رییس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت خبر داد:

کاهش ۱۴ درصدی مرگ‌های ترافیکی در دوران کرونا

1399/08/26 - 13:30 - کد خبر: 31991
عکس

نصر: رییس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت، با اشاره به ادامه اقدام برای ایمنی راه‌ها تا سال ۲۰۳۰، در عین حال از کاهش ۱۴ و ۲۵ درصدی مرگ و مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی در دوران کرونا و تحت تاثیر کاهش ترددها خبر داد.

به گزارش نصر، دکتر علیرضا مغیثی در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: "راه ایمن" شعاری بود که سازمان بهداشت جهانی ۱۶ سال قبل در نظر گرفت و دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به عنوان اولین دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها در نظر گرفته شد که هدف آن کاهش و معکوس کردن پنج میلیون مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بود.

هشتمین علت مرگ در دنیا
وی افزود: در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از حوادث جاده ای در جهان ثبت می‌کنیم که روزانه تقریبا ۳۷۰۰ نفر در جهان به دلیل حوادث ترافیکی فوت می‌کنند. باید توجه کرد که حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ در دنیاست که در گروه سنی کودکان، جوانان و نوجوانان که مولد جامعه هستند، اولین علت مرگ است. بر این اساس بار بیماری بسیار بالاست و قربانیان عمدتا از افراد کم درآمد و ضعیف جامعه هستند. نزدیک به ۵۵ درصد از قربانیان یا عابرین پیاده هستند یا عابرین دوچرخه و یا راکبین موتورسیکلت. البته با توجه به سن جامعه ما متاسفانه آمار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را در عابرین پیاده افراد سالمند هم در کشور مشاهده می‌کنیم که شاید این موضوع نیازمند بازنگری باشد.
مغیثی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته طبق آمار رسمی پزشکی قانونی موفق شدیم تا حدی کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را داشته باشیم، اما نه ما و نه دنیا به این هدفی که باید می‌رسیدیم، نرسیدیم و قرار شد یک دهه دیگر به برنامه اقدام برای ایمنی راه‌ها اضافه شود و تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد تا کاهش ۵۰ درصدی ناشی از حوادث ترافیکی را داشته باشیم.

چهار بیماری علت ۸۰ درصد از مرگ و میر کشور
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مرگ کشور ناشی از چهار بیماری غیرواگیر است، گفت: حال اگر راه‌های ایمن ایجاد کنیم، این بیماری‌ها می‌تواند کاهش یابد. به طوری که اگر راه ایمن باشد، فعالیت بدنی، استفاده از دوچرخه و... افزایش یافته و از طرفی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر شود تا بیماری‌هایی مانند دیابت، قلبی عروقی و... را کاهش دهد. مطمئنم که راه ایمن با تلاش‌هایی که در دهه گذشته آغاز شد، می‌تواند استمرار یابد.
مغیثی با اشاره به تاثیر کرونا بر مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی، گفت: از ابتدای آغاز کرونا، کاهشی در حوادث ترافیکی داشتیم و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی به میزان  ۱۴ درصد و مصدومیت ناشی از این حوادث به میزان ۲۵ درصد کاهش یافته است. البته این موضوع به علت کاهش ترددهاست.
رییس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت  در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهر ایمن، گفت: برنامه پیشگیری از حوادث با عنوان برنامه جامعه ایمن در سطح شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده و چند شهر هستند که این برنامه را اجرا می‌کنند. البته اکنون نمی‌توان گفت که کدام شهر ایمن‌ترین است و باید یک ارزشیابی دقیق از این شهرها شود. البته اطلاع رسانی در این حوزه ادامه دارد. در کرونا از اطلاع‌رسانی و کمپین‌های حوادث ترافیکی و این مسائل غفلت نکردیم.
مغیثی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت رسیدگی و امدادرسانی به حوادث و سوانح ترافیکی، گفت: طی دهه گذشته اقدامات در پنج محور انجام شده و برای ۱۰ سال آینده هم تقویت می‌شود. یکی از این محورها امدادرسانی بعد از حادثه است که سازمان اورژانس کشور متولی آن است. یکی از دستاوردهای این ۱۰ سال کاهش زمان امدادرسانی در این حوادث بوده است.
وی درباره عوامل خطر حوادث ترافیکی، تاکید کرد: باید توجه کرد که یک درصد افزایش سرعت، چهار درصد خطر مرگ را در تصادفات و عابرین پیاده افزایش می‌دهد. اگر خودرویی با سرعت ۶۵ کیلومتر با یک عابر تصادف کند، چهار برابر شانس فوت شدن عابر بیش از زمانی است که سرعت این پنج کیلومتر کاهش یابد. در سایر عوامل خطر مانند کلاه ایمنی، کمربند ایمنی، صندلی کودک و ... نیز چنین آمارهایی وجود دارد. باید توجه کرد که عبور از سرعت مطمئنه اولین و مهمترین عامل بروز تصادفات در حوادث ترافیکی است و به همین علت یکی از اهداف ۱۰ سال آینده، محدوده سرعت است که هر تعداد تخطی از سرعت مطمئنه که در سال ۲۰۱۱ اتفاق می افتاده، در سال ۲۰۳۰ باید ۵۰ درصد کاهش یابد. البته در تصادفات عوامل متعدد دیگری مانند خودرو، جاده و خطاهای راننده هم وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار