خبر/

واکسن کرونای «مدرنا» هم مدعی تأثیر ۹۴.۵ درصدی شد

1399/08/26 - 17:26 - کد خبر: 32022
شرکت مدرنا

نصر: نتایج اولیه تحلیل ها نشان می دهد واکسن بالقوه مدرنا برای مقابله با ویروس کرونا ۹۴.۵ درصد کارآمد است.

به گزارش نصر، طبق اطلاعات اولیه‌ای که شرکت مدرنا منتشر کرده، واکسن بالقوه ای که این شرکت برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته ۹۴.۵ درصد کارآمد است. این درحالی است که هفته گذشته اعلام شد واکسن بالقوه فایزر و بی وان تک برای مقابله با ویروس کرونا ۹۰ درصد کارآمد است.
مدیران مدرنا در تماسی از سوی اعضای کمیته نظارت و ایمنی اطلاعات خبر مذکور را دریافت کرده است. این کمیته یک پنل مستقل است که اطلاعات آزمایش بالینی شرکت مدرنا را بررسی می‌کند.
تال زاکس مدیر ارشد درمان در مدرنا در این باره می‌گوید: این یکی از مهمترین لحظات زندگی و شغل من است.
در آزمایش بالینی واکسن بالقوه مدرنا ۱۵ هزار نفر داروی پلاسیبو را دریافت کردند. طی چند ماه بعدی ۹۰ درصد این افرد به کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیماری ۱۱ نفر نیز شدید بود.
۱۵ هزار شرکت کننده دیگر واکسن مدرنا را دریافت کردند و فقط ۵ نفر از آنان به کووید ۱۹ مبتلا شدند که البته بیماری هیچکدام شدید نبود.
این شرکت داروسازی آمریکایی اعلام کرد واکسن بالقوه مذکور هیچ عوارض جانبی شدیدی نداشته است. همچنین درصد اندکی از دریافت کنندگان علائمی مانند بدن درد و سردرد را گزارش کرده‌اند.
مدرنا در ماه جاری به اطلاعات بیشتری درباره ایمنی واکسن دست می‌یابد و تصمیم دارد از سازمان غذا و دارو آمریکا اجازه استفاده اضطراری از آن را دریافت کند.
طبق اطلاعات موجود واکسیناسیون با این واکسن از نیمه دوم دسامبر آغاز می‌شود و طبق پیش بینی‌ها گروه‌هایی در معرض بیشترین خطر می‌توانند زودتر از بقیه آن را دریافت کنند. این گروه‌ها شامل کادر درمان، سالمندان و افرادی با بیماری‌های پس زمینه‌ای می‌شود.واکسن برای بقیه گروه‌های جمعیت بهار آینده فراهم می‌شود. وارد کانال اینستاگرام نصر شوید
انتهای پیام/

پژوهشیار