مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد:

اجرای ۱۸.۷ میلیارد تومان سازه آبخیزداری در آذربایجان‌شرقی

1399/09/16 - 10:33 - کد خبر: 33343
سازه آبی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ماموریت این نهاد در زمینه تثبیت و صیانت از خاک اعلام کرد: در همین راستا امسال ۴۲ سازه آبخیزداری با ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در سطح استان در دست اجراست.

به گزارش نصر، رحیم مهردادی‌کجابادی در یک گفت و گوی خبری افزود: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت جلوگیری از فرسایش خاک به عنوان یکی از منابع پایه تولید و نقش مهم آن در تامین امنیت غذایی و زیستی از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری اعتبار تخصیص می‌یابد که آذربایجان شرقی نیز از آن مستثنی نبوده است.
وی ادامه داد: برای این منظور در سال ۹۷ عملیات اجرایی ۱۵۲ سازه آبخیزداری در ۱۹ شهرستان و در قالب ۳۶ طرح در سطح آذربایجان شرقی آغاز شد که تعدادی از این پروژه‌ها، سازه‌های سنواتی بود که توسط مدیریت آبخیزداری جهادسازندگی کار شده بود و باقی نیز به شکل طرح جدید با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار آغاز شده است.
مهردادی گفت: در سال ۹۸ نیز با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، عملیات اجرایی ۹۲ سازه آبخیزداری در قالب ۵۰ پروژه در ۱۹ شهرستان استان با هزینه ۳۸ میلیارد تومان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه وظیفه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت از خاک و انجام پروژه‌هایی برای تثبیت خاک و جلوگیری از شن‌ها و نمکزارهای روان است، تشریح کرد: در این راستا در سطح ۳۱ هزار و ۷۲۵ هکتار در سه شهرستان آذرشهر، عجب‌شیر و بناب اقدام به قرق و حفاظت کرده ایم و در سطح سه هزار و ۸۲۵ هکتار اقدام به مراقبت و آبیاری گونه‌ها و نهال‌های کاشت شده است. 
وی از احداث بادشکن غیرزنده در سطح ۴۰ کیلومتر  و نیز توزیع ۳۴۵ تن علوفه در راستای حفاظت مرتعی بین دامداران استان به عنوان برخی دیگر از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای صیانت از خاک نام برد.
وی یادآوری کرد: در صورت تحقق اعتبار موردنظر در سال‌جاری از شهرستان شبستر تا شهرستان ملکان شروع به مطالعات جدید و به‌روزرسانی اطلاعات بر روی طرح دریاچه ارومیه خواهیم کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: برای اینکه بتوانیم آینده آب و خاک، پوشش گیاهی و جنگل و مرتع استان را حفظ کنیم، نیازمند همکاری و همراهی مردم هستیم، زیرا حفاظت از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مراتع استان تنها با یاری مردم امکان‌پذیر خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار