به بهانه فرارسیدن هفته بسیج/

جوانانی که روحیه جهادی را به مسئولان دیکته می‌کنند

1399/09/01 - 10:04 - کد خبر: 32292
بسیج

نصر: جوانان جهادگر با انجام کارهای جهادی نشان می‌دهند که ایران اسلامی جوانانی مومن انقلابی تربیت کرده است، این جوانان با اعمال خود، داشتن روحیه جهادی را به برخی از مسئولان دیکته می ‌کنند.

به گزارش نصر، بسیج عبارت است از تفکری که در این دوران پر آشوب و سخت، آماده‌ی دست و پنجه نرم کردن با موانع و مشکلات است. در دورانی که مردم زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی، اجتماعی و روحی قرار دارند، تنها با داشتن روحیه‌ی بسیجی و اتکا به ظرفیت های درونی می توان بر این مشکلات چیره شد.
به جرأت و بدون هیچ شک و تردیدی می توان گفت تفکر بسیجی و روحیه‌ی جهادی یکی از برکات انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود که در همه‌ی صحنه های انقلاب به ویژه در دوران دفاع مقدس ظهور و بروز پیدا کرد.
این روحیه بعد از رحلت امام راحل نه تنها از بین نرفت بلکه با رهبری رهبر معظم انقلاب روز به روز در بین جوانان و اقشار مختلف جامعه ریشه دوانید و  امروز شاهد شکل گیری اقشار مختلف بسیج از جمله بسیج دانش آموزی، دانشجویی، محلات، کارگری، کارمندی، سازندگی و... هستیم که هرکدام از این ها نقش مهم و تاثیرگذاری در حیطه‌ی فعالیت خود ایفا می کنند.
بنا به این گزارش، یکی از سازمان هایی که به معنی واقعی کلمه از دل مردم و به ویژه جوانان انقلابی تشکیل یافته، سازمان بسیج سازندگی است. سازمانی که به برکت وجود نیروهای جوان و مخلص در تمامی صحنه های حساس از جمله حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و مخصوصا در این ایام کرونایی حاضر و پای کار خدمت رسانی به مردم بوده است.
کافی است نیم نگاهی به بحران ها و حوادث غیر مترقبه داشته باشیم. جوانان مؤمن انقلابی زودتر از سایر مسئولین در صحنه حاضر می‌شوند و بدون کوچکترین چشم داشتی شروع به خدمت رسانی می کنند.
جوانان جهادگر علاوه بر اینکه به همه ثابت می‌کنند که حتی در دوران جنگ نرم و تحت شدید ترین آماج فرهنگی دشمن نیز ایران اسلامی جوانان انقلابی تربیت کرده است، به برخی مسئولان نیز داشتن روحیه جهادی و انجام کار جهادی را دیکته می‌کنند.
سرهنگ پاسدار محمد اسکندری، مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با فلسفه‌ی تشکیل این نهاد مقدس و جهادی اظهار کرد: جهاد سازندگی یکی از مجموعه های جهادی و انقلابی بود که با تدبیر امام خمینی(ره) ایجاد شد و در آن ایام منشاء خدمات ارزشمندی در جای جای میهن اسلامی مخصوصا در مناطق محروم بود.
وی ادامه داد: زمانی‌که عزیزان جهادگر در روستاها حاضر می‌شدند، خالصانه، صمیمانه و جهادی وار کارهای بسیار ارزنده ای انجام می دادند و محبوبیت ایجاد شده نیز به دلیل انجام همان کارهای خالصانه بود و هر کجا که کار جهادی توام با اخلاص انجام گیرد، مردم نیز همراهی می‌کنند البته شاید نیت این عزیزان کسب محبوبیت نباشد اما این وعده خداوند است که هرکس خالصانه به مردم خدمت کند، در نزد مردم محبوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ع) این سازمان را با استفاده از ظرفیت جوانان مخلص انقلابی ایجاد کردند که همچنان در بعضی از روستاها و مناطق محروم یادگار دوران جهاد سازندگی پابرجا است.
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا ضمن انتقاد از ادغام جهادسازندگی در وزارت جهادکشاورزی، گفت: این ادغام باعث شد جهاد سازندگی درگیر بروکراسی‌های اداری شود و تقریباً هیچ اثری از آن سازمان اوایل انقلاب باقی نماند و فلسفه‌ای که در درون جهاد سازندگی وجود داشت در داخل این ادغام‌ها استحاله شد و از بین رفت.
وی به تشکیل سازمان بسیج سازندگی به دستور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: وقتی که رهبر معظم انقلاب این خلأ را مشاهده و جایگاه سازمان جهاد سازندگی اوایل انقلاب را احساس کردند، شخصاً دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را دادند که درواقع ایشان با این اقدام خلأ بزرگی را پر کردند و در 17 اردیبهشت سال 1379 این سازمان تشکیل شد.
وی ادامه داد: سازمان بسیج سازندگی با هدف محرومیت‌زدایی، شکوفایی اقتصاد، مشارکت دادن مردم در بحث اقتصاد و استفاده از ظرفیت عظیم جوانان مؤمن انقلابی و جهادی که در تمام صحنه ها خود را نشان دادند، تشکیل شد و رهبرمعظم انقلاب نیز در دیداری که مرداد ماه سال گذشته با جهادگران این سازمان داشتند، نکات ارزنده ای را در قالب پیام 9 بندی اشاره کردند.
اسکندری در تشریح این پیام 9 بندی رهبر انقلاب گفت: ایشان در بند اول اشاره می‌کنند که «ما نمی‌توانیم از زحمات شما جهادی‌ها تشکر کنیم و خداوند خودش از زحمات و سعی شما تشکر خواهد کرد» و در بخش‌های بعدی پیام به ماهیت حرکت‌های جهادی و حرکت دادن مردم در کارهای جهادی اشاره می کنند و حتی مثال می‌زنند که وقتی که در یک روستا خانه یک پیرزن یا یک پیرمرد را تعمیر و درست می‌کنید ارزش این کارها نزد خداوند بسیار بالا است.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب تاکید کردند که نباید اجازه دهیم کارهای بزرگ و کلان ما را از انجام کارهای کوچک باز بازدارد چرا که ارزش این کارهای کوچک نزد خداوند بسیار بالاتر است.
وی در خصوص عظمت اقدامات جوانان جهادگر در گروه های جهادی نیز گفت: ما وقتی که از نزدیک فعالیت های جوانان گروه‌های جهادی را می‌بینیم،  واقعاً شرم می کنیم به‌عنوان مثال در سیل آق قلا که گروه های جهادی مدت های زیادی در آن‌جا حاضر شدند، دیدیم که چقدر مخلصانه و با نیت الهی کار کردند و دقیقاً مثل عملیات‌های زمان جنگ بعد از خواندن نماز شب به امدادرسانی می‌پرداختند.
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا اضافه کرد: ما در مقابل عظمت مقاومت و روحیه این جوانان کم می آوردیم و تعجب می‌کردیم که در این زمان که بسیاری از افراد به دنبال منافع شخصی خود هستند، جوانانی پیدا می‌شوند که تمامی هست و نیست خود را رها کرده و برای خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده آمده بودند.
وی با تاکید بر اینکه مردم همچنان به این روحیه نیاز دارند، اظهار کرد: همچنان که در دوران دفاع مقدس، رزمندگان اسلام با این روحیه جنگیدند و دشمن را شکست دادند، امروز نیز به داشتن این طرز تفکر نیاز داریم و این یک توهم است که نگاهمان به غرب و کسانی که همواره برای ما دشمن بودند، باشد که اقتصاد ما را درست کنند . از این تفکر آبی برای مردم گرم نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که مابه اکثر روستاها و مناطق مختلف استان سفر می‌کنیم، می‌بینیم که خداوند ظرفیت‌های بسیار بالایی در کشور و به ویژه استان ما قرار داده است که ما می توانیم از تک‌تک این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، به‌عنوان مثال کارخانه مس سونگون که با ظرفیت بالا در استان و منطقه شمال غرب می‌تواند کمک زیادی در معیشت مردم در پیشرفت منطقه داشته باشد اما متأسفانه نمی‌توانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.
اسکندری در ادامه ورود موثر سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به بحث اشتغال را بسیار خوشایند دانست و اظهار کرد: حضور در مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی برای ما بسیار خوشایند است و هرکجا که تلاش و جهاد باشد، انسان انرژی مثبتی به انسان وارد می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار