خبر/

شهر تاریخی اوجان در بستان آباد به عنوان پایگاه ملی مصوب شد

1399/09/04 - 20:00 - کد خبر: 32588
شهر اوجان بستان آباد

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پایگاه ملی شهر اوجان بستان آباد در سطح ملی مصوب شده است، افزود: درصدد شروع مرحله جدید کاوش‌های باستانشناسی و مرمت بخش‌های کشف شده این شهر هستیم.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری در این شهرستان گفت: شهر تاریخی اوجان به یکی از سایتهای اصلی و فرهنگی کشور تبدیل می شود.
وی از پیشرفت ۲۰ درصدی اولین بازارچه صنایع دستی و گردشگری استان در شهرستان بستان آباد خبر داد و افزود: این بازارچه در زمینی به مساحت ۵۳ هزار متر مربع با ۱۶۳ واحد در قالب مجموعه های تولیدی و فروش راه اندازی می شود.
وی شهرستان بستان آباد را خواستگاه اصلی صنایع دستی و گردشگری در استان عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر بیشترین سرمایه گذاری ها در حوزه میراث و گردشگری در استان در این شهرستان انجام شده است.
فرماندار شهرستان بستان آباد نیز با اشاره به اینکه شهرستان بستان آباد یکی از شهرستان های فرهنگی و گردشگری در استان است، گفت: این شهرستان با بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی نیازمند توجه مسئولان است.
یداله اللهیاری گفت: متاسفانه با این ظرفیت تاریخی در این شهرستان تنها ۲۰ مورد اثر به ثبت ملی رسیده است.
فرماندار بستان آباد با بیان اینکه در این شهرستان اقامتگاه بوم گردی مورد توجه مسئولان استانی و شهرستانی است، گفت: در روستای گرگان قدیم به علت وجود غارهای متعدد به زودی شاهد سرمایه گذاری در حوزه گردشگری توسط بخش خصوصی خواهیم بود.
وی به ظرفیت روستای خشکناب زادگاه پدری استاد شهریار نیز اشاره کرد و تسریع در تکمیل پروژه خشکناب و تبدیل آن به مرکز رویدادهای فرهنگی را خواستار شد.
شهر اوجان یکی از شهرهای آذربایجان در دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول بوده که در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، به‌طوری که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت و سازهایی انجام داده و آن را «دارالاسلام» نامیده است.
محوطه بزرگ تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان‌آباد فعلی در غرب روستای اشرف آباد و در ساحل شرقی رودخانه «اوجان چای» و در مرکز چمن اوجان واقع‌ شده بود که در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگ‌های مختلف در حال حاضر از این شهر مهم آثار اندکی به‌جای مانده است.
شهر تاریخی «اوجان» در ۶۰ کیلومتری شرق تبریز از جمله نمادهای تمدنی سلجوقیان و ایلخانان مغول در حوزه معماری ایران زمین است که فصل جدیدی از کاوش های باستان شناختی برای بیرون آوردن آن از دل خاک در حال انجام است.
«اوجان» در زمان ایلخانان مغول، پایتخت ییلاقی سلاطین و امیران مغول بود، به طوری که در فصولی از سال، سلاطین، خاتون ها و شاهزادگان مغولی در این شهر استقرار می یافتند و چمنزار های اطراف شهر محل اتراق، مشق سپاهیان و نیز چراگاه احشام دولتی بود. 
حال بعد از گذشته نزدیک به ۸۰۰ سال از آن تاریخ، باستان‌شناسان در تلاش هستند تا داده‌های جدید حاصل از پژوهش میدانی و بررسی‌های باستان‌شناختی در شهر تاریخی «اوجان» را با منابع مکتوب دوره ایلخانی مورد سنجش قرار دهند و یک گام دیگر برای معرفی این شهر بزرگ اسلامی بردارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار