تبریزیم (6) /

"کوره باشی" از سرچشمه تا قیرخ ایاق

1399/09/16 - 17:14 - کد خبر: 33159
کوره باشی

نصر: به دنبال انتشار سلسله مطالب مربوط به معرفی محلات تبریز این بار به محله ای در غرب تبریز با نام "کوره باشی" رسیده ایم.

به گزارش نصر، در خیابان راه آهن نرسیده به چهارراه قطران، کوچه باغ ایستگاهی است به نام کوره باشی و ایستگاهی وجود دارد به نام سرچشمه که در این دو منطقه هم در چهارراه نصف راه مقابل شرکت نفت و هم در نبش خیابان قطران - راه آهن ۱۲ عدد کوره آجرپزی وجود داشت و تقریبا آخر محله کوچه باغ به حساب می آمد فقط از نظر تأسیسات دولتی بعد از قونقاباشی و اسکالات هم سیلو وجود داشت و انبار غله و هم شرکت نفت و پمپ بنزین و انبار نفت.
 
 
 
زمانی که شهرداری تبریز تصمیم گرفت کارخانه های مزاحم را به خارج شهر منتقل سازد اراضی این کوره های آجر فشاری به بهای خیلی ارزان ( متری سه تومان به فروش رفت و مقدار بسیار زیادی از اراضی مکان کوره پزخانه هم به ادارات و سازمانهای دولتی تحویل داده شد که می توان از اداره بهداشت شماره ۱ مقابل مسجد معجزلر ( کرامت )، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، شهرداری منطقه ۴، اداره بیمه و تأسیسات آپارتمان های شهید چمران در نصف راه نام برد.
 
 
در چهار راه قطران اکثر اراضی به خانه های مسکونی تبدیل شدند ولی نام محله همان اسم سابق یعنی کوره باشی ( سر کوره ) باقی ماند.
 
 
 
 
بالاتر از کوره باشی به سوی قونقاباشی، محله و ایستگاه سرچشمه است که در روزگار قدیم، در این محل یک چهل پله و یک چشمه آب گوارا وجود داشت که مردم محل از این چشمه استفاده می کردند و در جوار این چشمه و چهل پله ( قيرخ ایاق ) مکان وسیعی بود که در آن مکان توسط اداره فرهنگ تبریز در سال ۱۳۳۲ دبستان دولتی ضیاء به نام شادروان ضياء العلما شهید راه استقلال وطن و بزرگمرد مشروطه احداث شد.
 
 

انتهای پیام/

پژوهشیار