معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی:

تلفاتی از پرندگان مهاجر در حاشیه رود ارس مشاهده نشده است

1399/09/06 - 14:33 - کد خبر: 32731
پرندگان مهاجر

نصر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در بازدید و ارزیابی روند رصد و پایش حاشیه رود ارس گفت: تلفاتی از پرندگان مهاجر در حیات وحش مشاهده یا گزارش نشده است.

به گزارش نصر، مهدی حامی روز پنجشنبه در بازدید از حاشیه رود ارس در شهرستان خداآفرین اظهار کرد: در رصد و پایشی که به طور منظم توسط کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان خداآفرین انجام می شود، تلفاتی از پرندگان مهاجر در حیات وحش، مشاهده یا گزارش نشده است.
وی بر لزوم اهمیت شناسایی سریع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان مهاجر و وحشی تاکید کرد و استمرار جدی و روزانه رصد و پایش سد ها، حاشیه رودخانه ها و تالاب ها را خواستار شد.
حامی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش سازمان دامپزشکی کشور و شناسایی سه کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان در حیات وحش استان های مرکزی، اردبیل و مازندران، مرغداران استان باید به دقت توصیه های دامپزشکی را در خصوص رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای در مزارع پروشی خود رعایت کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر متعارف، کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحدهای خود توسط مسئول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیک ترین اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.
وی اضافه کرد: روستائیان نیز هرگونه تلفات غیر متعارف در طیور بومی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت اطلاع داده و با محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز مانع انتقال این بیماری به طیور بومی شوند.
حامی همچنین از روستائیان خواست تا اطلاع ثانوی از خرید و فروش هرگونه طیور بومی، به خصوص از دوره گردها خودداری کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار