عضو شورای شهرستان تبریز تاکید کرد:

ضرورت استفاده از ظرفیت افراد معلول در طراحی شهری

1399/09/13 - 13:19 - کد خبر: 33213
آرزو مبصر

نصر: عضو شورای شهرستان تبریز بر ضرورت استفاده از ظرفیت افراد معلول در طراحی شهری تاکید کرد و گفت: مسئولان باید از ظرفیت افراد معلول در طراحی شهری بهره گیرند.

به گزارش نصر، آرزو مبصر در گفتگویی در خصوص روز جهانی معلولین و ضرورت مناسب سازی امکانات شهری برای بهبود سطح زندگی افراد کم‌توان جسمی گفت: مسئولان شهری و استانی می‌بایست بیشتر هوای افرادی را که به علت کم توانی جسمی با مشکلات عدیده‌ای در سطح شهر مواجه‌اند، داشته باشند.
مبصر ادامه داد: شهرستان تبریز و بخصوص کلانشهر تبریز نیز باید همانند سایر کلانشهرها، حداقل حقوقی را که افراد کم توان جسمی برای زندگی بهتر و کارآمد باید داشته باشند، برای آن‌ها فراهم کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم سازد.
او با اشاره بر لزوم تخصیص کارت ویژه تردد معلولین برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: متأسفانه در کلانشهر تبریز که همواره از آن با عنوان شهر اولین‌ها یاد می‌کنیم اقدامی در این خصوص نداشته و علی رغم پیشرفت وسایل حمل و نقل عمومی، جای خالی تمهیدات لازم برای بهره‌مندی افراد کم‌توان جسمی آشکارا به چشم می‌خورد.
مبصر ادامه داد: امروزه باید وسایل حمل و نقل عمومی همانند اتوبوس‌ها به رمپ‌های اختصاصی مجهز شوند تا همه افراد بخصوص افراد معلول بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
او بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های افراد کم توان جسمی به عنوان مشاور در امور شهری را امری مهم و لازم دانست و گفت: مسئولان اجرایی در شهرداری و سایر ارگان‌ها می‌توانند از ظرفیت افراد معلول در طراحی شهری بهره ببرند چراکه مطرح شدن مشکلات این قشر توسط خود آنها، کمک بسیاری در راستای تسهیل زندگی آن‌ها خواهد کرد.
مبصر، فرهنگ سازی را عاملی ضروری و مهم عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی را باید از کودکان خود آغاز کنیم، قطعاً در این میان نقش آموزش و پرورش در راستای آموزش‌های فرهنگی به خصوص در مورد افراد کم‌توان جسمی و تغییر نگرش ناکارآمد گذشته بسیار مهم و پر اهمیت است.
سخنگوی شورای شهرستان تبریز ادامه داد: در این راستا صدا و سیما نیز می‌تواند از ظرفیت افراد معلول در عرصه فیلم‌سازی و تولید برنامه‌های متنوع خود بهره گیرد؛ چراکه این افراد علی‌رغم ناتوانی‌های جسمی، توانایی و مهارت‌های ارزشمند دیگری دارند که می‌توان با شناخت آن‌ها اقدامات مؤثری در بهره‌مندی از توانایی آن‌ها و ارتقا سطح کیفی زندگی‌شان انجام داد.
مبصر در خاتمه بر لزوم توجه به مشکلات معیشتی معلولین در دوران شیوع ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: در این راستا می‌توان با تعریف کارگاه‌هایی براساس توانایی‌های افراد کم‌توان جسمی در راستای ایجاد اشتغال برای آن‌ها ایجادکرد تا این افراد نیز بتوانند از حداقل درآمد یک فرد عادی بهره‌مند شوند قطعاً اقدام به چنین عملی نیازمند فرهنگ سازی در سطح شهر و استان و همچنین همت خیران غیرتمند استان خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار