گزارش اختصاصی نصر از افزایش سرقت کابل های برق تبریز/

سرقت کابل های برق تبریز دلیل عمده خاموشی ها/ اقدامات پیشگیرانه شرکت توزیع برق تبریز

1399/09/03 - 12:47 - کد خبر: 32228
دکل برق

نصر: در روزهای اخیر، شهروندان تبریزی از سرقت کابل های برق این شهر، از گوشه و کنار آن گزارش می دهند.

به گزارش نصر، همواره سرقت کابل های برق و دیگر تاسیسات شهری، یکی از مهم ترین معضلات مسئولین و مردم بوده است؛ که افزایش این سرقت ها در برخی مناطق تبریز، موجب اذیت و آزار و گلایه مندی شهروندان آن مناطق گشته است.
اما در روزهای اخیر گزارش های پی در پی مردمی از سرقت کابل های برق در مناطق مختلف تبریز، حکایت از این دارد که این سرقت ها به مزاج سارقان بسیار خوش آمده است؛ ولی سرقت های مذکور به همان اندازه که به مزاج سارقان  خوش آمده است، به همان اندازه هم، کام  مردم و شهروندان را تلخ کرده است؛ به طوری که شهروندان از قطعی برق و دیگر مشکلات ناشی از این سرقت ها گلایه مند هستند.

نصف شب، کابل ها را بردند
یکی از اصناف منطقه ای که کابل در آن به سرقت رفته بود، در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: طبق آن چیزی که دوربین مداربسته موجود در محل نشان می دهد، ساعت سه بامداد روز یکشنبه(۲۶ آبان)، در منطقه ولیعصر خیابان کریم خان، سه نفر از سمند سفید رنگ پیاده می شوند.
وی افزود: یکی از این سه نفر، با بالا رفتن از تیر برق، اقدام به قطع کابل برق می نماید و دو نفر بعدی، کابل ها را جمع می کنند و داخل ماشین قرار می دهند.
این مغازه دار با بیان اینکه سارقان دوتا کابل پایینی که دوتا تیر برق را به هم وصل می نماید و فاقد برق هستند، را به سرقت برده اند، خاطرنشان کرد: فاصله دوتا تیر برق تقریبا ۵۰ متر است و بنابراین طول کابلی که سارقان، به سرقت برده اند ۱۰۰ متر است.
وی ادامه داد: صبح که طبق معمول به مغازه رسیدیم، متوجه شدیم که کلا برق مغازه قطع می باشد؛ بعد از پرس و جو از همسایه ها و پیگیری های ماجرا از راننده ماشین اداره برق که در منطقه حضور داشت، پی به سرقت کابل ها بردیم.
این کسبه منطقه ولیعصر تبریز افزود: تقریبا یک هفته قبل هم در این محل حوالی ساعت پنج عصر پرایدی را از جلوی کافی شاپ به سرقت برده بودند، در همین راستا تصمیم گرفتیم با پلیس تماس گرفته و ماجراهای سرقت را اطلاع دهیم که متاسفانه جواب ندادند.
وی با ابراز نگرانی از عدم وجود امنیت کافی، تصریح کرد: پس کلانتری ولیعصر کجاست که این اتفاقات در منطقه رخ می دهد، در این محل خانم ها در داروخانه ها، عکاسی ها، فروشگاه ها و ... تا دیروقت کار می کنند؛ کسانی که به کابل ها رحم نکنند، به مسائل دیگر هم رحم نخواهند کرد.

سرقت همزمان کابل در ویلاشهر
این شهروند در پایان از سرقت هم زمان کابل های برق در منطقه ویلاشهر تبریز خبر داد و اذعان داشت: طبق اظهار نظر برخی آشنایان و همسایگان، همزمان با این سرقت در منطقه ویلاشهر نیز مقداری کابل به سرقت رفته است.

علت خاموشی های اخیر، افزایش سرقت کابل ها
"عادل کاظمی"، مدیرعامل شرکت برق تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه سرقت از کابل ها و تجهیزات شبکه های برقی تبریز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، تصریح کرد: مردم تصور می کنند علت افزایش خاموشی های اخیر در برخی مناطق تبریز، کمبود برق در شبکه توزیع نیروی برق این شهر است.
وی با بیان اینکه اخیرا در مناطق ستارخان، ولیعصر، ائل گولی و چند منطقه دیگر تبریز، کابل های شبکه به سرقت رفته بود که اهالی منطقه تصور می کردند خاموشی از طرف شرکت توزیع برق تبریز بوده است، تصریح کرد: اما ریشه برخی خاموشی ها و نارضایتی های مردم، افزایش سرقت ها از تجهیزات شبکه برق می باشد.
کاظمی به تمهیدات شرکت توزیع نیروی برق تبریز برای جلوگیری از سرقت تجهیزات این شرکت اشاره کرد و اذعان داشت: با هماهنگی و همکاری دستگاه های انتظامی، بسیج و همچنین دستگاه های سیاسی و امنیتی استان، سعی داریم تا جلوی معضلات مذکور را بگیریم.
وی ادامه داد: اما شبکه توزیع برق، آنقدر گسترده است که کنترل دقیق تمام شبکه را مشکل کرده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع برق در تبریز وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این مقدار، حدود شش هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و تقریبا سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر دارای فشار متوسط هستند، که بخشی از این شبکه زمینی و بخشی نیز هوایی هستند.

استفاده از آلومینیوم به جای مس در کابل های برقی
کاظمی از دیگر تمهیدات برای جلوگیری از سرقت تجهیزات شرکت توزیع برق را استفاده از کابل های آلومینیومی روکش دار خواند و خاطرنشان کرد: از شش هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف این شرکت، تقریبا یک هزار و ده کیلومتر آن به کابل های خودمختار آلومینیومی تبدیل شده اند و قصد داریم تا پایان امسال نیز این عدد را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: همچنین در مانوری، قصد داریم شبکه های مسی را با تجهیزات عایقی به هم متصل کنیم تا امکان سرقت  پایین بیاید.
کاظمی در پایان ضمن درخواست از مردم برای اطلاع دادن هرگونه خاموشی برق به سامانه ۱۲۱، خاطرنشان کرد: مردم در هرجا مورد مشکوکی مشاهده کردند، بلافاصله با سامانه ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق تماس بگیرند تا همکاران ما سریعا نسبت به موضوع رسیدگی کنند.

سرنوشت کابل های به سرقت رفته؟
"رسول ملایی"، مغازه دار و سیم کش، در گفتگو با خبرنگار نصر از سرنوشت کابل های به سرقت رفته گفت و ادامه داد: اکثر کابل هایی که به سرقت می روند، به عنوان ضایعات تلقی می شوند، مگر آنکه به صورت توپ و دست نخورده باشند.
وی افزود: به عنوان مثال کابل هایی که دو تا تیر برق را به هم وصل می کنند، چون مدت زیادی در مقابل تابش نور آفتاب قرار می گیرند، کیفیت اصلی خود را از دست داده و به عنوان ضایعات تلقی می شوند.
ملایی ادامه داد: این مدل کابل ها را، چون ارزش فروش یکجا ندارند، در داخل کوره یا جاهای دیگر، تحت حرارت بالا می سوزانند و بعد از آب شدن پلاستیک های اطرافش، سیم داخلی اش را برمی دارند و به فروش می رسانند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خریدار شک نمی کند که این کابل ها ممکن است سرقتی باشند، خاطرنشان کرد: خریدار خودش متوجه سرقتی بودن این کابل ها می شود و به همین دلیل هم است که اکثرا ارزان می خرند، ولی بیشتر مغازه دار ها نیز از خرید این چنین کابل هایی خودداری می کنند.
گزارش نصر حاکی از آن است، به نظر می رسد اندیشیدن تدابیر حفاظتی مناسب برای جلوگیری از سرقت کابل های برق امری ضروری باشد؛ چرا که سرقت سریالی کابل های برق تبریز، نشان از آسان بودن این سرقت ها برای سارقان دارد.
البته شاید طبق اظهار نظر مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز، تمهیدات در نظر گرفته شده توسط این شرکت، اعم از استفاده از آلومینیوم به جای مس در کابل های برق و یا متصل نمودن کابل های مسی توسط تجهیزات عایق دار به هم، تا حدودی جلوی این سرقت ها را بگیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار