خبر/

توصیه‌های متخصص زنان برای داشتن بارداری سالم‌ در دوران کرونایی

1399/08/21 - 10:15 - کد خبر: 31641
بارداری

نصر: یک متخصص زنان، زایمان و نازایی با ارایه‌ی نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در مادران باردار، گفت: هر گونه علایم سرماخوردگی مانند تب، تنگی نفس، سرفه و دردهای بدن، از بین رفتن حس بویایی و چشایی و علایم گوارشی مانند اسهال و استفراغ و بی‌اشتهایی باید مشکوک تلقی شوند، در صورت ابتلای هر یک از اعضای خانواده یا اطرافیان به سرماخوردگی، مادر باردار باید تدابیر لازم را اتخاذ کند.

دکتر شهلا دانایی در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بیشتر موارد هفته‌ی اول بیماری بدون علامت بوده و بیماری در آزمایش نیز تشخیص داده نمی‌شود. مراقبان بهداشتی باید اقدامات لازم را برای پیشگیری و اقدامات حفاظت فردی را برای مادران باردار انجام دهند، مادران باردار باید در صورت مشاهده‌ی هر گونه علایم سرماخوردگی برای تهیه‌ی دارو به مراقبان بهداشتی مراجعه کرده و خود را در منزل قرنطینه کرده و برای کم نشدن آب بدن، مایعات فراوان مصرف کنند.
وی با تاکید بر اینکه مادران باردار باید از نظر علایم زایمانی و بارداری به ویژه علایم هشداردهنده، علایم عفونی و علایم کووید۱۹ توسط مراقبان بهداشتی، بررسی شوند و با اشاره به افزایش اندازه‌ی رحم و شکم و احساس فشار در لگن در نیمه دوم بارداری و احساس دردهای کشیی در زیر شکم، اظهار کرد: احساس پر بودن معده، حالت تهوع و استفراغ نیز از دیگر علایمی هستند که توصیه می‌شود برای کاهش این علایم داروهای تجویزی مراکز بهداشتی را بگیرند؛ مراقبت‌ها در نیمه‌ی دوم بارداری توسط مراقبین بهداشتی به صورت مرتب انجام شده و اندازه‌ی رحم مورد بررسی قرار بگیرد، اگر رحم به اندازه‌ی کافی رشد نکرده باشد، احتمال اختلال در رشد جنین وجود دارد و این مادران باید به متخصص زنان ارجاع داده شوند.
وی با ارایه‌ی توصیه‌هایی به مادران باردار و مراقبان سلامت، اظهار کرد: علایم سقط جنین و خونریزی در نیمه‌ی اول بارداری و علایم و دردهای زایمانی در موعد طبیعی و زایمان زودرس در نیمه‌ی دوم بارداری می‌تواند تهدیدکننده‌ی سلامت مادر باشد؛ مادران باردار در صورت داشتن علایم هشدار دهنده مانند دردهای ریتمیک و مرتب زیر شکم همراه با برخی علایم مانند لکه‌بینی و خونریزی و دردی که مرتب در حال شدت گرفتن باشد، باید هر چه سریع‌تر خودشان را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی برسانند تا در صورت نیاز به بستری هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی ارجاع داده شوند.
وی خاطرنشان کرد: برخی دردها مانند دردهایی که همراه با سوزش ادرار و یا همراه با ترشحات فراوان چرکی و بدبو در مادر باردار باشد، نشان دهنده عفونت بوده و حتما باید سریعا درمان شوند، چرا که اگر مورد توجه قرار نگیرند ممکن است به زایمان زودرس یا عفونت خون مادر منجر شود، در این صورت نیاز به انجام آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه‌ها است.
دانایی بر ضرورت کنترل فشار خون مادر باردار در نیمه‌ی دوم بارداری، بیان کرد: برخی از مادران ممکن است دچار مسمومیت حاملگی ناشی از افزایش فشار خون شوند، مادرانی که دچار افزایش فشار خون می‌شوند باید در اسرع وقت توسط پزشک متخصص زنان معاینه و آزمایش شوند.
وی تاکید کرد: مادران باردار به ویژه مادران با وزن زیاد و یا کم تحرک ممکن است دچار دیابت شوند، این بیماری نیز در بیشتر موارد از نیمه دوم بارداری دیده می‌شود، افزایش سطح قند خونی ممکن است رشد جنین را دچار اختلال کرده و برای مادر و جنین خطرناک باشند؛ مادرانی که سابقه‌ی ابتلا به دیابت را در بستگانشان دارند باید از همان ابتدای بارداری تحت کنترل باشند.
وی متذکر شد: قندهای افزایش یافته ممکن است منجر به مرگ ناگهانی جنین داخل رحم و یا متوقف شدن رشد جنین شود، از این رو مادران باید برای کنترل قند خون باید به طور مرتب از مراقبان بهداستی کمک گرفته و در صورت کنترل نشدن به مراکز درمانی مراجعه کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار