رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی:

قاضی باید کرامت ارباب رجوع را مراعات کند

1399/09/17 - 09:49 - کد خبر: 33424
موسی خلیل اللهی

نصر: رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت شغل قضاوت در دستگاه قضائی، گفت: قاضی باید کرامت ارباب رجوع را به دقت مراعات کند.

به گزارش نصر، موسی خلیل اللهی روز دوشنبه در مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان قضایی استان، خاطرنشان کرد: قاضی نباید به گونه ای رفتار و حرکت کند که موجب سوء استفاده و یا سلب اعتماد از طرف های پرونده و مردم در جامعه شود که این موضوع یکی از موارد بسیار بااهمیت در امر قضاوت است.
وی با بیان اینکه قضاوت شان و جایگاه بالایی در جوامع دارد، اظهار داشت: قرار گرفتن در مسند قضاوت مسیری است که خداوند به این عده عنایت کرده است تا در خدمت مردم باشند بر همین اساس باید برای شکرگزار این نعمت باشند و در انجام وظایف تلاش مضاعف داشته باشند.
خلیل اللهی ادامه داد: قضات در دادگاه ها باید رفتارها و روابط خود را به نوعی تنظیم کنند که رفتار و کردارشان موجب ایجاد شائبه در بین مراجعه کننده ها نشود که اگر چنین شود لطمه جبران ناپذیری بر پیکره دستگاه قضائی کشور وارد می شود.
وی با اشاره به اینکه قضاوت یک شغل نیست و نباید آن را محدود به زمان و مکان کرد، یادآور شد: قاضی های جوان می توانند برای موفقیت در مسیر قضاوت از تجربیات گرانبهای قاضی های با سابقه و پیشکسوت بهره مند شده و از آنان مشاوره بگیرند.
خلیل اللهی با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی و احترام در گفتار، کردار و انشاء آرای قضایی، گفت: نظرات و آرا باید به دقت و با انشاء قضایی صادر شود چرا که آرای صادره در تاریخ ثبت و ماندگار شده و مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در مسیر رسیدگی به پرونده ها باید کرامت ارباب رجوع حفظ شود، افزود: اقتدار و صلابت یک قاضی به عملکرد و نوع اندیشه او مربوط است و نباید پیش از انجام تحقیقات و اثبات اتهام و انشاء رای اقدام به اعلام نظر کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار