رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛

توسعه آذربایجان شرقی با عقب ماندگی تاریخی مواجه است!

1399/08/22 - 12:32 - کد خبر: 31728
داود بهبودی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: توسعه آذربایجان شرقی با یک عقب ماندگی تاریخی مواجه بوده و از کریدور توسعه کشور خارج شده است.

به گزارش نصر، داود بهبودی در جلسه هم‌اندیشی مدیران سازمان با روح الله متفکرآزاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده استان، ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت حال حاضر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان اظهار کرد: بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی استان و کشور ریشه در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه میانگین رشد اقتصادی استان نسبت به میانگین کشوری پایین است، ترکیب مشاغل صنایع استان را از عوامل پایین بودن میانگین رشد اقتصادی استان برشمرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: در استان صنایع «های‌تک» کمتری وجود دارند و صنایع عمدتا قدیمی و فرسوده هستند.
وی عوامل برون استانی را هم در این امر دخیل دانست و افزود: در گذشته بی توجهی های متعددی به استان از سوی مرکز اتفاق افتاده و از طرفی برخی عوامل محیطی همچون همسایگی با تهران برخی از استان ها را به طور طبیعی در مسیر توسعه قرار داده است.
بهبودی یادآور شد: الگوی توسعه ایران مرکز - پیرامون بوده و همه استان های توسعه یافته بطور مستقیم و غیرمستقیم از امتیاز نزدیکی به مرکز بهره مند شده اند.
این اقتصاددان اعلام کرد: قابلیت هایی همچون ترانزیت، گمرک و راه های مواصلاتی زمانی جزو مزیت های اقتصادی استان بود؛ ولی با تغییرات شرایط و نیز تغییر شرکای تجارت خارجی کشور این قابلیت ها از استان سلب شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار