بررسی گزارش جامع کیفیت اینترنت کشوری از نگاه مدیران ICT استانی و جایگاه آذربایجان شرقی:

لزوم مدیریت پهنای باند استان برای ارتقای جایگاه در شاخص های کیفیت اینترنت

1399/08/20 - 08:21 - کد خبر: 31556
کیفیت اینترنت

نصر: معاون دفتر نظارت بازرسی بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات در گفتگو با نصر بررسی پارامترهای ارزیابی وضعیت اینترنت و نقاط قوت و ضعف استانی پرداخت.

به گزارش نصر، گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران در شش‌ماهه اول سال ۹۹ با عنوان "ایران در مسیر هوشمندی" و با تکیه‌بر این اصل مهم که کیفیت شبکه حق‌الناس  است، در راستای سیاست‌های رگولاتوری جهت گزارش به مردم و شفاف‌سازی وضعیت کیفیت اپراتورها، حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، بهبود رقابت و ایجاد امکان حق انتخاب برای مشترکان پس از بررسی و مقایسه اپراتورها منتشر شده است.
همچنین، این گزارش به معرفی اپراتورهای ارائه‌دهنده سرویس‌های ارتباطات ثابت و سیار، فناوری‌های اتصال به اینترنت در کشور، شاخص‌های سنجش کیفیت، تجربه مشتری و وضعیت آماری پهن باند کشور نیز پرداخته است.
در پی انتشار این گزارش، جایگاه آذربایجان شرقی در میزان ضریب نفوذ اینترنت و کیفیت از بهرمندی آن در سطح کشور مشخص شد، که بررسی نمودارهای منتشر شده نشان میدهد رتبه استانی ما به هیچ وجه برازنده یک استان صنعتی، دانشگاهی و... نیست.
این گزارش حاکی است، خبرنگار سرویس فناوری آژانس خبری تحلیلی نصر در گفتگو با " معاون دفتر نظارت بازرسی بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات" جویای دلایل کاهش کیفیت و سرعت اینترنت و همچنین عوامل موثر در جایگاه نامناسب آذربایجان شرقی در "گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران" شد.
وی با بیان اینکه دفتر نظارت بازرسی بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات به بررسی، نظارت، ارزیابی و تحلیل عملکرد تعهدات اپراتور فعال در حوزه شبکه سیار و ثابت پستی و دفاتر پیشخوان دولت، نظارت بر کیفیت ارایه خدمات در شبکه اپراتورهای ثابت و سیار پستی و دفاتر پیشخوان دولت با تدوین برنامه های توسعه شامل خرید، نصب، راه اندازی تجهیزات، نگهداری، پشتیبانی فنی و آموزش های تخصصی در زمینه های مرتبط، می پردازد، گفت: پارامترهای بسیاری در ارزیابی کیفیت و سرعت اینترنت، سرویس دهی و پشتیبانی نقش دارند که هر کدام از عوامل نیز به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شوند.
وی با بیان اینکه شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت شبکه ساده نیست، افزود: پیچیدگی ساختار شبکه و تعدد بازیگران آن عملا میزان مولفه‌های مرتبط با کیفیت اینترنت را به اندازه‌ای بالا برده است، چراکه شبکه اینترنت ایران یک شبکه چند لایه است که بخشی از آن (درگاه‌های اتصال به مسیرهای جهانی و شبکه انتقال) در دست دولت و بخش دیگری از آن (درگاه‌های دسترسی و خدمات) در اختیار اپراتورها و بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: "گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران" نیز برای نخستین بار توسط رگلاتوری تهیه شده است و این نهاد اقدام به انتشار جزئیات شاخص‌های مختلف مربوط به سنجش کیفیت کرده که تصویر دقیق‌تری از این شبکه را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه اسـتفاده از اینترنـت نیز بـه صـورت چشـمگیری در حال افزایش اسـت و در این راسـتا جلب رضایت مشـتریان از خدمـات اینترنـت اهمیـت ویـژهای دارد، گفت: بـا توجـه بـه تفـاوت نیـاز مشـتریان كیفیت خدمات اینترنـت از زاویه هـای متفاوتـی قابـل بررسـی اسـت اما در نگاه کلی می توان دید که عدم رضایت مشترکان از سرویس دهی ها، پشتیبانی بالاست و همچنین حجم شکایت وارده به اپراتورها نیز زیاد است.
وی با طرح این سوال که چرا با وجود ارتباطات ثابت و سیار در اپراتورهای شاخص همچنان کیفیت لازم ارائه نمی شود، گفت: نقطه ضعف های استانی، ضعف مدیریت پهنای باند، وجود مشکلات در راه های ارتباطی، عدم وجود دکل های اپراتوری و مخابراتی در فاصله مناسب، تعداد محدود نسبت به تراکم جمعیت می تواند از عوامل تاثیر گذار بر این امر باشد.
وی با اشاره به اینکه "تبریز" جز ۵ شهر شاخص کشور است، مساحت و تراکم آن نسبت به ۴ استان دیگر کمتر است اما کیفیت اینترنت آن مطلوب نیست، اضافه کرد: باید بررسی کرد که این کم کاری از کجا نشعت می گیرد.
این مقام مسئول با تاکید بر لزوم مدیریت پهنای باند استان برای ارتقای جایگاه در شاخص های کیفیت اینترنت، گفت: یکی از دلایل افت کیفیت اینترنت عدم مدیریت صحیح پهنای باند توسط مدیران مسئول است، اپراتورها و شرکت ها باید ظرفیت پهنای باند که نیاز دارند را به ما اعلام کنند تا برای تامین این نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم اما متاسفانه به جای افزایش میزان پهنای باند دست به اقدامات دیگری می زنند.
وی با بیان اینکه این امر کمک می کند مدیریت پویاتری برای ظرفیت پهنای باند شکل بگیرد تا مشکل انتقال داده پیش نیاید، ادامه داد: یکی از عوامل عدم مدیریت صحیح پهانای باند، از سو مدیریت در برخی از اپراتورها نیز ناشی می شود، چرا که این مشکل در اپراتورهای خصوصی که توسط اشخاص حقیقی مدیریت می شوند، کمتر به چشم می خورد اما در ۳ اپراتور نیمه خصوصی مشکل پهنای باند مطرح است.
وی دلیل محدود شدن نظارت بر اپراتورها را دلیل این انر خواند و اضافه کرد:  مدتی پیش، نظارت سازمان مقررات رادیویی بر اپراتورها توسط دیوان عدالت کشوری محدود شد و به قولی میتوان گفت دیگر چاقوی سازمان آنقدری تیز نیست که عملکرد اپراتورها دخالتی داشته باشد.

وی به کم فروشی اینترنتی توسط برخی شرکت ها نیز اشاره کرد و گفت: نباید این موضوع را فراموش کرد که در این بین بعضی از شرکت‌ها با اعمال ضریب اشتراک بالا روی پهنای باند ارائه شده به کاربران، باعث کاهش کیفیت سرویس‌ها می‌شوند.
وی افزود: ضریب اشتراک و مسائلی از این قبیل در تمام نقاط دنیا مطرح است، اگر مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات را بررسی کنید، ضریب اشتراک هر سرویس مشخص شده است مبحثی که باید در این بین به آن توجه کنیم بحث اطلاع رسانی و آگاهی مردم نسبت به حقوقشان است، اگر مردم از حقوق خود آگاه باشند با مراجعه به مراجع قضایی مربوط می‌توانند حق خودشان را احقاق کنند
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، مدتی پیش مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی در یکی از گفتگوهای خود به به پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات حوزه ارتباطات و رسیدگی به شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ اشاره کرده است و گفته است،  بیشترین شکایت ثبت شده در حوزه ارتباطات استان مربوط به اینترنت است.
در این گفتگوی محمد فرزاد آماده است،  در شش ماهه نخست امسال، از سه هزار و ۵۹۰ شکایت ثبت شده در سامانه ۲ هزار و ۱۷۰ مورد شکایت معادل ۶۰ درصد شکایت ها مربوط به سرویس اینترنت، ۱۸ درصد شکایت ها مربوط به تلفن همراه و ۱۵ درصد شکایت ها و مشکلات نیز مربوط به تلفن ثابت است.
این گزارش حاکی است، بسیاری از کاربران در آذربایجان شرقی از سرعت پایین‌، کیفیت اینترنت و میزان بهرهمندی از آن در عصر تکنولوژی رنج می برند، با این حال باید منتظر ماند و دید که بعد از انتشار "گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران" آیا دولت و بخش خصوصی کلیدی برای افزایش سرعت اینترنت و کیفیت در استان دارند یا این در همچنان بسته خواهد ماند.
انتهای پیام/

پژوهشیار