امام جمعه تبریز:

ترویج اندیشه علامه طباطبایی خلاء‌های فرهنگی را پر می‌کند

1399/08/22 - 09:29 - کد خبر: 31702
حجت الاسلام آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: رفع خلاءهای فرهنگی امروز جامعه در گرو ترویج اندیشه‌های علمایی چون علامه طباطبایی است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در وبینار بررسی ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی گفت: عظمت علمی علامه، دارای ابعاد مختلف شناخته شده و گاه ناشناخته، حتی در مجامع علمی است.
وی افزود: رویکرد عقلانی و تفکر و تأمل در مسائل مختلف، از شاخص‏ های بارز علامه و در سراسر زندگی ایشان نمودار بود.
وی اضافه کرد: علامه، با همراه کردن عرفان نظری و عملی، طعم خوش حقایق عرفانی را چشیده بود و زندگی عادی ایشان، الگویی برای طالبان مسیر بود.
حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: عظمت علمی علامه در مباحث تفسیری و فلسفی موجب شده تا تبحر ایشان در سایر علوم تحت الشعاع واقع شود.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی در طول زندگی پربرکت خود همواره پاسخگوی پرسش‌های جوانان بود افزود: بینش علامه و شناخت مقتضیات زمان و مکان را میشود در آثار ایشان دید.
وی یکی از نوآوری های مهم علامه طباطبایی در فلسفه را نظریه ادراکات اعتباریه عنوان و تاکید کرد: این نظریه در بعد معرفت شناسی، می تواند بر بسیاری از مسائل در علوم مختلف تاثیری عمیق بگذارد.
امام جمعه تبریز ادامه داد: این نظریه را از حیث تاثیرگذاری بر مسائل مختلف با نظریه حرکت جوهری ملاصدرا مقایسه می کنند.
آیت الله سید محمدحسین طباطبایی، معروف به علامه طباطبایی، روحانی، عارف، فیلسوف و نویسنده برجسته کشورمان بود که اسفند ۱۲۸۱ شمسی در تبریز به دنیا آمد و ۲۴ آبان ۱۳۶۰ در قم چهره از خاک بر کشید.
انتهای پیام/

پژوهشیار