استاندار آذربایجان شرقی؛

تکلیف معیشت ۷۰ درصد از مردم جامعه چه می شود؟ / معیشت و سلامت دو چالش امروز جامعه

1399/08/26 - 15:14 - کد خبر: 31975
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: بعد از تعطیلی سراسری، زندگی ۷۰ درصد از مردم جامعه که با خوداشتغالی و کارهای کوچک امرار معاش می کنند، چگونه تامین خواهد شد.

به گزارش نصر، "محمدرضا پورمحمدی" در گفتگو با مخاطبان گروه "گفتمان روز رجال تبریز"، به انتقاد برخی افراد مبنی بر کوتاهی دولت در امر کنترل بیماری کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: در این شرایط اقتصادی کشور، اگر همه جا را تعطیل کنیم، جوابگوی معیشت مردم چه کسی خواهد بود، آیا تعطیلی کشور امکان پذیر است.
وی به معیشت سخت دهک های پایین جامعه اشاره کرد و افزود: برای دهک های پایین جامعه که به سختی روزی خود را تامین می کنند، آیا اقتصاد ما این کشش را دارد که دولت حقوق این افراد را درب منزلشان تقدیم کند.
پورمحمدی ادامه داد: بعضی افراد به راحتی می گویند همه جا را تعطیل کنیم، خواهشی که دارم این است افرادی که این پیشنهاد را می دهند راه حل آن را هم بگویند؛ که بعد از تعطیلی سراسری، زندگی ۷۰ درصد از مردم جامعه که با خوداشتغالی و کارهای کوچک امرار معاش می کنند، چگونه تامین خواهد شد؟
وی با اشاره به اینکه با تعطیلی های یک هفته ای یا ۱۰ روزه موافق هستم، خاطرنشان کرد: اگر موضوع تنها با تعطیلی یک هفته ای حل می شد، مانعی نداشت؛ اما بیش از ۹ ماه است که با این بیماری درگیر هستیم و اتمام آن هم معلوم نیست.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر کارهای غیرضروری را از زندگی خود حذف کنیم، ۲۰ الی ۳۰ درصد جلوی شیوع بیماری کرونا گرفته می شود، تصریح کرد: معیشت مردم در کنار بیماری هم مساله مهمی است؛ از یک طرف بیماری و از طرف دیگر بیکاری، پس بهتر است دست در دست هم دهیم و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، از روند صعودی بیماری جلوگیری کنیم.
 
نیازمند همکاری مردم هستیم
پورمحمدی با اشاره بر نظارت فرمانداری و شهرداری و سایر دستگاه های ذیربط بر نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی، خاطر نشان کرد: تا حدودی درست است که پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی آن طور که  لازم است، رعایت نمی شوند؛ اما امیدواریم بتوانیم با همکاری مردم، این کاستی ها را برطرف نمائیم.
وی به کاهش ضدعفونی کردن معابر شهری در هفته های اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: بر طبق اظهار نظر کارشناسان مرتبط، ضد عفونی کردن سطوح عمومی فضای شهری، زیاد در روند انتقال بیماری موثر نیست.

۲۰۰ میلیارد تومان، برای احیای مراتع مس سونگون
پورمحمدی به فعالیت های انجام شده در ماه های اخیر برای حمایت از سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از این اقدامات، راه اندازی پنجره واحد کسب و کار در اتاق بازرگانی استان است که در پی آن، تمامی اخذ مجوزها در عرض ۷۲ ساعت امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: مورد دیگر، راه اندازی مرکز فوریت های جهش تولید در اداره کل صنایع استان است که از تمامی دستگاه های ذیربط نمایندگی دارد.
استاندار آذربایجان شرقی از اختصاص ۹ میلیارد تومان از منابع مس سونگون برای مبارزه با بیماری کرونا خبر داد و تصریح کرد: برای احیای مراتع و جنگل هایی که در اثر توسعه مس سونگون دچار آسیب شده اند، طبق قول مدیرعامل صنایع مس ایران، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
پورمحمدی به دلیل کندی پیشرفت بزرگراه خواجه-ورزقان اشاره کرد و اذعان داشت: بزرگراه مذکور متوقف نشده است و همچنان پیش می رود، ولی در مورد قطعه پنج آن که از ورزقان عبور خواهد کرد، بعد از برطرف شدن انتقادات  نماینده محترم مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: بزرگراه خواجه-ورزقان تا مرز نودوز ادامه پیدا خواهد کرد که طبیعتا کارکرد فراملی خواهد داشت.
شخص اول استان از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به سد شهید مدنی خبر داد و تصریح کرد: بعد از جابجایی خط انتقال آب سهند و همچنین تصفیه خانه، اقدام به آبگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: بقیه اعتبارات لازم، از راه توسعه گردشگری و سرمایه گذاری توریستی سد شهید مدنی، تامین خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار