خبر/

دورکاری، سبکی که در روسیه دائمی می‌شود

1399/09/08 - 14:48 - کد خبر: 32851
دورکاری

نصر: تعداد روس‌هایی که از راه دور کار می‌کنند براساس آمار وزارت کار روسیه در طول سال جاری ۱۱۰ برابر شده است، به گفته کارشناسان، این قالب کاری به دلیل مزایای آن پس از همه‌گیری نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش نصر، به گفته وزارت کار فدراسیون روسیه بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در روسیه در حال حاضر به طور رسمی دورکاری می کنند که ۶,۵ درصد کل کارکنان را تشکیل می دهد. دورکاری بیشتر در مسکو و سنت پترزبورگ رواج دارد، هرچند که در مناطق دیگر نیز به تدریج تعداد کارکنان دورکار افزایش می یابد.
نمایندگان دومای فدراسیون روسیه معتقدند که دورکاری بعد از همه گیری نیز پیوسته افزایش خواهد یافت. آنها تأکید می کنند که این سبک کار به نفع همه طرف های فرایند کاری است.
ماکسیم خودیکین تحلیلگر اقتصادی روس می گوید تأثیر همه گیری ویروس کرونا سبک کار را تغییر داده است و این فرمت کار به خاطر مزایایی که دارد حتی بعد از همه گیری ویروس کرونا نیز توسعه پیدا خواهد کرد.
نمایندگان تالار اجتماعی فدراسیون روسیه نیز اعتقاد دارند که ترویج این سبک کار اجازه می دهد که مشکلات مهاجرت داخلی را حل کنیم. در عین حال کارشناسان بر این باورند که کارکنان دورکار همچنان با مشکلات حل نشده مواجه هستند. تلاش مدیران برای تجدیدنظر در حقوق و ساعات کاری غیراستاندارد از جمله این مشکلات هستند.
این در حالی است که دومای فدراسیون روسیه اصلاحات الحاقی به قانون کار فدراسیون روسیه را ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰(۴آذر)  به تصویب رساند که مقررات دورکاری را تعیین می کند. این قانون از ۱ ژانویه ۲۰۲۱(۱۲ دی) به اجرا گذاشته خواهد شد.
به گفته ویچسلاو والودین رئیس دوما، به کارکنان دورکار تضمین های بیشتری در خصوص پرداخت حقوق داده خواهد شد. در این قانون مسائل مرتبط با اشکال و محدوده ساعات کاری کارکنان دورکار مشخص شده است.
آنتون کوتیاکوف رئیس وزارت کار روسیه به رسانه ها گفت که اکنون در روسیه، حدود ۶.۵ درصد از جمعیت در سن کار از راه دور کار می کنند. وی تأکید کرد که کارگران بخش آموزش، بخش مالی و بانکی اغلب به این قالب (دورکاری) منتقل می شوند.


 
وی گفت: یک سال پیش، ۳۰ هزار نفر رسماً در کشور از راه دور کار می کردند. امروزه  اما اکنون، حدود ۶.۵درصد از شهروندان شاغل یعنی  ۳.۷ میلیون نفر با این سبک کار می کنند که  این ۱۱۰ برابر بیشتر از سال گذشته است.
در ژوئن ۲۰۲۰، لایحه ای با هدف تنظیم کار از راه دور و موقت به دومای دولتی ارائه شد. طراحان این ابتکار، از جمله سخنران شورای فدراسیون والنتینا ماتوینکو و رئیس دومای دولتی ویاچسلاو ولودین، ‌سپس خاطر نشان کردند که قانون کار روسیه برای انتقال گسترده کارگران به یک ساز وکار از راه دور آماده نیست.
اما یاروسلاو نیلوف رئیس کمیته دومای دولتی کار، سیاست اجتماعی و امور سربازان قدیمی می گوید، اشتغال از راه دور بدون در نظر گرفتن بعد از پایان  همه گیری کرونا توسعه می یابد.
وی افزود: من مطمئن هستم که هم کارمندان و هم کارفرمایان از قوانینی استفاده می کنند که اجازه کار از راه دور را می دهد. از نظر بهینه سازی راحت تر، سریعتر و سودآورتر است.
یاروسلاو نیلوف تصریح کرذ: یک کارگر از راه دور نیازی به صرف هزینه برای سفر، غذا در یک کافه یا رستوران ندارد.
یک نماینده مجلس به رسانه ها توضیح داد: هر شخص می تواند کار خود را طوری سازمان دهد که بهره وری نیروی کار آسیب نبیند، اما در عین حال اوقات فراغت بیشتری نیز وجود دارد. د وی تصریح کرد: در صورت ایجاد توازن در منافع بین کارگران و کارفرمایان، اشتغال از راه دور بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شورای فدراسیون معتقد است که مردم به تدریج به قالب جدید عادت کرده اند.
النا بیبیکووا نایب رئیس کمیته سیاست اجتماعی شورای فدراسیون روسیه هم معتقد است دورکاری برای کارفرما هم قابل قبول است، زیرا به انها امکان می دهد هزینه ها را کاهش دهند و این برای خود کارمندان هم مناسب است، زیرا امکان ترکیب روند کار و برخی از اشکال دیگر اشتغال را فراهم می کند.
به گفته  وی در نیمه اول سال، سیستم دورکاری فقط در حال رفع اشکال بود و در نیمه دوم، مردم از آرامش و آمادگی بیشتری برخوردار بودند. او تاکید کرد من معتقدم که این سبک را می توان بیشتر توسعه داد.
ناتالیا پوچینوک رئیس کمیسیون اتاق عمومی در زمینه سیاست های اجتماعی، روابط کار و حمایت از معلولان هم موافق است که مکانیسم های اشتغال از راه دور ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد که بسیاری از شرکت ها، در میان همه گیر شدن بیماری، از قبل تصمیمی برای بهینه سازی فضای اداری و فرآیندهای تجاری اتخاذ کرده اند.
او اظهار داشت: توسعه راه حل های دیجیتالی برای انعقاد قراردادهای کار الکترونیکی، مشکل مهاجرت داخلی را حل خواهد کرد. از نظر جایگاه شغلی و پیشنهادات شغلی توازنی در کشور ما وجود ندارد. این متخصص توضیح داد: از مشاغل از راه دور در بسیاری از مشاغل می توان در محلی هم که کارفرما مستقر نیست استفاده کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که توسعه بیشتر این شکل از اشتغال می تواند بازار کار را "قوی تر" کند، زیرا دغدغه مکان برخی دفاتر هموار شده است.
با این حال، متخصصان عجله ندارند که کار از راه دور را به عنوان یک دارو یا راهکار برای همه مشکلات اجتماعی یا بیماری ها در نظر بگیرند. واقعیت این است که با مزایای آشکار این سبک، هنوز بسیاری از مشکلات حل نشده وجود دارد.
به گفته الکساندر شرشوکف یک مقام وزارت کار روسیه، مدیریت، در وهله اول، در تلاش است تا هنگام انتقال افراد به محل کار از راه دور، دستمزد را کاهش دهد. از طرف دیگر، کارفرمایان غالباً معتقدند که می توانند در هر زمان از روز فارغ از طول روز کاری با کارمندان تماس بگیرند. علاوه بر این، مشکلاتی در زمینه ارائه فناوری وجود داشته و باقی مانده است. اگر افراد در خانه کار می کنند، مشخص نیست که چرا باید بطور منظم از طریق رایانه خود کار کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که این مشکلات با تصویب لایحه ای با اصلاحیه های قانون کار در مورد کار از راه دور برطرف شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار