رجب طیب اردوغان؛

امیدوارم فرانسه هرچه ‌زودتر از شر ماکرون خلاص شود

1399/09/15 - 10:36 - کد خبر: 33278
رجب طیب اردوغان

نصر: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد شدید از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد این کشور هرچه زودتر از «شر وی خلاص شود».

به گزارش نصر، اردوغان که برای مراسم نماز جمعه در مسجد (موزه سابق) ایاصوفیه حضور یافته بود، خطاب به خبرنگاران گفت: «ماکرون برای فرانسه یک مشکل است. فرانسه با ماکرون دوره‌ای بسیار خطرناک را می‌گذراند. امیدوارم این کشور هرچه زودتر خودش را از دست مشکلی به نام ماکرون خلاص کند.»
اردوغان با اشاره به اظهارات الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان که به پاریس پیشنهاد داده بود تا شهر مارسی را به ارمنی‌هایی بدهد که در فرانسه زندگی می‌کنند، گفت: من هم همین پیشنهاد را می‌دهم. قضیه این قدر ساده است. اراضی برادران آذربایجانی‌مان از ۲۸ سال پیش تا کنون تحت اشغال است. فرانسه نیز این واقعیت را می‌پذیرفت ولی حالا دنبال راه‌های دیگر است.
رئیس‌جمهور ترکیه از سوی دیگر با اشاره به اینکه برای خرید واکسن کرونا از چین سفارش داده شده است، درباره سوالی مبنی بر اینکه آیا خود نیز از واکسن استفاده خواهد کرد یا نه، گفت: علاوه بر چین، با روسیه نیز مذاکره کرده‌ایم. من شخصا با واکسیناسیون مشکلی ندارم.
اردوغان در ادامه تصریح کرد: اینجا دیگر بحث سلامتی مطرح است. امیدوارم هرچه سریع‌تر از طریق این درمان‌ها شهروندان خود را از این بلا نجات دهیم.
روابط فرانسه و ترکیه از زمان اوج‌گیری بحران قره‌باغ با تنش همراه بوده است.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل ماه گذشته گفته بود از شورای اروپا خواهد خواست طرح لغو اتحادیه گمرکی میان ترکیه و اتحادیه اروپا را بررسی کند.
مجلس نمایندگان فرانسه نیز با ۱۸۸ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف متن پیشنهادی قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از دولت این کشور تقاضا شده بود تا منطقه ناگورنو قره باغ را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت بشناسد و از نیروهای آذربایجان بخواهد که از این منطقه «فورا» عقب‌نشینی کنند.
این قطعنامه که نسبت به تحرکات ترکیه در حمایت از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در نزاع قره‌باغ هشدار داده است، پیشتر در روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر (۶ آذر) به تصویب مجلس سنای فرانسه رسیده بود.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از حدود ۶ هفته جنگ خونین بر سر منطقه ناگورنو قره باغ، در ماه گذشته میلادی با میانجیگری روسیه به توافق رسیدند. با این حال امانوئل ماکرون از شرایط توافق ابراز ناخرسندی کرده است. او پیشتر در نشستی در حضور گروهی از ارامنه فرانسه با بیان اینکه این آتش بس را کافی نمی‌داند، افزوده بود این توافق «نه مشکل سیاسی منطقه را حل می‌کند و نه مشکلات دیگر آن را».
ماکرون از ابتدای نزاع قره‌باغ منتقد جدی عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در اواخر سپتامبر برای بازپس‌گیری این ناحیه و همچنین حمایت ترکیه به عنوان عضو ناتو از جمهوری آذربایجان بوده است. او همین طور ترکیه را به اعزام جهادگران سوریه برای جنگ در کنار نیروهای آذربایجان متهم کرده، امری که واکنش آنکارا را در پی داشته است و مقامات ترکیه فرانسه را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار