عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی:

خرمالوی کال، مضر است

1399/08/19 - 10:53 - کد خبر: 31477
خرمالو

نصر: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان گفت: باغبانان برای عرضه نوبرانه خرمالو، اقدام به برداشت زودهنگام محصول، یک الی دو ماه پیش از موعد طبیعی رسیدن میوه کرده و میوه کال را به بازار عرضه می‌کنند، اما این خرمالوها برای سلامت انسان مضر هستند.

به گزارش نصر، اکبر عبدی قاضی جهانی در گفت‌وگویی با بیان این مطلب، افزود: خریداران عمده خرمالو در میادین تره بار، سبدهای خرمالو را در دستگاه هیتر مخصوص در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد قرار می‌دهند و از بخور گاز اتیلن، برای رسیدن میوه استفاده می‌کنند. 
وی ادامه داد: با افزایش هر ۱۰ درجه حرارت، سرعت واکنش‌های شیمیایی ۵.۲ برابر افزایش می‌یابد، در چنین شرایطی نیز، گاز اتیلن با سرعتی بیش از ۱۵ برابر حالت طبیعی، وارد نسوج میوه شده و موجب تسریع در رسیدن میوه در مدت ۱۰ ساعت و رنگ گرفتن می‌شود و در کنار آن، طعم، مزه و کیفیت میوه، بسیار نامطلوب و ناخوشایند خواهد بود.
وی متذکر شد: مصرف خرمالو در این حالت، برای سلامتی انسان مضر بوده و عوارضی به دنبال دارد، حتی مدت زمان ماندگاری میوه به دو الی سه روز کاهش می‌یابد.
عبدی قاضی جهانی همچنین گفت: استفاده از پوشش روغنی مثل موم و یا مواد دیگر بر روی میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، نارنگی و لیمو از عوامل دیگر کاهش کیفت میوه و تهدید سلامتی جامعه است، در اغلب کشورهای پیشرفته مثل روسیه مصرف  این مواد منع شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در قرن اخیر، اظهار کرد: امنیت غذایی در تعاریف بین المللی به معنای، دسترسی پایدار همه مردم به غذای کافی و سالم در تمام اوقات، برای داشتن یک جسم سالم است، ولی متاسفانه ایران هنوز در حوزه سلامت غذا با استانداردهای جهانی، فاصله زیادی دارد اما در راستای جبران این امر، وزارت جهادکشاورزی، وظایفی را در دستور کار خود قرار داده که مهمترین این وظایف، تامین امنیت غذایی، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ پایداری منابع تولید است.
انتهای پیام/

پژوهشیار