خبر/

ترکیب گیاهی علیه سرطان‌های مقاوم به دارو تولید شد

1398/07/09 - 13:08 - کد خبر: 3403
محققان دانشگاه تبریز

نصر: محققان دانشگاه تبریز برای اولین بار با ترکیب گیاهی NanoCur با ظرفیت دارویی علیه سرطان‌های مقاوم به دارو را تولید کردند.

به گزارش نصر به نقل از فارس، اسماعیل بابایی، مجری این طرح و عضو هیات علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز امروز در این ارتباط در گفت‌وگویی اظهار داشت: فرمولاسیون نانویی ترکیب گیاهی کورکومین مستخرج از گیاه زردچوبه در قالب ترکیب قوی و بالقوه ضدسرطان در دانشگاه تبریز تولید شده و علیه تومورهای بدخیم و مقاوم به داروی سرطان‌های سینه، تخمدان و معده مورد آزمایش قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بخشی از نتایج به دست آمده که با حمایت بنیاد سرطان تهران و نیز دانشگاه سالزبورگ اتریش انجام گردیده در مجله معتبر Phytomedicine آمریکا به چاپ رسیده است و نشان از کشته شدن معنی‌دار سلول‌های پیشرفته سرطانی بود.

این محقق دانشگاه تبریز یادآور شد: این ترکیب، شکل تقویت شده مکمل دارویی تجاری‌سازی شده قبلی ما به نام CurcuDen است که به دلیل تخریب‌پذیری زیستی نانوذره به‌کار گرفته شده، اثرات جانبی منفی را روی سلول‌ها اعمال نمی‌کند.

دانشیار ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه ترکیبات گیاهی به دلیل ساختار کمپکس شیمیایی خود از اهمیت ویژه‌ای در هدف قرار دادن سلول‌های توموری دارا هستند ولی با توجه به عدم حلالیت اکثر آنها در محیط‌های آبی مثل محیط بدن انسان، بخش عمده این ترکیبات در صورت مصرف توسط فرد جذب بدن نشده و اثر دارویی خود را اعمال نمی‌کنند، اضافه کرد: در همین راستا، تلاش‌های اخیر دانشمندان در جهت تولید شکل قابل جذب آنها به ویژه استفاده از نانوذرات به عنوان حامل دارو معطوف شده است.

به گفته وی، از سوی دیگر، هزینه سرسام‌آور تهیه داروهای وارداتی برای درمان سرطان، اثرات غیراختصاصی این داروها روی اندام‌های مختلف بدن و نیز عدم پاسخ به درمان از مشکلاتی است که باعث شده تا تهیه فرمولاسیون‌های بهبود یافته داروها با بستر گیاهی از اولویت‌های وزارت بهداشت برای تولید داروهای بهتر بومی و به طبع آن ارزآوری برای کشور باشد.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به روند اجرای این طرح گفت: در این پروژه که به منظور طراحی و تولید ترکیب دارویی ضدسرطان نانوکورکومین انجام می‌شود، برای اولین بار از ترکیبات جمینی سورفاکتانت به عنوان حامل کورکومین استفاده شد که به طرز چشمگیری میزان جذب سلولی و اثر ضدسرطانی آن را روی انواع سلول‌های سرطانی به ویژه سلول‌های مقاوم به دارو  بهبود بخشید.

پژوهشگر همچنین با تاکید بر اینکه فرمولاسیون‌های مختلف و وارداتی کورکومین در بازار وجود دارند که در قالب دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند، یادآور شد: با انجام فاز دوم تحقیق که در قالب دو رساله دکترای تعریف شده است و جنبه‌های مختلف دارویی ترکیب روی حیوانات مدل سرطانی ارزیابی می‌شود، در صدد تولید این ترکیب ارزشمند نانویی در کشور هستیم تا ضمن ارزآوری‌، وابستگی وارداتی را نیز حذف کنیم.

این گزارش حاکی است، انتشار بیش از 4۰ مقاله و ارائه بیش از ۳۰ مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی، برنده جایزه بیوتکنولوژی کشور در سال ۱۳۹۴ برای فرمولاسیون مکمل دارویی CurcuDen، برگزیده المپیاد کشوری زیست‌شناسی، رتبه یک آزمون دکترای تخصصی ژنتیک، مدیر بخش زیست فناوری آزمایشگاه مرکزی و عضو کمیته علمی انجمن ژنتیک ایران از سوابق علمی و اجرایی اسماعیل بابایی دانشیار ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز است.

انتهای پیام/

پژوهشیار