شهردار اهر خبر داد

آمادگی زیرساخت‌های لازم جهت معرفی اهر به عنوان شهر ورنی

1399/08/19 - 11:35 - کد خبر: 31488
ورنی

نصر: شهردار اهر از آمادگی تمامی زیرساخت‌های لازم جهت معرفی این شهر به عنوان شهر ورنی خبر داد.

به گزارش نصر، محمد سرقینی در جمع خبرنگاران، ورنی را جزو صنایع دستی منحصر بفرد منطقه ارسباران به‌خصوص شهرستان ذکر کرد و انتخاب اهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی اقدامی ارزشمند در راستای مطالبات این منطقه در حوزه صنایع دستی عنوان کرد.
وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری اهر در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شهر ملی ورنی، گفت: با حمایت فرمانداری و همکاری اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان، تمهیدات لازم جهت معرفی اهر به عنوان شهر ملی ورنی آماده و در شرف اجرا است.
وی در این خصوص افزود: احیای راسته سنتی ورنی فروشان، نصب تندیس ورنی، تاسیس خانه ورنی، اجرای دیوار ورنی در پارک ولایت، تهیه فیلم و کتاب اختصاصی برای معرفی ورنی، استفاده از نقوش ورنی در نقاشی‌های خیابانی و پلاک کوبی منازل هنرمندان ورنی باف ‌از جمله اقداماتی است که با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان اهر انجام خواهد شد.
سرقینی گفت: امیدواریم با ایجاد و تکمیل تمامی زیرساخت‌های لازم جهت معرفی شهرستان اهر به عنوان شهر ملی ورنی، در آینده نزدیک نیز بتوانیم با حمایت و مشورت مسئولان، رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر، گامی در راستای ثبت اهر به عنوان شهر جهانی ورنی برداریم، چرا که این هنر ناب و زیبا مختص این شهرستان و منطقه ارسباران است.
براساس این گزارش، "ورنی" نوعی محصول میان گلیم و فرش است که مانند سایر گلیم‌ها به صورت ذهنی و بدون نقشه از پیش تهیه شده بافته می‌شود، تار و پود این فرش همانند قالی از نخ‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی بوده و گاهی برای چله‌کشی از پشم گوسفند هم استفاده می‌شود.
نقشه ورنی نشانگر اعتقادات، آداب و رسوم و باورهای مردم منطقه است و بیشتر در بافت آن از تخیلات ذهنی و شکل حیوانات و پرندگان الهام گرفته شده و معمولاً برای رنگ‌بندی ورنی از رنگهای لاکی، کرم، آبی روشن، سفید و پیازی استفاده می شود و در ابعاد مختلف به بازار عرضه می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار