تبریزیم (7) /

"صفی بازاری" یکی از مهمترین راسته های بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

1399/09/19 - 08:36 - کد خبر: 32395
بازار صفی تبریز

نصر: هر بازاری یک نام خاصی در تبریز دارد، هم به جهت شغل و هم به جهت بنیانگذار آن. در تبریز یکی از بازارهای پررونق و مهم اقتصادی ، بازار صفی است که در یک قسمت مهم در مجموعه ای از بازار تبریز واقع شده است.

به گزارش نصر، در این قسمت از ویژه مطالب تبریزیم به معرفی صفی بازار تبریز می پردازیم.
این بازار به صورت شرقی- غربی است و ادامه آن بازارچه انگج است که متاسفانه خیابان راسته کوچه  یا استاد مطهری آن را از بازار اصلی قطع کرده هر اندازه بازار صفی بسیار پر مشتری؛  پر رونق و جالب است بازارچه انگج از نظرها افتاده مخصوص شده به خرید و فروش در زنجیره کهنه ولی با همان معماری سنتی ؛ قسمت غربی بازارچه منتهی می شود به میدان انگجی انگج میدان و مسجد بزرگ و بسیار عالی آیت الله انگجی.
 
 

بازار صفی به چند جهت ارزش دارد اول اینکه کنار مسجد جامع کبیر تبریز قرار دارد و مسجد هفتاد ستونی مسجد هم در شمال این بازارچه است.
 
 
 

در قسمت جنوب غربی بازار صفی مهم ترین کوچه تاریخی تبریز یعنی کوچه انجمن قرار دارد که روزگاری به جای مجلس شورای ملی امور سیاسی- انقلابی تبریز و ایران را رسیدگی می کرد این انجمن در خانه حاج محمدحسین خان در تبریز تشکیل جلسه می داد که به همین نام به کوچه انجمن معروف شد.
 
 
 
اعضای مهم این انجمن ایالتی آذربایجان مرحوم ثقة الاسلام، شیخ محمد خیابانی، میرزا جواد ناطق، میرزا حسن واعظ، سید حسن شریف زاده، معین التجار، سیدالمحققین، حاج اسماعیل امیرخیزی، حاج شیخ علی اصغر لیلاوائی و رئیس آن حاج مهدی کوزه کنانی (ابوالمله) بود.
 
 

در بازار صفی حمام تاریخی و قدیمی با سیستم معماری بسیار جالب و ارزشمند به نام حمام سیدگلابی وجود دارد که از معدود حمام هایی است که در در حال حاضر مورد استفاده است.
 

در بازار صفی طبق آمارگیری که نگارنده در سال 1380 انجام داده و در کتاب بازار تبریز نوشته شده، تعداد 116 مغازه در شغل و صنف عطاری مشغول به کار هستند (عطاری 14 واحد، خرازی 48، بزازی 8، پلاسکو 5، بیسکویت و شیرینی 5، پیه و دنبه فروشی 8 واحد).
 

ضلع جنوبی بازار صفی خیابان جمهوری اسلامی است و غرب آن خیابان راسته کوچه که موزه مشروطه و مسجد جامع کبیر در آن قرار دارند.
 

در روزگاران صد سال پیش، اولین مدارسی که در بازار صفی تبریز شروع به کارکرد مدرسه تمدن بود که مدیر آن مرحوم سیدحبیب اله جاوید در 1290 شمسی خدمات مهم فرهنگی انجام داد.
 
 
 
بازار صفی شاید به نام شیخ صفی الدین اردبیلی جد شاه اسماعیل صفوی گذاشته شده و بعضی عقیده دارند که نام این بازار به نام شاه صفی است و این ضرب المثل در باره او نوشته و گفته شده پسر شاه عباس که بسیار خوشگذران اهل کیف و لذت بود و هر کس شب ها به او مراجعه کرده تقاضا از واگذتری ملک و باغ و مقام پول می کرد فورا حکم اش صادر می شد اما وقتی این احکام را پیش وزیر لایق و کاردان او شیخ علی خان می بردند او می دانست که شاه صفی در حال عادی این احکام را صادر نکرده است لذا احکام را می گرفت باطل و پاره می کرد.
 
 
بنابراین در ضرب المثل ها آمده است که گویند شاه بخشید شیخ علی خان نبخشید و در جواب می گفت که حاکم مملکت در حال عادیاین هدایا و انعام را نبخشیده است که من هم آنها را تایید نمایم.
 
 
بازار صفی هم مثل سایر راسته بازارها، دالان ها، تیمچه ها در زلزله 1193 قمری به کلی ویران شده بعدا مرمت شده اند ولی نام شاه صفی کماکان در روی این بازار تاکنون باقی مانده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار