در جلسه کارشناسی مطرح شد؛
فرصت جدید برای ورود ایران به بازارهای ارمنستان وجمهوری آذربایجان
1399/09/22 - 16:29 - کد خبر: 33781
نصر: در جلسه کارشناسی در اتاق بازرگانی تبریز، فرصت های جدید برای ورود ایران به بازارهای کشورهای همسایه همچون ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش نصر، جلسه بررسی ظرفیتهای مرزی آذربایجان شرقی و مشکلات و موانع موجود در راستای افزایش ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. دبیرکل اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی لازم و طراحی برنامههای جایگزین برای حضور در بازار کشورهای همسایه به خصوص دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: اتفاقات رخ داده در چندین ماه گذشته، میتواند دروازه جدیدی برای ورود محصولات ایرانی به دو کشور آذربایجان و ارمنستان باز کند که باید به دنبال بهره برداری صحیح از این فرصت باشیم.
مهدی قهرمانی ادامه داد: یکسری از امور، مربوط به تصمیم گیری های مسئولان دولتی است که باید زمینه تسهیل شرایط صادرات را ایجاد کنند. اما از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید بداند که برای سرپا ماندن نیاز است که به ماهیت خود برگشته و با کار جمعی و با تکنولوژیهای روز، کار خود را به پیش ببرد.
وی افزود: از وزارت امور خارجه میخواهیم در این حوزهها نسبت به انتقال اطلاعات به بخش خصوصی همت بیشتری داشته باشد.
قهرمانی همچنین از مباحث مطرح شده توسط وزیر صمت برای واگذاری اختیار انتخاب رایزنهای بازرگانی استقبال کرده و گفت: این امر در صورتی که انتخاب رایزنهای بازرگانی به صورت صددرصدی بر عهده اتاقهای بازرگانی استانها باشد، میتواند مؤثر واقع شود.
فضا را برای حضور ترکیه در بازار آذربایجان باز گذاشتهایم
دبیر میز آذربایجان نیز در این جلسه با بیان اینکه در حفظ ارتباط اقتصادی با جمهوری آذربایجان کوتاهیهایی شده است، گفت: متأسفانه یکسری سیاستها و حرکتهای اشتباه باعث شده است که در طول سالها روابط اقتصادی خود را با جمهوری آذربایجان کاهش دهیم و به این ترتیب، فضا برای حضور ترکیه در این بازارها بازتر شده است.
محمد علی نجاری کهنمویی ادامه داد: حالا در این فضا که ترکیه توانسته بازارهای آذربایجان را تصاحب کند، اجازه ایفای نقش شرکتهای ایرانی را نخواهد داد و عملاً در این موضوع متضرر خواهیم بود.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و اولویت بندی برای اعزام و پذیرش هیأتهای اقتصادی گفت: متأسفانه در این موضوع، برنامه ریزی های لازم صورت نگرفته و برآورد لازم برای میزان خروجی این اعزام و پذیرشها انجام نشده است.
نجاری کهنمویی افزود: همه ساله هیأتهای بلندپایه اقتصادی از استان به آذربایجان اعزام میشد که امسال به دلیل شرایط حاصل از بیماری کرونا، قرار بر برگزاری اجلاسی با حضور مقامات عالی استان و کشور آذربایجان به صورت مجازی شده است.
وی ادامه داد: باید با حضور مسئولان اقتصادی استان و اتاق بازرگانی، برنامه ۵ سال آینده اقتصادی و ارتباطی استان با کشورهای هدف تدوین شده و به دنبال آن، تکالیفی به تک تک میزها همچون میز آذربایجان داده شود.
میزان صادرات ایران و ترکیه به ارمنستان یکسان است
دبیر میز ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به توجه ویژه به گمرکات و مرزهای استان گفت: مرز نوردوز را میتوان تنها مرز ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست که باید تمرکز ویژه ای بر روی این مرز وجود داشته باشد اما هم اکنون وضعیت این مرز چندان مناسب نیست.
علیرضا نظیف با اشاره به ارزش صادراتی ایران به ارمنستان گفت: ارمنستان و ترکیه ارتباط سیاسی چندانی ندارند اما با این وجود میزان صادرات ایران و ترکیه به کشور ارمنستان به میزان مساوی و به مقدار ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این امر باید به درستی واکاوی شود.
وی ادامه داد: طبق مباحث مطرح شده، کشور ارمنستان از ابتدای ژانویه اقدام به تحریم واردات کالای ترکیه خواهد کرد که این میتواند فرصت ویژه ای برای کشور ایران به وجود آورد.
نظیف همچنین بر لزوم بهره مندی از فرصت بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان- ارمنستان تاکید کرد و گفت: همچنین برگزاری سمینار سفرای اتحادیه اوراسیا میتواند در راستای افزایش ارتباطات مؤثر باشد.
پیشنهاداتی برای افزایش حضور ایران در بازارهای همسایه
شبانه روزی شدن مرزها، معرفی صحیح توانمندیها و ظرفیتهای صنایع، بهره مندی از قوانین منطقه آزاد برای افزایش ارتباطات، پرهیز از خام فروشی، ارتقای سطح اداری گمرک نوردوز، تلاش برای کاهش عوارض کامیونهایی که از طرف ارمنستان وارد میشوند، انتخاب افراد شایسته به عنوان رایزن بازرگانی، تقویت هاب لجستیکی سهلان و جلفا، برپایی نمایشگاههای مشترک برای معرفی محصولات و مذاکره برای انجام ساخت و سازهای کشور آذربایجان توسط مهندسان استان از پیشنهادات و موضوعات مطرح شده توسط اعضای این جلسه بود.
انتهای پیام/