معاون وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری در تبریز خبر داد:

رشد متناسب چاپ مقالات علمی دانشگاه های کشور درمجلات معتبر جهان

1399/09/21 - 15:22 - کد خبر: 33709
غلامحسین رحیمی

نصر: معاون وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری از رشد متناسب چاپ مقالات علمی دانشگاه های کشور درمجلات معتبر جهان خبر داد.

به گزارش نصر، غلامحسین رحیمی در نشستی  با روسای دانشگاه های استان با اشاره به اینکه ایران در سال های اخیر درمسیر  رشد کیفی تولید مقالات در سطح بین‌المللی بوده است ، افزود :کشورمان اکنون جزو پنج کشور اول دنیا از حیث نرخ رشد مقالات از نظر کیفی قرار دارد و در صورتی که این روند تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد، ایران در میان چهار کشور اول دنیا قرار خواهد گرفت.
وی میانگین چاپ مقالات علمی دانشگاه های کشور را مناسب دانست و افزود : در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون مقاله در مجلات معتبر جهان منتشر می شود که این امر نشانگر توانمندی بالای علمی دانشگاه هاست.
رحیمی در عین حال از افزایش پذیری دانشجوی دکتری در کشور انتقاد کرد و گفت : در حال حاضربیش از150هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند که سالانه حدود 30هزار نفر فارغ التحصیل و وارد جامعه علمی کشور می شوند و این تعداد با نیاز واقعی کشور تعارض دارد .
معاون وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری این تعداد فارغ التحصیل دکتری را برای جامعه علمی کشور مضر دانست و گفت: سالانه کمتراز 5 هزار نفر برای تامین نیاز علمی کشورکافی است و  وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و دانشگاه آزاد اسلامی باید در این خصوص تجدید نظرجدی  کنند .
وی در باره ساماندهی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها نیز گفت: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرای طرح آمایش وضعیت نابسامان آموزش عالی کشور متناسب سازی می شود و دراین راستا90موسسه آموزش عالی کشور از 120مراکز آموزش عالی  طرح ساماندهی اجرا می شوند که این تعداد تجمیع یا الحاق می شوند .
این مقام مسئول افزود: در آذربایجان شرقی دانشگاه های شهید مدنی ، بناب و مراغه نیز در طرح ساماندهی قرار گرفته اند که این امر به معنای تعطیلی نیست بلکه بهینه سازی خواهد شد.
در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه تبریز هم در سخنانی با اشاره به اینکه نظام علمی کشور بدون برنامه پیش می رود، افزود: دانشگاه ها در سال های گذشته بدون حساب و کتاب توسعه یافته است واین باعث نابسامانی  در نظام علمی کشور شده است.
مجیدی با انتقاد از مرکز نشینان گفت: متاسفانه مسئولان مرکزی به راحتی حاضر به دادن اختیارات به دانشگاه های کشور نیستند و لازم است در کنار تفویض وظایف ، اختیارات مورد نیاز نیز به روسای دانشگاه داده شود تا متناسب با نیاز منطقه تصمیم گیری صورت گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار