مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز؛

علت خاموشی‌های اخیر تبریز افزایش سرقت کابل‌های برق است

1399/09/12 - 17:11 - کد خبر: 33173
کابل، برق

نصر: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، علت خاموشی‌های اخیر را افزایش سرقت کابل‌های برق اعلام کرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده‌ هرگونه سرقت کابل‌های برق، موضوع را از طریق سامانه‌ ۱۲۱ اطلاع دهند.

به گزارش نصر، عادل کاظمی روز چهارشنبه در گفتگویی ریشه برخی خاموشی‌ها و نارضایتی‌های مردم را افزایش سرقت‌ از تجهیزات شبکه‌ برق دانست و افزود: سرقت از کابل‌ها و تجهیزات شبکه‌های برق تبریز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین برق مشترکان شهرستان‌های تبریز، اسکو و آذرشهر وجود ندارد، اظهار کرد: مردم تصور می‌کنند علت افزایش خاموشی‌های اخیر در برخی مناطق تبریز، کمبود برق در شبکه‌ توزیع برق این شهر است، در حالی که وقوع برخی خاموشی‌های ناخواسته، ناشی از سرقت کابل‌های برق شبکه است.
کاظمی به تمهیدات شرکت توزیع نیروی برق تبریز برای جلوگیری از سرقت تجهیزات این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های انتظامی، بسیج و همچنین دستگاه‌های سیاسی و امنیتی استان، سعی داریم تا جلوی معضلات یاد شده را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه شبکه‌ توزیع برق گسترده و کنترل دقیق تمام شبکه مشکل است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار کیلومتر شبکه‌ در حوزه‌ کاری شرکت توزیع نیروی برق تبریز وجود دارد که حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه‌ فشار ضعیف و تقریبا سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر فشار متوسط است.
جایگزینی سیم مسی با کابل خودنگهدار، راهکار کاهش سرقت و ایمنی شبکه
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز از دیگر تمهیدات برای جلوگیری از سرقت تجهیزات شرکت توزیع برق را استفاده از کابل‌های آلومینیومی روکش‌دار که کابل خودنگهدار نامیده می‌شوند دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۰۱۰ کیلومتر از شبکه‌ فشار ضعیف، به کابل‌های خودنگهدار تبدیل شده‌اند و قصد داریم تا پایان امسال با به‌کارگیری پیمانکار در دسترس و سایر پیمانکاران ۳۵۰ کیلومتر دیگر نیز به شبکه اضافه کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در مانورهای جهادی برق تبریز که از ابتدای پاییز به صورت ماهانه برگزار می‌شود، سیم‌های مسی شبکه را با کابل خودنگهدار جایگزین می کنیم تا امکان سرقت کاهش یابد.
وی در تشریح اهمیت نصب کابل‌های خودنگهدار در شبکه گفت: کابل‌های خودنگهدار، برخلاف سیم‌های مسی از ایمنی بیشتری در مقابل حوادث طبیعی برخوردار بوده و امکان اتصال آنها بسیار کم است و این کابل‌ها، امکان استفاده‌ غیرمجاز از برق را نیز کاهش می‌دهند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز در پایان با درخواست از مردم برای اطلاع دادن هرگونه خاموشی برق به سامانه‌ ۱۲۱، خاطرنشان کرد: مردم در هرجا مورد مشکوکی مشاهده کردند، بلافاصله با سامانه‌ ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق تماس بگیرند تا همکاران ما سریع به موضوع رسیدگی کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار