در گفتگوی اختصاصی «نصر» با ناخدا قادری مطرح شد؛

روایت عملیات فخرآفرین «مروارید»/ تبریز، بازوی صنعتی و مهندسی نیروی دریایی ارتش

1399/09/08 - 11:26 - کد خبر: 32825
ناخدا فریبرز قادری

نصر: سرپرست دفتر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش در شمالغرب کشور مورد استفاده از توان صنعتی تبریز و آذربایجان شرقی در ساخت تجهیزات صنعتی مورد نیاز نیروی دریایی ارتش گفت: تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان یک استان صنعتی که در زمینه ساخت موتور، دیزل و گیربکس و... حرفی برای گفتن دارد، همیشه مورد توجه نیروی دریایی واقع شده است.

به گزارش نصر، هفتمین روز از ماه آذر روز نیروی دریایی نامگذاری شده است. در واقع هفتم آذر سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه موشك انداز «پیكان» است. یوم الله هفتم آذر تبلور ایثار و جان فشانی های پرسنل قهرمان و جان بر كف نیروی دریایی در برقراری ثبات و امنیت در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان است.
 
این روز یادآور رشادت های بزرگ مردانی است که شجاعانه جان خود را در طبق اخلاص نهادند تا از کیان خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند؛ آری! روز و شب هایی که ما در آرامش به سر می بریم، هستند کسانی که در امواج سهمگین دریاها جانفشانی می کنند.
 
به این مناسبت، خبرنگاران رسانه دیجیتال نصرنیوز با حضور در دفتر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش در شمالغرب کشور با ناخدا دوم الکترونیک "فریبرز قادری"، یکی از دریادلان «نداجا» به گفت و گو پرداختند.
 

 
روایت عملیات فخرآفرین «مروارید»
ناخدا دوم "فریبرز قادری" ضمن تبریک فرا رسیدن هفتم آذر، سالروز نیروی دریایی و یادآور رشادت های دلیر مردان ناو موشک انداز پیکان در نبرد با دشمن بعثی، اظهار کرد: اکنون، تا زمانی که آب در دریای عمان و خلیج فارس جریان دارد و خورشید بر اعماق آن می تابد، یاد و خاطره حماسه های دلیرمردان نیروی دریایی زنده خواهد بود و جهانیان، دلاوری های اینان را از یاد نخواهد برد.
 
وی افزود: بنابر فرموده مقام معظم رهبری، «نیروی دریایی برای ما به معنی واقعی کلمه یک نیروی راهبردی است به هیچ وجه یک نیروی حاشیه ای نیست و درست وسط میدان است. امیدوارم شما جوانان بتوانید نیروی دریایی بسازید که در شان ملت ایران باشد.»؛ این فرمایش و نگرش فرمانده کل قوا، وظیفه بنده و همکارانم را در نیروی دریایی دوچندان می کند. لذا در سال های اخیر همکاران من تمام تلاششان را کردند تا در خور و شان ملت ایران و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری به اهداف عالی نیروی دریایی راهبردی جامه عمل بپوشانند.
 
وی درباره عملیات مروارید گفت: پس از گذشت 67 روز از شروع جنگ تحمیلی، نیروی دریایی در سه عملیات که مهم ترین آن ها عملیات مروارید نام داشت، توانست با رشادت ناوچه پیکان و پشتیبانی نیروی هوایی، سکوهای نفتی «البکر» و «الامیه» که نبردی میان آب و خاک بود را منهدم کند و نیروی دریایی عراق را به طور کامل از هر صحنه نبرد حذف کند به گونه ای که نیروی دریایی عراق دیگر نتوانست تحرکی در دریا داشته باشد.
 
اسکورت 12 هزار کشتی تجاری در دوران جنگ
ناخدا قادری با اشاره به اینکه پس از این عملیات، وظیفه اصلی نیروی دریایی، بازنگهداشتن خطوط مواصلاتی تجاری و اقتصادی کشور از طیق دریا بود، تاکید کرد: برابر آمار، نیروی دریایی در عملیات اسکورت کشتی ها در دوران دفاع مقدس نزدیک به 12 هزار فروند کشتی تجاری و نفت کش را اسکورت کرد و نزدیک 300 میلیون تن کالای مورد نیاز مردم کشورمان از طریق دریا تامین شد.
 

 
سرپرست دفتر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش در شمالغرب کشور در ادامه با بیان اینکه حفاظت از مرزهای آبی کشور و انجام گشت های مداوم در دریا جزو وظایف نیروی دریایی محسوب می شوند، اذعان کرد: بعد از جنگ، نیروی دریایی ارتش در حفظ و تامین امنیت در مرزهای دریایی یعنی ناوگان شمال در دریای خزر و ناوگان جنوب از تنگه هرمز تا پسابندر همیشه پای کار بوده است.
 
ناخدا قادری گفت: بنابر راهبرد مقام معظم رهبری در سال 1388، اعزام ناوگروه ها در عرصه بین الملل و آب های آزاد دنیا جهت تامین امنیت کشتیرانی و مبارزه با پدیده شوم دزدان دریایی به ماموریت های نیروی دریایی ارتش افزوده شد.
 
وی افزود: یکی از دلایل اضافه شدن این ماموریت ها به نیروی دریایی، سنگین بودن شناورها و ناوهایی است که قابلیت دریانوردی بلند مدتی دارند. حتی ناوشکن هایی که به این مجموعه اضافه می شود نیز با همین استراتژی هستند که قابلیت اقیانوس نوردی بلند مدتی دارند.
 
دریانوردی در آب های آزاد جهان
ناخدا قادری ابراز کرد: ما از سال 88 تا به امروز برای صیانت از کشتی ها و نفتکش هایمان در دریاهای آزاد و خطر مواجهه با پدیده شوم دزدان دریایی تا کنون حدود 70 ناوگروه اعزامی به دریاهای آزاد داشته ایم.
 
وی ادامه داد: سال های گذشته یکی از ناوگروه های اعزامی نیروی دریایی با پرچم مقدس کشورمان از کانال سوئز که همان پیشانی رژیم جعلی غاصب و کودک کش صهیونیست عبور کرد و این موفقیت به عزت و اقتدار این مرز و بوم بیش از پیش اضافه کرد.
 
سرپرست دفتر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش در شمالغرب کشور گفت: نیروی دریایی یک نیروی کاملا تجهیزات محور است و تخصص در نیروی دریایی حرف اول را می زند، اما با توجه به وابستگی هایی که در رژیم طاغوت برای نیروی دریایی ایجاد شده بود، افسران و درجه داران نیروی دریایی قادر نبودند تعمیرات جزئی شناورها را بدون حضور مستشاران نظامی خارجی انجام دهند، ولی به حول قوه الهی و دعای خیر مردم و رهبری های امام راحل و مقام معظم رهبری، امروز علاوه بر اینکه تمام یگان هایی که ما از زمان طاغوت در اختیار داشتیم و عملیاتی هستند، توانستیم نوسازی ناوگان نیروی دریایی را در راستای این نیرو قرار بدهیم.
 

ناخدا قادری ادامه داد: نوسازی و به روز نگهداشتن تجهیزات از دیگر وظایف نیروی دریایی محسوب می شود. زمانی که در بخش فنی نیروی دریایی مشغول به خدمت بودم، تمام تلاش های خود را کردیم تا یگان هایی را که از قبل در اختیار داشتیم و یگان هایی که جدیداً به مجموعه مان اضافه می شد را روز به روز با فن آوری های جدید دنیا تطبیق بدهیم.
 
وی افزود: امیر فرماندهی نیروی دریایی در ماجرای لغو تحریم های تسلیحاتی ایران که خیلی هم سروصدا کرد، با قدرت و صلابت تاکید کردند « لغو تحریم های تسلیحاتی ایران با توجه به دانش بومی که ما در اختیار داریم، برای تولیدات ما هیچ تاثیری نخواهد داشت و شاید در زمینه صادرات بتوانیم از لغو تحریم ها استفاده کنیم. در حال حاضر به آن نقطه از توانمندی رسیده ایم که می توانیم  بدون هیچ محدودیتی در یک سال یک ناوشکن هایی تولید کنیم که توانمندی آن ها نسبت به نمونه قدیمی تر ارتقاء یافته است»، این یک واقعیت است.
 
ناخدا قادری اظهار داشت: امروز نیروی دریایی ارتش هیچ محدودیتی برای رفتن به هیچ اقیانوسی در دنیا را ندارد و هرجا که نیاز باشد می رود چون که حدود عملیاتی برای ما وجود ندارد. همچنین دسترسی به بنادر کشور ونزوئلا در آمریکای جنوبی از دیدگاه ما یکی از بنادرهای معمولی است و هیچ فرقی با سایر بنادر دنیا ندارد. این نشان دهنده توان نیروی دریایی ارتش جمهور اسلامی ایران است.
 

 
صنایع و مهندسان آذربایجانی مورد توجه جهاد خودکفایی نداجا
وی مورد استفاده از توان صنعتی تبریز و آذربایجان شرقی در ساخت تجهیزات صنعتی مورد نیاز نیروی دریایی ارتش گفت: تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان یک استان صنعتی که در زمینه ساخت موتور، دیزل و گیربکس و... حرفی برای گفتن دارد، همیشه مورد توجه نیروی دریایی واقع شده است. از سنوات گذشته از صنایع مستقر در آذربایجان شرقی که هیچ دریایی ندیده اند، در ساخت تجهیزات ویژه کمک گرفته ایم. یکی از دلایل حضور ما در دفتر تبریز هم بهره مندی از استعدادها و نخبه ها و دانشمندان جوانی است که در تبریز حضور دارند و در این رابطه موارد متعددی را به سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا در تهران ارجاع داده ایم تا بتوانیم از جوانان متخصص و برومند آذربایجان در پروژه های نیروی دریایی بهره مند شویم.
 
سرپرست دفتر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش در شمالغرب کشور گفت: سال گذشته ناو کاملا بومی سهند به نیروی دریایی الحاق شد. الحاق ناو و ناوشکن ها از پروژه جماران شروع شد که بعدها درصدد به روزتر کردن نمونه های جدید تر ناوهای جماران برآمدیم. بعد از پروژه جماران، ناوشکن های دماوند در ناوگان شمال و ناوموشک انداز کلاس سینا در ناوگان شمال و جنوب را در دستور کار قرار دادیم. بعد از نوسازی امید داریم که امسال برابر خبرهایی که منتشر خواهد شد، ناوشکن تمام بومی دنا با قابلیت های بسیار بالاتر از جماران و دماوند به ناوگان نیروی دریایی اضافه شوند.
 
ناخدا قادری افزود: الحمدلله در کشور به این قابلیت رسیده ایم که توسط دانشمندان و دانشگاهیان جوان زیردریایی نیمه سنگین می سازیم و گسترش و بهینه کردن زیرسطحی های قدیمی را در دستور کار خود قرار می دهیم. در سنوات گذشته زیردریایی کلاس غدیر که یک زیردریایی سبک است، به تعداد زیادی به نیروی دریایی الحاق شد و حدودا 6ماه پیش زیر دریایی نیمه سنگین فاتح به ناوگان زیرسطحی نیروی دریایی الحاق شد؛ باید بدانیم در ساخت و تولید یک زیر دریایی، به معنی واقعی کلمه لبه های تکنولوژی حرکت می کنیم و این دستاورد بسیار بزرگی برای ماست.
 
ناوگان جدید در راهند
وی ادامه داد: ناو اطلاعاتی «شیراز» از تکنولوژی فوق العاده به روزی برخوردار است و بهترین تجهیزات و تسلیحاتی که باید روی یک شناور مسقر باشد را دارد که انشاالله ظرف یک سال آینده به نیروی دریایی اضافه خواهد شد. ناوشکن بندر خلیج فارس که نقطه قوت نیروی دریایی خواهد بود نیز در دستور کار الحاق به این مجموعه قرار گرفته است.
 

 
سرپرست دفتر نمایندگی نیروی دریایی راهبردی ارتش در شمالغرب کشور اظهار کرد: یکی از هنرهای نیروی دریایی این است که بتوانیم از تکنولوژی هایی که در صنایع دیگر استفاده می شود را در کار خودمان هم استفاده بهینه داشته باشیم. ایران در زمینه موشک و پهباد پیشرفت های قابل توجهی داشته است و چشم دشمنانمان را کور کرده است، هدف این است که از این تکنولوژی ها در یگان هایمان بهره ببریم. بی تردید تکنولوژی که برای پرتاب یک موشک از روی زمین صورت می گیرد، بسیار متفاوت تر از تکنولوژی پرتاب یک موشک از روی یک شناور خواهد بود.
 
ناخدا قادری افزود: یکی از اولویت های نیروی دریایی و شخص فرمانده نیروی دریایی ارتش استفاده از پهباد در یگان های نیروی دریایی است. وقتی یک یگان شناور می تواند تا دو هزار مایل دورتر از سواحل کشور برود، یک پهبادی که مداومت پروازی آن 24 ساعت است، توان مارا چندین برابر می کند تا بتوانیم در فرامنطقه از پهباد خودمان استفاده کنیم. این میسر نمی شود مگر اینکه یکسری زیرساخت ها در یگان شناورهایمان ایجاد کنیم.
 
وی در خصوص نقش نیروی دریایی ارتش در اسکورت ناوگان تجاری کشور نیز گفت: باتوجه به تنگ تر شدن حلقه تحریم ها، اسکورت ناوگان تجاری کشور در دستور کار نداجا است. وقتی چهارکشتی نفتکش ما در این دریای ناامن بنزین را به ونزوئلا می برند، همینطوری نمی توانند به مقصد برسند، بلکه یک پشتیبانی و تامین امنیت نیاز دارند و این به واسطه حضور همکاران نیروی دریایی ارتش و سپاه میسر می شود.
 
ناخدا قادری در پایان گفت: نیروی دریایی از بالاترین تکنولوژی موجود در کشور که هم رده با تکنولوژی روز دنیا است استفاده می کند. به همت صنایع دفاعی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و متخصصان نیروی دریایی تمام خواسته های ما در نیروی دریایی محقق می شود.
 
گفتگو از محمد سهرابی سحر مغفرت
 
انتهای پیام/

پژوهشیار