مصاحبه اختصاصی نصر با عمو شادی شهر من تبریز؛

حسرت شادی بچه ها بر دل "عمو شادی" / بچه های امروز شاد نیستند

1399/09/16 - 12:15 - کد خبر: 33325
عمو شادی

نصر: وقتی کودکی در کنار کسی که سیگار میکشد می‌نشیند قطعاً ضرر سیگار به کودک هم می رسد، در دنیای امروز اگر کودکان مبتلا به کرونا هم نباشند باز هم وجود این ویروس ضررش برای کودکان بیشتر است چرا که از لحاظ روحی فشارهایی که وجود دارد تاثیر بیشتری بر روی کودکان می گذارد و بچه های امروزی با توجه به وضعیتی که وجود دارد اصلا نمی توانند شاد باشند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، " مهدی فرتاش" اولین دلقکی که 25 سال قبل برای بچه ها نمایش اجرا می کرد و بزرگ و کوچک را می خنداند، از روزی که کرونا آمده است ناراحت در خانه نشسته است و هیچ جایی نیست که در آنجا برود و خنده بر لبشان بیاورد.
فرتاش در مصاحبه با خبرنگار نصر گفت: ۲۵ سال قبل برای اولین بار نقش دلقک را در تبریز بازی کردم، در آن زمان نه آموزشگاهی رفته بودم و نه در جایی نمایش داشتم.
وی ادامه داد: در آن زمان از رادیو شنیدم که گفت هر ایرانی باید روزی سه الی پنج دقیقه بخندد و برای امید به زندگی روحیه برای هر ایرانی نیاز است، با خودم فکر کردم که چه کاری برای خنداندن مردم می توانم انجام دهم بعد به این نتیجه رسیدم که نقش دلقک را بازی کنم و مردم را بخندانم.
وی افزود: در آن زمان کسی در کشور نبود که نقش دلقک را بازی کند، با کمک همسرم نام عموو شادی را برای دلقک انتخاب کردیم، صبح ها برای ساختن مجسمه که از هنر اصلیم و کسب درآمدم بود مشغول بودم و بعد از ظهرها برای خنداندن مردم به ائل گلی می‌رفتم در صورتی که هیچ هزینه و درآمدی از این کار نداشتم اما از خنداندن مردم خوشحال می‌شدم، مردم هر جایی به مجلس که نیاز به خنداندن داشتند مرا دعوت می‌کردند در تولد ها، جشن ها و کنار سالمندان جهت خنداندن آنها حضور داشتم، حضور در جمع کودکان از اولویت های اصلیم بود خصوصا حضور در بیمارستان‌کودکان که همیشه در این راستا پیشتاز بودم.


 
عموشادی که عمر خود را در راه شاد کردن و خندادن مردم گذاشته بود در رابطه با یکی از کار های دیگرش که در زمینه کاهش استرس، اضطراب و ریزش مو استف افزود: دستگاهی برای مقابله با ریزش مو، فشار خون و استرس به صورت آزمایشی طراحی کرده ام که برای تولید انبوه به سرمایه‌گذار نیاز دارم، این دستگاه الکتریسیته ساکن بدن را خالی می‌کند.
وی در این رابطه ادامه داد: وقتی الکتریسته ساکن بدن خالی نمیشود فشار خون و استرس در بدن انسان زیاد می شود، این دستگاه بدون استفاده دارو با هدف خدمت برای عموم انسان ها ساخته شده است.
فرتاش که عمرش را در راه شاد کردن بچه ها گذاشته است، گفت: وقتی لباس دلقک را نمی پوشم و نمی‌توانم بچه‌ها را بخندانم بسیار ناراحت هستم، حاضرم درآمدی نداشته باشم اما بتوانم مردم را بخندانم و اکنون به خاطر کرونا دیگر هیچ جمعی وجود ندارد که در آن حاضر باشم و خنده بر لب مردم بیاورم، جاهایی که زلزله می آمد و مشکلاتی وجود داشت حضورم همیشه بوده است.


 
وی ادامه داد: همیشه دوست داشتم مردم را بخندانم و با روحیه دادن آنها را دلقک درمانی کنم، کودکانی که ۲۵ سال قبل در برنامه‌های من حضور داشتند اکنون برای خود مردان و زنانی شده‌اند که صاحب فرزند هستند، وقتی یکی از آنها را در خیابان ها می بینم با من عکس می اندازند و می گویند ما کودکی مان را با شما گذراندیم.
فرتاش در سوال خبرنگار نصر به اینکه آیا احساس می کند بچه های امروز شاد هستند یا نه، گفت: وقتی کودکی در کنار کسی که سیگار میکشد می‌نشیند قطعاً ضرر سیگار به کودک هم می رسد، در دنیای امروز اگر کودکان مبتلا به کرونا هم نباشند باز هم وجود این ویروس ضررش برای کودکان بیشتر است چرا که لحاظ روحی فشارهایی که وجود دارد تاثیر بیشتری بر روی کودکان می گذارد و بچه های امروزی با توجه به وضعیتی که وجود دارد اصلا نمی توانند شاد باشند.
عموشادی که عمرش را در راه خندادن بچه ها گذاشته است، گفت: متاسفانه هیچ کاری از دستم بر نمی آید که در این زمان برای کودکان انجام دهم و باز آنها را شاد و خنده بر لبانشان بیاورم چرا که همه جا تعطیل است و بچه‌ها دیگر نه مدرسه می روند و نه در بیرون از خانه هستند و به نوعی در خانه هایشان زندانی شده اند.
وی خاطر نشان کرد: امروزه ابزاری برای شادی مردم خصوصا بچه ها وجود ندارد چرا که هر لحظه خبر های ناگوار می شنوند که رویشان بسیار تاثیر منفی دارد، بچه‌های امروز نمی‌توانند شاد شوند چون بیش از بزرگترها در داخل خانه در فشار و از فضای بیرون خانه محروم هستند و چیزی برای شاد شدن ندارند، استرس اضطراب و فشار بر روی همه کودکان امروزی وجود دارد سلولی که در کودکان وجود دارد، با یک خبر بد از بین می‌رود و دیگر جایگزین سلولی دیگری ندارد.
وی ادامه داد: من تحمل این همه خبرهای منفی برای کودکان را ندارم و قلبم از اینکه کودکان با شنیدن خبرهای تلخ ناراحت می‌شوند غمگین می‌شود و نمی‌توانم این غم را در صورت کودکان آینده ساز کشور ببینم با خودم می‌گویم ای کاش موقعیتی به وجود می‌آمد و بچه‌ها و در یک جای جمع می کردند تا بتوانم آن‌ها را بخندانم من همیشه خودم را در خدمت کودکان می دانم.
فرتاش افزود: هر زمانی آماده هستم تا بچه‌ها را بخندانم بدون اینکه هزینه ای بگیرم راضیم هر روز برای بچه ها برنامه اجرا کنم و آنها را بخندانم.
عمو شادی در پایان از مردم خواست: از همشهریانم بعد از ۲۵ سال انتظار دارم از من حمایت کنند تا در خانه‌هایشان زیباترین هنر را به تصویر بکشم.
وی افزود: من با تخصص در زمینه گچ کاری پیشرفته اکنون بیکار هستم و از مردم می‌خواهم بخاطر اینکه عمو شادی هم بی کار نماند طراحی و گچبری منازلشان را به من بسپارند، از روزی که کرونا آمده است یک ریال هم درآمدی نداشتم، نمونه کار های عموشادی را می توانید در پیج اینستاگرامی fartash_handmade ببینید.
عمو شادی اگر اکنون ابزاری برایش فراهم شود که در یک محیط کودکانه حضور داشته باشد قطعاً با همان شوق ۲۵ سال قبل آماده است تا بچه‌ها را بخنداند، عمو شادی در حسرت شاد کردن بچه ها است.
انتهای پیام/

پژوهشیار