سرپرست اداره کل گمرک بازرگان؛

ارزش صادرات از گمرک بازرگان ۱۵ درصد افزایش یافت

1399/09/10 - 13:31 - کد خبر: 33000
ترانزیت، مرز بازرگان

نصر: سرپرست اداره کل گمرک بازرگان گفت: از زمان فعالیت مجدد گمرک تاکنون ارزش ریالی کالاهای صادراتی از این مرز رسمی، ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش نصر، مجتبی بازگیر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: از آغاز فعالیت مجدد این مرز که اواسط خرداد امسال بود، تاکنون ۶۵ هزار و ۵۳۰ تن انواع کالاها از طریق این مرز صادر شده است که از لحاظ وزنی هنوز ۴۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته وجود دارد.
وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی از طریق این مرز شامل محصولات پتروشیمی، محصولات گیاهی و کشاورزی، سنگ و فرآورده ها، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات آهن و فولاد و محصولات نساجی بوده است.
سرپرست اداره کل گمرک بازرگان با بیان اینکه صادرات سایر گمرکات از این مرز از لحاظ دلاری ۱۴ درصد رشد دارد، افزود: ۴۷۲ هزار و ۲۷۳ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار از طریق این گمرک صادر شده است.
بازگیر، عمده کالاهای صادراتی سایر گمرکات را وسایل مکانیکی و قطعات آنها، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، مواد پلاستیکی، عصاره رنگ و مرکب، وسایل نقلیه زمینی، پارچه، مصنوعات گلدوزی و قلاب دوزی، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، آلومینیوم و کائوچو برشمرد و بیان کرد: در این رابطه ۹ هزار و ۲۴۶ اظهار نامه صادرشده است که ۵۶ درصد کاهش داشته است.
وی اظهار کرد: گمرک بازرگان از لحاظ رتبه صادراتی در بین گمرکات کشور رتبه ۵۴ و در بین گمرکات استان رتبه سوم را داراست.
بزرگترین مرز زمینی کشور بعد از حدود چهار ماه تعطیلی با حضور مدیران کل گمرکات بازرگان و گوربولاغ ترکیه، نماینده مردم ماکو در خانه ملت، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در نیمه دوم خرداد سال جاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرد.
گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.
این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تأسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.
ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد؛ سرو نیز پس از شیوع بیماری کرونا به طور کامل بسته شده ولی تردد محدود ریلی از مرز رازی در این مدت بین ۲ کشور ایران و ترکیه صورت گرفته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار