خبر/

استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت قطارهای مسافری منطقه آذربایجان

1399/09/02 - 15:21 - کد خبر: 32416
محمدرضا قربانی

نصر: سرپرست اداره کل راه‌آهن آذربایجان گفت: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، جابجایی مسافران از طریق این خط با ۵۰ درصد ظرفیت قطارها انجام می‌شود.

به گزارش نصر، محمدرضا قربانی، روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه آمار جابجایی مسافر از طریق راه آهن آذربایجان در هشت ماه سال جاری ۷۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، افزود: تعداد مسافر جابجا شده در این مدت از یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۶۸ نفر به ۳۴۲ هزار و ۲۸۰ نفر در سال جاری کاهش یافته است.
وی میزان کاهش جابجایی مسافر در بخش حومه را ۹۲ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در هشت ماه سال گذشته ۳۳۳ هزار و ۹۵۴ مسافر از طریق قطارهای حومه ای جابجا شده بودند که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به ۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است.
سرپرست اداره کل راه آهن آذربایجان گفت: پیش از شیوع کرونا روزانه چهار رام قطار رفت و برگشت با ظرفیت اسمی یک هزار و ۵۶۴ نفر در مسیر تبریز - تهران حرکت می کرد که با شیوع کرونا این تعداد رام قطار با نصف ظرفیت اعزام می شود.
قربانی، ادامه داد: قبلا ۶ رام قطار به صورت رفت و برگشت با ظرفیت اسمی ۲ هزار و ۴۹۰ نفر در مسیر تبریز - مشهد حرکت می کرد که اکنون این تعداد به ۳ رام قطار رفت و برگشت با ظرفیت اسمی ۴۸۶ نفر کاهش یافته است.
وی یادآوری کرد: ۱۰ رام قطار ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با ظرفیت روزانه ۵ هزار و ۱۲۰ نفر به صورت رفت و برگشت به ۲ رام قطار با ظرفیت ۳۶۰ نفر به صورت رفت و برگشت رسیده است.
سرپرست اداره کل راه آهن آذربایجان گفت: ۲ رام قطار محلی تبریز - جلفا به صورت رفت و برگشت با نصف ظرفیت قبلی اعزام می شود و ۲ رام قطار محلی تبریز - سلماس در روز حذف شده است.
قربانی، افزود: قطارهای ریل باس و محلی جلفا با نصف ظرفیت، قطارهای بین المللی تبریز - وان، تهران - آنکارا و تبریز - مشهد۲ حذف شده و قطار ارومیه - مراغه - تهران با ۴ رام به ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ نفر با همان تعداد رام قطار با نصف ظرفیت اعزام می شود.
وی اظهار داشت: به منظور رعایت فاصله اجتماعی فروش بلیت قطارهای مسافری برای کوپه های ۴ نفری به صورت ۲ نفره، کوپه های ۶ نفره به صورت ۳ نفره انجام می شود ولی در صورت رضایت خانواده ها می توانند به صورت اختیاری در کنار هم از یک کوپه استفاده کنند.
سرپرست اداره کل راه آهن آذربایجان با تاکید بر اینکه حفظ ایمنی و سلامت مسافران و پرسنل راه آهن از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: نظارت بر ضدعفونی و گندزدایی کامل قطارهای مسافری به صورت روزانه قبل از حرکت و در حین سیر، نظارت بر تب سنجی روزانه کلیه ماموران موظف قطارها، تب سنجی کلیه مسافران قبل از مسافرگیری به صوت روزانه، نظارت بر تجهیز کلیه ماموران به ماسک و دستکش، نظارت بر ضدعفونی توشه مسافران در مبادی ورودی به صورت روزانه و فروش بلیت قطارهای مسافری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از جمله اقدامات پیشگیری از کرونا در قطارهای مسافری است.
قربانی، پخش پیام های آموزشی در تلویزیون های اماکن ایستگاهی در رابطه با پیشگیری از ویروس کرونا، نصب بنر و پوسترهای آموزشی در ارتباط با پیشگیری از ویروس کرونا در اماکن عمومی، تهیه مواد ضدعفونی و گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن ایستگاهی، عمومی و تعمیراتی به صورت روزانه و مستمر در کلیه ایستگاه ها و تجهیز کلیه ماموران ایستگاهی و عملیاتی به ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده را از جمله اقدامات پیشگیری از کرونا در ایستگاه های مسافری اعلام کرد.
وی یادآوری کرد: نصب جایگاه محلول ضدعفونی کننده در ایستگاه ها و اماکن اداری و تعمیراتی، تب سنجی مسافران قبل از سوار شدن به قطار در ایستگاه های تبریز، مراغه و ارومیه، جمع آوری صندلی های انتظار و مسدود کردن فضای سالن های انتظار، حذف تجهیزات اضافی از فضای عمومی ایستگاهی، ابلاغ دستورالعمل، بخشنامه ها و پروتکل های بهداشتی و آموزش همکاران در خصوص رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، تاکید بر فاصله گذاری استقرار مسافران در ایستگاه ها و فروش ماسک در مبادی ورودی ایستگاه ها از دیگر اقدامات پیشگیری از کرونا در ایستگاه های مسافری است.
بنا به این گزارش، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار