فرماندار تبریز در جمع خبرنگاران:

پلمپ 100 واحد متخلف کرونایی در تبریز/ کاهش 10 درصدی تعداد بستری ها در تبریز/ ۹۰ درصد مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند

1399/09/06 - 13:27 - کد خبر: 32722
بهروز مهدوی

نصر: فرماندار شهرستان تبریز از سخت گیری در اجرای محدودیت ها در تبریز در طول ۶ روز خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۱۰۰ واحد متخلف در تبریز پلمپ شده و بیش از۶۰ واحد صنفی جریمه شده و ۳۰۰ واحد تذکر کتبی دریافت و برای بالای ۵۰۰ واحد نیز تذکر شفاهی داده شده است.

به گزارش نصر، "بهروز مهدوی" صبح امروز در نشست خبری ستاد مدیریت و مقابله با کرونا شهرستان تبریز گفت: براساس آمار وزارت بهداشت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اگر ۱۰ بیمار بستری شود، آن شهر قرمز محسوب می شود. در شهرستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری تبریز، براساس آمار تعداد مبتلایان سه برابر است.
وی ادامه داد: البته در چند روز اخیر تعداد بستری ها ۱۰ درصد کاهش یافته است که متاثر از این ۶ روز نیست، بلکه به خاطر محدودیت های قبلی است و باید منتظر آمار دقیق باشیم.
فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به محدودیت گروه های شغلی، اذعان کرد: کارخانه ها جزو مشاغل شامل گروه شغلی یک هستند و اگر این ها تعطیل شوند بیکاری به وجود می آید. مشاغل گروه شغلی یک آزاد می باشند ولی باید اصول بهداشتی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. گروه مشاغلی یک جزو پرخطر ترین گروه ها می باشند چرا که به صورت روزمره با نیازمندی های مردم در ارتباط هستند و اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، فاجعه بزرگی به بار خواهند آورد.

تشریح محدودیت‌های شغلی کرونایی
وی با تشریح محدودیت‌های شغلی کرونایی در گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در شهرستان تبریز، اظهار کرد: فعالیت گروه‌های شغلی یک شامل کارخانه‌ها، مراکز تولیدی، صنایع، شیلات، حمل و نقل عمومی و کالا اعم از ریلی و جاده‌ای، ادارات نظامی و انتظامی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت‌ها، سبزی فروشی‌ها و میادین میوه، مراکز بهداشتی و امدادی، داروخانه‌ها، واحدهای خدماتی و خدمات الکترونیک، شرکت‌های اینترنتی، تعمیرگاه‌ها، مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان، عطاری‌ها، خشک‌شویی‌ها، تمامی واحدهایی که تهیه و توزیع مواد غذایی و اقلام ضروری را بر عهده دارند، تنها به شرط رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، ضد عفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی ممکن است؛ همچنین رستوران‌ها در این مدت، غذا را فقط به صورت بیرون‌بر، ارایه می‌دهند.
وی ادامه داد: دستگاه های خدمات رسان با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند و سایر ادارات با یک سوم پرسنل فعالیت می کنند و در حد نیازهای خود سازمان باید فعالیت داشته باشند.
وی افزود: در طرح جدید اجرای محدودیت ها، کلانشهر تبریز به ۱۰ منطقه تقسیم شده و شهرها و بخش ها و روستاهای اطراف نیز به عنوان ستاد فعال هستند و این ۱۰ منطقه با مدیریت شهرداران، مشارکت پلیس، بسیج محلات، اماکن، اتاق اصناف و بهداشت و درمان زیر نظر فرمانداری تبریز فعالیت می کنند.
مهدوی از فعالیت تیم های محله محور در قالب «شهید سلیمانی» در تمام محلات تبریز خبر داد و گفت: این تیم ها ضمن اینکه کارهای مراقبتی و نظارتی انجام می دهند همچنین با شماره سامانه ۴۰۳۰ بیماران را شناسایی و بر نحوه ورود و خروج افراد نظارت می کنند.
فرماندار تبریز با بیان اینکه اگر با مدیریت محله محور و خانوار محور حرکت کنیم، به طور قطع در کنترل کرونا موثر خواهد بود، افزود: بسیجیان در محلات به عنوان فرمانده عملیات و در مناطق نیز سپاه به عنوان فرمانده عملیات همکاری می کنند.
مهدوی با اشاره به محدودیت های تردد داخل شهری و برون شهری خوردورها نیز گفت: در تردد برون شهری تمامی پلاک های بومی هم خارج و هم وارد می شوند و محدودیتی ندارد، می توانند از پلیس راه عبور کنند، اما نمی توانند وارد شهرهای قرمز بشود همچنین تردد در کمربندی ها بلامانع است.

وضعیت تردد پلاک های غیر بومی در شهر
وی با بیان اینکه منعی برای تردد خودروهای پلاک بومی وجود ندارد، تصریح کرد: پلاک های غیربومی در ورودی شهرها اگر از دستور پلیس سرپیچی کنند، تا یک میلیون تومان جریمه خواهند شد
وی در مورد تردد درون شهری بعد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح نیز گفت: در شهر تبریز به دلیل پیچیدگی موضوع با پلیس تفاهم کردیم که فعلا به تذکر اکتفا کنند. پلیس باتوجه به فراوانی حرکت ها در طول ۱۴ روز اگر مدارک مستندی وجود داشته باشد، فرد را جریمه نمی کند.
فرماندار تبریز با بیان اینکه در تبریز صدها دوربین وجود دارد که تعدادی دید در شب و ثبت پلاک است، خاطرنشان کرد: افرادی از جمله کارکنان درمانی، خدماتی، آتش نشانی و دارخانه ها که شیفت شب کار می کنند و نیز افرادی که به دلیل مراجعه به مراکز درمانی نیاز به تردد شبانه دارند، می توانند در این ساعات تردد کنند و بعد از اتمام محدودیت ها در صورت بازخواست پلیس با ارایه مدارک معتبر و مستند از جریمه معاف می شوند.

پلمپ 100 واحد متخلف کرونایی در تبریز
مهدوی از سخت گیری در اجرای محدودیت ها در تبریز در طول ۶ روز خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۱۰۰ واحد متخلف در تبریز پلمپ شده و بیش از۶۰ واحد صنفی جریمه شده و ۳۰۰ واحد تذکر کتبی دریافت و برای بالای ۵۰۰ واحد نیز تذکر شفاهی داده شده است.
فرماندار تبریز بر اجرای محدودیت های جدید کرونایی در محلات کوچک شهر ابراز کرد: در هر منطقه و خیابان تیم های نظارت شهرداری در بحث آژیر هشدار و نظارت بر اصناف فعالیت دارند و پلیس اماکن و اتاق اصناف نیز در کنار شهرداری ناظر بر اصناف هستند.
فرماندار شهرستان تبریز افزود: در اعمال محدودیت قبلی نسبت به تعطیلی ساعت ۶ عصر، شهرداری وظیفه مستقیمی نداشت ولی در طرح شهید سلیمانی کاملا پای کار است. شهرداری طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری می ‌تواند مغازه ای را پلمپ کند و تخلف ها را به اتاق اصناف گزارش دهد؛ از مردم هم می خواهیم تخلفات را به شهرداری گزارش کنند.
وی بر ضرورت رعایت تعداد افراد دعوت شده به جلسات نسبت به وضعیت شهرستان تاکید کرد: اگر تعداد بستری‌ ها بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰ نفر یا بیشتر باشد، آن منطقه قرمز تلقی می‌شود و نباید بیش از ۱۵ نفر به جلسات در این مناطق، دعوت شوند، بر همین اساس، تعداد افراد حاضر در جلسات مناطق نارنجی نباید از ۲۰ نفر و مناطق زرد نباید از ۳۰ نفر بیشتر باشد.
مهدوی با بیان اینکه ۹۸ درصد مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، گفت: تا زمان کشف واکسن و داروی قطعی کرونا مردم باید به این نوع زندگی عادت کنند.
وی با اشاره به اینکه ما محدودیت‌ ها را ایجاد کردیم، اما نگه داشتن آن مهم است، تصریح کرد: این تغییر رفتار و تغییر سبک زندگی است که سبب کنترل بیماری در برخی از کشورها شده است. لذا لازم است رسانه‌ ها برای تشویق مردم به تغییر سبک زندگی پس از شیوع کرونا، تلاش کنند، با وجود مشکلات متعددی مانند تحریم و مشکلات اقتصادی، سلامتی از هر چیز دیگری مهم‌تر است.
وی از همکاری خوب شهروندان در این مدت تشکر کرد و گفت: اصناف به ویژه بازار سرپوشیده تبریز هرچند متضرر شده اند اما همکاری خیلی خوبی نیز داشته اند. ما رنج معیشت مردم را نیز می دانیم اما چاره ای جز تعطیلی نداریم و مردم باید تا درمان قطعی و کشف واکسن باید به این نوع زندگی عادت کنند و دستورالعمل ها را با دقت رعایت کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار