مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی:

بارش در آذربایجان‌شرقی حدود ۷۰ درصد افزایش یافت

1399/09/12 - 14:12 - کد خبر: 33150
پاییز، فصل پاییز، بارش باران، باران

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین بارش در استان تا ۱۲ آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، علی دولتی مهر، روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: میانگین بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری ( اول مهر تا ۱۲ آذر ) بیش از ۵۶ میلی‌متر به ثبت رسیده است، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۳۳ میلی متر ثبت شده بود.
وی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت حدود ۵ میلی متر، معادل ۸.۶ درصد کاهش دارد، گفت: به طور متوسط در طی این مدت در بلندمدت حدود ۶۱ میلی متر بارندگی در استان روی داده بود.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۸ درصد آب سال آبی جاری تامین شده است، ادامه داد: بارش یک سال آبی کامل در استان در سال گذشته حدود ۳۱۳ میلی متر ثبت شده است.
دولتی مهر، ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان ملکان به میزان ۷۷ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان جلفا به میزان حدود ۳۰ میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در ملکان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶ درصد معادل ۵۰.۵ میلی متر افزایش و در جلفا ۱۶.۵ درصد معادل ۴.۳ میلی متر کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری۶۶ میلی متر است، یادآوری کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در این شهرستان ۲۸.۶ میلی متر بوده که نشان از افزایش حدود ۴۴ درصدی بارش در این شهرستان است.  
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار