معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان خبر داد:

ظرفیت‌های جدید حاشیه رود ارس برای همکاری ایران و آذربایجان

1399/10/02 - 22:19 - کد خبر: 34456
پرچم

نصر: معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان گفت: همکاری دو جانبه ایران و آذربایجان در بخش انرژی منافع زیادی برای دو کشور دارد.ظرفیت های جدیدی در حاشیه رود ارس در بخش های آب، برق و کشاورزی برای افزایش همکاری ها بین دو کشور فراهم شده است.

به گزارش نصر، «شاهین مصطفی یف» روز سه شنبه در حاشیه دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیروی کشورمان در محل وزارت نیرو و در جمع خبرنگاران افزود: ظرفیت های جدیدی در حاشیه رود ارس در بخش های آب، برق و کشاورزی برای افزایش همکاری ها بین دو کشور فراهم شده است.
وی ادامه داد: آذربایجان توجه ویژه ای به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران دارد و بر همین اساس امروز همراه با یک هیات عالیرتبه از مقام های آذربایجان به ایران سفر کردم تا برنامه های دو کشور را پیش برده و توسعه داده شود.
مصطفی یف خاطرنشان ساخت: در زمانی که ویروس کرونا در همه جهان طغیان کرده و شیوع یافته در سایه اراده سیاسی رییس جمهوری  آذربایجان و درراس هیات عالی رتبه به تهران سفر کردم تا بر توسعه روابط بین دو کشور تاکید شود.
معاون نخست وزیر آذربایجان ادامه داد: به عنوان رییس طرف آذربایجان کمیسیون اقتصادی مشترک به تهران سفر کردم تا شاهد توسعه روابط بین دو کشور ایران و آذربایجان باشیم.
وی این سفر را نشانه مهم از علاقه جمهوری آذربایجان به توسعه روابط با کشورهای همسایه و به خصوص ایران ارزیابی کرد .
مصطفی یف گفت: کشورم توانسته پس از ۳۰ سال اشغال بخشی از اراضی خود توسط کشور ارمنستان آنها را آزاد سازی کرده و مرزهای رسمی دو کشور را احیا کند.
وی ادامه داد: شرایط جدید در آذربایجان فرصت خوبی برای توسعه روابط با ایران به خصوص در بخش برق به همراه دارد.
مصطفی یف روابط کشورش با کشورمان را در همه زمینه ها دانست که درحال انجام است و افزود: در بخش انرژی به خصوص در ۷ سال گذشته کارهای مهمی صورت گرفته و توافقنامه ها و تفاهمنامه هایی به امضا رسیده است.
معاون نخست وزیر آذربایجان ادامه داد: ما با ایران در زمینه سنکرون سازی شبکه الکتریکی ایران و فدراسیون روسیه همکاری خواهیم کرد.
وی به مسئله صادرات برق ایران به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: زیرساخت های لازم برای آن فراهم شده است.
مصطفی یف با بیان اینکه درسایر زمینه ها هم با ایران همکاری داریم خاطرنشان کرد: پروژه سدخداآفرین و قیزقله‌سی از جمله این پروژه ها است.
وی بر تسریع و توسعه در احداث این طرح ها تاکید کردو گفت: آذربایجان خواهان آن است که این پروژه ها هرچه زودتر به نتیجه رسیده و در این باره به مسوولیت های خود عمل خواهد کرد.
مصطفی یف رود ارس را میراث مشترک بین دو کشور توصیف کرد و گفت: پروژه های مشترکی که در این رود درجریان است منافعی برای دو کشور به همراه دارد.
وی به سفری که الهام علی یف به مرز مشترک بین ایران و آذربایجان داشته اشاره کرد که وی در آنجا این مرز را مرز دوستی دو کشور دانسته است.
مصطفی یف افزود: بنابراین باید همکاری هامان را با ایران افزایش دهیم و این مرز دوستی را به جهانیان نشان دهیم.
وی بر تکمیل طرح های نیمه تمام بین دو کشور تاکید کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار