خبر/

بررسی دستاوردهای سفر رییس جمهوری به نیویورک در رسانه های داخلی

1398/07/06 - 15:58 - کد خبر: 3255
سفر رییس جمهوری

نصر: سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مورد بررسی و ارزیابی رسانه های داخلی قرار گرفته است و آنها از زوایای مختلف به واکاوی این مهم پرداختند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سفر اخیر حسن روحانی به مقر سازمان ملل در نیویورک با توجه به شرایط خاص منطقه خاورمیانه از جمله افزایش تنش‌ از طرف آمریکا و برخی متحدانش از یک طرف و اتهام‌زنی‌های دنباله‌دار علیه ایران با هدف فشار حداکثری برای رسیدن به خواسته‌های نا به جای آنها همراه بود اما دیپلماسی سیاست خارجی ایران نشان داد نه تنها فریب این بازی‌های سیاسی را نمی‌خورد، بلکه همچنان عزت‌مندی و حقوق به حق ملت ایران را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار می دهد و از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد.

بررسی امروز روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های دو جریان سیاسی (اصلاح طلب و اصولگرا) نشان می دهد که این رسانه ها با رویکردی نزدیک به هم، سخنان رییس جمهوری و تشریح مواضع ایران درباره مسائل بین المللی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را مورد توجه قرار داده اند.

رسانه های اصلاح طلب در اخبار و گزارش های خود به بررسی دستاوردهای سفر حسن روحانی به مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته و تحلیل‌هایی نیز در این باره مطرح کرده اند.

رسانه های اصولگرا هم به تشریح مواضع ایران درباره مسائل بین المللی در سخنرانی رییس جمهوری و استقبال منتقدان از مواضع او در نیویورک پرداخته اند.

 

رسانه های اصلاح طلب

بررسی دستاوردهای سفر رییس جمهوری به مجمع عمومی سازمان ملل

روزنامه ایران با تیتر مسیر تحریم شکنی روحانی نوشت: آنچه پیداست، اجلاس نیویورک در نقطه پایانی خود مطابق میل دو جریان پیش نرفت؛ جریانی که از یک سو در پی وقوع یک اتفاق خارق‌العاده از نوع آشتی ایران و آمریکا  بود و جریانی دیگر که برای شکست و انزوای ایران در این نشست لحظه شماری می‌کرد اما روحانی به جای تکیه بر عنصر تهور یا جسارتی که از غریزه برمی‌خیزد روی عنصر عقلانیت و منطق تکیه زد تا مناقشه‌ای که به واسطه سیاست فشار حداکثری آمریکا به پا شده در مسیری آرام اما مطمئن و برگشت‌ناپذیر رخت بربندد. این چنین بود که عبدالباری عطوان، تحلیلگر مسائل منطقه در تحلیل خود از نشست اخیر سازمان ملل نوشت: «آقای روحانی ستاره مجمع عمومی شد.»

حال گردهمایی سران جهان در نیویورک به پایان رسیده و این کشورهای مخاطب پیشنهادهای ایران هستند که باید پاسخ درخوری به آنها بدهند. تهران حسن نیت خود هم برای حل و فصل اختلافات منطقه خاورمیانه و هم تداوم برجام را روی میزگذاشته و انتظار دارد این ابتکارها با دید واقع بینانه و معطوف به کاهش تنش ها و نه تشدید فشار مورد توجه قرارگیرد. در حقیقت روحانی مسیر تحریم شکنی و تداوم برجام را ارائه کرده و در این مسیر اعلام کرده که حاضر است برای رفع برخی نگرانی ها حتی پروتکل الحاقی را  به تصویب مجلس برساند.

 

ارزیابی و واکنش ها به سفر رئیس جمهوری به نیویورک

 روزنامه ایران تحلیل‌هایی از  محمدرضا باهنر، محمدرضا تابش،   محمد مهاجری، عبدالرضا فرجی راد، عبدالله ناصری و عباس عبدی درباره سفر رییس جمهوری آورده است:

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره سفر رییس جمهوری گفت: در نگاهی واقع بینانه نسبت به عملکرد هیأت ایران در سفر به نیویورک می‌توان گفت که این هیأت مواضع جمهوری اسلامی ایران را آشکارا به گوش جهانیان رساند و حسن نیت ایران برای پایان دادن به تنش‌ها در منطقه را اعلام کرد... در مجموع فارغ از برخی حواشی، سفر آقای روحانی از این جهت که از یک تریبون جهانی برای اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران بهترین بهره را برد قابل دفاع است.

عبدالرضا فرجی راد سفیر سابق در اروپا می گوید: سفر رییس جمهوری ایران به نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل زیر فضاسازی شدید مقام‌های سعودی انجام شد که به دلیل حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو جمهوری اسلامی را متهم کرده بودند.  چنانچه به این اتهامات از سوی مقام‌های کشورمان پاسخ مستدل و روشن داده نمی شد، بی تردید فضای تندی در سازمان ملل علیه ایران شکل می‌گرفت اما حضور بهنگام آقای روحانی در سازمان ملل با توجه به مواضعی که در خلال انجام مصاحبه‌ها و سخنرانی خود مطرح کرد، مانع از آن شد که سعودی‌ها به خواسته خود برای اجماع‌سازی علیه ایران دست یابند.

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: اتفاق مهمی که به شکل هوشمندانه در این سفر رخ داد استمرار همزمان دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی دولت ایران در بالاترین سطوح ممکن  بود... د. به طور خلاصه می‌توان‌گفت‌که رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ما در این سفر به‌رغم سنگین‌ترین فشارها، هم اعتماد به نفس جمهوری اسلامی ایران را به رخ کشیدند و هم بار دیگر درهای باز گفت‌وگو با دنیا در تهران را به شرط حفظ عزت ملت ایران، تصویر کردند.

محمد مهاجری روزنامه‌ نگار اصولگرا نیز در این باره می گوید: روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، همان را گفت که باید. دنیا پیام او را فهمید و مهم‌تر اینکه متوجه شد آن سخنان، تنها صدایی است که از مدیریت کلان استراتژیک جمهوری اسلامی برمی‌خیزد. بیانات رئیس جمهوری نتوانست هیچ گزکی به دست دلواپسان داخلی بدهد و هرچند برخی مخالفان رئیس جمهوری، از همین گزک ندادن عصبانی بودند، اما- ولو به ظاهر- از او تمجید کردند. در عین حال، گپ رئیس دولت با دو سه رئیس جمهوری و نخست وزیر، جایگاهی بود که دنبالش می‌گشتند تا بهانه‌ای پیدا کنند و دستمایه حمله قرار دهند. دست بر قضا یکی دو خنده روحانی، باعث شد اینها هم سرخوش شوند و...

عبدالله ناصری فعال سیاسی و رسانه‌ای گفت: یکی از مهم‌ترین تأکیدات آمریکایی‌ها و متحدان آنها علیه کشورمان این است که جمهوری اسلامی در رفتار بین‌المللی خود به صورت نرمال رفتار نمی‌کند. اردوگاه متهم کننده ایران به این وضعیت البته خود در طول دهه‌های گذشته غیر طبیعی‌ترین رفتارها را از خود در عرصه بین‌المللی بروز داده‌اند. در جریان سفر اخیر آقای روحانی به نیویورک اما یکی از غیرطبیعی‌ترین و غیرقانونی‌ترین این رفتارها توسط آمریکایی‌ها بروزکرد که آن هم مقاومت در برابر صدور ویزا برای مقامات ایرانی بود که سابقه نداشت. دلیل آمریکا برای این کار می‌تواند معطوف به سه هدف باشد؛ اول تثبیت جایگاه ایران به عنوان یک خطر بین‌المللی و نشان دادن عمق اختلافات واشنگتن و تهران به عنوان یک پیام به کشورهای مختلف، دوم محروم کردن ایران از بخشی از امکانات رایزنی‌های سیاسی و سوم ممانعت از برقراری ارتباط بین مقامات کشورمان با افکار عمومی دنیا. خوشبختانه برخلاف دولت آمریکا، مجموعه رفتاری مقامات ایرانی در این سفر هم کاملاً نرمال و در چارچوب رفتارهای پذیرفته شده بین‌المللی بود و هم اینکه ضمن حفظ این دیسیپلین بین‌المللی درست در راستای منافع و عزت ملت ایران قرار داشت. رییس جمهوری و وزیر خارجه کشورمان توانستند با استفاده از موقعیت‌های مذاکره و همین طور رسانه‌ها و اجتماعات مختلف، پیام صریح ایران را در قالبی متعارف و قابل درک به افکار عمومی دنیا مخابره کنند و این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر بود. دستاوردی که باید سعی شود در بازه‌های زمانی پس از این نشست و سفر هم استمرار پیدا کند.

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان پیشدستی ایران در نیویورک به قلم عباس عبدی تحلیلگر سیاسی نوشت: اولین نکته مورد توجه، سیاست دفاعی و انفعالی ایالات متحده بود که در قالب محدودیت ویزا و نیز رفت و آمد هیأت ایرانی نمود یافت. بازتاب چنین رفتاری از طرف ایالات متحده طبعاً نمی‌تواند به نفع آنان باشد. این رفتار فقط مُعرّف یک چیز است. ترس از حضور هیأت ایرانی و اثرگذاری بر فضای مجمع عمومی.

نکته دوم که مهم‌تر است، وجود طرح و ایده‌ای از طرف ایران برای حل مناقشه موجود در منطقه بویژه درباره برجام است. واقعیت این است که ایالات متحده و ترامپ از برجام خارج شدند، بدون اینکه هیچ توجیه منطقی بیاورند... د. نکته سوم شاید قدری نیازمند اطلاعات بیشتر باشد، ولی به نظر می‌رسد که به علت وجود چند قرینه، نتایج مجمع عمومی برای هیأت ایرانی از طرف مقابل خود بهتر بوده است. یکی به علت حضور فعال‌تر هیأت ایرانی و دیگری به علت رفتار انفعالی و نیز اتهام‌زنی‌های بی‌دلیل آمریکایی‌ها و بالاخره به دلیل مسائل جانبی که برای ترامپ به وجود آمد از جمله کلید خوردن استیضاح او که می‌توان گفت در مجموع هیأت ایرانی را در موقعیت برتری نسبت به طرف آمریکا یی قرار داد.

نکته چهارم و پایانی نیز مربوط به اثرات چنین حضوری است. هرگونه حضور دیپلماتیکی در این‌گونه مجامع و به نسبت فعالیتی که انجام می‌دهند و متناسب با میزان اعتبار و دقت مواضع آنان؛ در اصلاح و تغییر سیاست طرف‌های دیگر مؤثر است.

 

خندیدن رئیس جمهوری در دیدار با مکرون و جانسون

خبرگزاری ایسنا در مطلبی در این باره می نویسد: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته در یک دیدار سرپایی امانوئل مکرون به حسن روحانی گفته: «اگر این کشور [آمریکا] را ترک کنی و ترامپ را نبینی، از دست دادن یک فرصت است... چون شما که تا مدتی برنمی‌گردی و ترامپ هم به تهران نمی‌آید.» بوریس جانسون هم به روحانی گفته: «موافقم، شما باید در لبه استخر بایستید و همزمان در آن بپرید.» پاسخ روحانی اما خنده‌ای با صدای بلند است. این چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز خنده‌دار بودن این پیشنهادات؟ حالا فرض بگیریم روحانی در پاسخ به این گفته نمی‌خندید! جدی و عبوس ادامه می‌داد؛ فردا همین جماعت جامه می‌دریدند که چرا رییس جمهوری به دو رهبر خارجی فقط اخم کرد و یقه به یقه نشد تا چنین حرفی نزنند؟ اصلاً فرض بگیریم که منتقدین از حرف‌های ردوبدل شده بی خبر بودند. مگر رییس جمهوری به نیویورک رفته تا چهره عبوس و عصبی از ایران به نمایش بگذارد؟ اتفاقاً همین آرامش درونی و شوخی‌های رییس جمهوری نشانه اعتماد به نفس و شکست سیاست انزوای هیأت ایرانی در سازمان ملل است. روحانی که پیام صلح به سازمان ملل برد آیا باید با چهره غضبناک به نیویورک می‌رفت؟

فرارو در مطلبی به واکنش مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتقادها از خنده‌های روحانی در نیویورک پرداخت و نوشت:  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با افتخارآمیز دانستن سخنرانی رییس جمهوری روحانی در سازمان ملل متحد، در خصوص پاره‌ای انتقادات از خنده های او در دیدارهای دیپلماتیک گفت: من نمی‌دانم کسانی که انتقاد کرده‌اند انتظار داشتند روحانی با چهره عبوس و غضبناک آنجا وارد شود!؟

انصاری افزود: من در این حرف ها خیراندیشی و صداقت نمی بینم. متأسفانه برخی در داخل آنچنان از موضع حسادت یا برخوردهای جناحی کودکانه برخورد می‌کنند که هر اقدام مثبت جناح و دولت رقیب خودشان را بر نمی‌تابند و در برابرآن نطق سراسر افتخار نقطه ضعفی پیدا نکردند و به یک لبخند گیر داده اند. اگر ایشان لبخند نمی زد می‌گفتند چرا شما این طور عبوس صحبت کردید و لبخند نزدید؟ ان شاء الله خداوند همه را طوری که مصلحت است هدایت کند و این بدبینی‌ها، کینه‌ها و نگاه های نادرست را به نگاه های صحیح و برادرانه تبدیل کند.

 

رسانه های اصولگرا

 تشریح مواضع ایران درباره مسائل بین المللی در نیویورک

روزنامه جوان در مطلبی نوشت: ترافیک دیدارها و برنامه‌های خبری در آخرین روز حضور رییس جمهوری در نیویورک فشرده‌تر از روزهای قبل بود... د. در یکی از این جلسات رسانه‌های مختلف بین‌المللی و جهانی به طرح سوالات خود از روحانی پرداختند و رییس جمهوری ضمن تشریح مواضع ایران در خصوص مسائل بین المللی و جهانی به خصوص حفظ امنیت ایران در تنگه هرمز بر ضرورت بازگشت تمام طرف‌ها به برجام تاکید کرد... د. شاید مهم‌ترین جلسه روزآخر حضور روحانی دیدار با نمایندگان رسانه‌های جهانی بود.

رییس جمهوری در این نشست به سؤالات رسانه‌های جهانی پاسخ گفت و بر رویکرد ایران بر برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس بدون دخالت بیگانگان و با استفاده از توان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان تاکید کرد.

 

استقبال منتقدان از مواضع روحانی در نیویورک

روزنامه صبح نو درباره استقبال محافل داخلی از مواضع رییس‌جمهوری در نیویورک می نویسد: سخنرانی حسن روحانی در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی برگزار شد که پیش‌ از آن، آمریکایی‌ها در عین ادعای آمادگی برای مذاکره با جمهوری اسلامی، از کمترین فشار سیاسی و اقتصادی علیه کشورمان دریغ نکرده بودند. رییس‌جمهوری کشورمان در سخنرانی خود مواضعی انقلابی در پیش گرفت که با استقبال نیروهای سیاسی داخلی مواجه شد.

در بخش دیگری از گزارش صبح نو آمده است: مواضع انقلابی رییس‌جمهوری کشورمان در نیویورک با استقبال و خوش‌آمد نیروهای سیاسی- اجتماعی داخلی مواجه شد. هشتگ «روحانی مچکریم» را طیف‌های مختلف سلیقه‌ای به ترند فضای توییتر تبدیل کردند. نیروهای سیاسی منتقد دولت نیز از تمجید از عملکرد رییس‌جمهوری ابایی نشان ندادند.  

این روزنامه در مطلب دیگری آورد: اظهارات قاطعانه حسن روحانی در نشست‌های مختلف نیویورک و نیز استقبال از مواضع او در داخل و تلاش اروپا برای تدارک دیدار او با ترامپ، نشانگر اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بین‌الملل بود.  رییس‌جمهوری کشورمان در سفر خود به نیویورک به‌ نمایندگی از جمهوری اسلامی، بار دیگر رویکرد ایران دربرابر پدیده‌های مختلف ازجمله در حوزه مذاکرات، ظلم وارده به مردم یمن و رد سیاست‌های تمامیت‌خواهانه دولت سعودی در منطقه را با لحنی رسا به گوش جهانیان رساند.  

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به سفر رییس‌جمهوری به نیویورک و سخنرانی وی در صحن اجلاس سازمان ملل گفت: الحمدالله خط مقاومت فعالی که مقام معظم رهبری ترسیم در مقابل زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها و طغیان‌گری آمریکا و عدم انجام تعهدات از سوی اروپایی‌ها ترسیم کردند، به مرور زمان ثمرات آن قابل مشاهده است که در این سفر نیز گوشه‌هایی از آن را از سوی هیئت ایرانی و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور دیدیم... م. مواضع رییس‌جمهوری و هیئت ایرانی در سفر به نیویورک، مُهر تأییدی بر مواضع ترسیم شده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم مذاکره با آمریکا زده که آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تأثیری ندارد.

انتهای پیام/

پژوهشیار