آرالیا دروغین

نصر: برای معرفی گیاه آرالیای دروغین زیبا باید بگوییم که اصالتا متعلق به اسکاتلند است، می‌تواند در زیستگاه طبیعی خود تا حدود 15 متر هم رشد کند. البته خیالتان راحت باشد. چون آرالیای دروغین در آپارتمان ها و به طور کلی دور از زیستگاه اصلی خود، نمی‌تواند خیلی رشد کند و مشکلی برای شما از نظر ارتفاع ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش نصر، یکی از اصلی‌ترین دلایل نگهداری از این آرالیا، برگ‌های جذاب و زیبای آن است. برگ‌هایی به رنگ سبز تیره، بلند و ظریف.
برگ‌های بخش پایینی این گیاه احتمالا شما را شدیدا به یاد گیاه ماریجوانا می‌اندازد، اما این شباهت فقط ظاهری است و این دو گیاه ارتباطی به هم ندارند.
این گیاه معمولا به عنوان گیاهی آپارتمانی و در داخل خانه نگهداری می‌شود، البته می‌توانید آن را در خارج از خانه نیز قرار دهید؛ اما تطبیق پذیری مجدد با محیط داخلی خانه برای گیاهی که تابستان را در حیاط گذرانده کمی دشوار است.
گیاه آرالیای دروغین به نگهداری زیادی احتیاج ندارد و در عین حال ظرافت و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد، به همین دلیل این گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای منزل و ادارات است.


 
این گیاه ریشه‌ی قوی دارد و برگ‌هایش به رنگ قهوه‌ای تیره هستند که گاهی با یک نوار سفید زیبا پوشیده شده‌اند.
آرالیای دروغین مثل ما به هوای پاک و تمیز نیاز دارد، پس آن را در محیط‌های آلوده قرار ندهید.

شرایط نگهداری
رطوبت و دما

هر چه مرطوب‌تر، بهتر! گیاه آرالیای دروغین در فضای مرطوب مثل حمام، خوشحال‌تر است. اما اگر نمی‌خواهید آن را در محیط مرطوب قرار دهید، باید برگهای آن را مرتبا آب پاشی کنید.
برای نگهداری آرالیای دروغین در خانه، نیازی نیست که با دماسنج در اطراف آن بگردید! چون این گیاه تزئینی زیبا، در دمای معمولی خانه (18 الی 29 سانتی گراد) به خوبی رشد خواهد کرد. مواظب باشید که گیاه هرگز سرما را تجربه نکند. چون با رسیدن دما به زیر 15 درجه، برگهای گیاه شروع به آسیب دیدن می‌کنند.

گیاه آرالیای دروغین کوچک همراه با گلدان
نور

این گیاه زیبا دوست دارد در نور زیاد ولی غیرمستقیم خورشید غرق شود! توصیه ما به شما این است که آن را در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، به طوری که نور درخشان خورشید را به خوبی دریافت کرده و در عین حال هرگز تحت تابش اشعه‌های مستقیم قرار نگیرد. تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه، سبب سوختن و قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگهای آن می‌شود.

آبیاری
یک نگهداری صحیح و برنامه ریزی شده برای آرالیا، قطعا شامل آبیاری منظم است.
آب با دمای متعادل یا همان ولرم چیزی است که آرالیای دروغین نیاز دارد. وقتی که چندسانتی متر از سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. فراموش نکنید که برای فراهم کردن رطوبت موردنیاز گیاه، باید مرتبا به سطح برگ‌ها، آب اسپری کنید.
و پس از آبیاری گیاه، آب جمع شده در زیر گلدانی را سریعا تخلیه کنید.

خاک
برای گیاه آرالیای دروغین خاکی با پایه پیت برای کاشت این گیاه مناسب است، اما باید دقت کنید که دانه‌های پیت درشت باشند تا زهکشی خوبی در خاک به وجود آید. آرالیای دروغین خاک‌های اسفنج مانند را دوست ندارد.
هر سال با آمدن فصل بهار، گلدان آرالیا را عوض کنید. از خاک گلدان چندمنظوره (خاک گلدان رایج) استفاده کرده و گیاه را در گلدانی بزرگتر و با اندازه مناسب بکارید.
اندازه گلدان، باید برای حضور ریشه کافی باشد. در نظر داشته باشید که آرالیا جزو گیاهانی است که دوست دارند در گلدانی تنگ و فشرده رشد کنند. پس گلدان خیلی بزرگ برای آن مناسب نخواهد بود.
اگر آرالیای سنگین را در گلدانی کوچک و سبک کاشته اید، بهتر است گلدانی سنگین را جایگزین کرده و یا به انتهای خاک، یک لایه سنگریزه اضافه کنید. تا بدین ترتیب بین وزن گیاه و گلدان تعادل ایجاد شده و در نتیجه از واژگونی آن جلوگیری شود.
آرالیا اصلا دوست ندارد جابه‌جا شود. یک تغییر ناگهانی در مکان آن، به ریزش برگ‌هایش منجر خواهد شد. اگر قصد دارید مکان گیاه را تغییر دهید، باید این کار را به تدریج و به آرامی انجام دهید. فراموش نکنید که تغییر مکان گیاه نباید در فصل زمستان صورت بگیرد.

تکثیر
تکثیر گیاهان آرالیا دروغین معمولا از طریق کاشت بذر و یا قلمه زنی صورت می ‎پذیرد . در صورت تمایل به قلمه زنی گیاه، از هورمون های ریشه زایی استفاده کنید و قلمه ها را به مدت چند هفته در یک مکان گرم و مرطوب نگهداری کنید و همچنین می ‎توانید در هر گلدان چندین قلمه بکارید.

کوددهی
می‌توانید برای تقویت رشد گیاه از کود مایع استفاده کنید. برای این کار در طول فصول رشد گیاه (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار به گیاه کود بدهید. به هیچ وجه در فصل زمستان گیاه را کوددهی نکنید.

آفات و بیماری ها
کنه تار عنکبوتی، تخم حشرات و شپشک‌ آردی تنها آفاتی هستند که برای آرالیا ایجاد دردسر می‌کنند.
درگیری گسترده گیاه با کنه تار عنکبوتی، می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود! در صورت ابتلای گیاه به این آفت، یک دستمال نرم را به محلول آب و صابون ضدعفونی کننده آغشته کرده و برای یک هفته، با آن سطح زیرین برگها را دو بار در روز تمیز کنید. اگر نشانه‌های بهبودی در گیاه ظاهر نشد، بهتر است با گیاه خداحافظی کنید!
تا جایی که می‌توانید سعی کنید به صورت دستی شپشک‌های آردی را از گیاه جدا کنید. نقاط پایینی برگها را به کمک یک دستمال آغشته به الکل، هر 5 روز یکبار تمیز کنید. (بخصوص نقاطی را که عوارض شپشک را در آنجا مشاهده کرده اید.) استفاده از صابون‌های ضدعفونی هم در مرحله اولیه حضور شپشک‌ها در گیاه بسیار مفید است.

سمی بودن
گیاه آرالیای دروغین کمی برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار